Sydhavn Teater er lige nu aktuel med FuturX – et performancemuseum, der sætter tidens omdiskuterede emner på dagsordenen. Fem hold af performere flytter ind på skift i museet, der blandt andet inviterer publikum til at møde en grønlandsk sci-fi-inspireret subkultur og en Zoologisk have for den menneskelige adfærd. ISCENE mødte kunstnerne bag og kunstnerisk leder på Sydhavn Teater til en snak om den modige prototype på fremtidens kulturtilbud.
“Vi rykker med de fem internationale kunstnerteams æstetikken helt frem i front, og skaber fem forskellige verdener, man som tilskuer kan lade sig opsluge af og gå på opdagelse i,” fortæller kunstnerisk leder af Sydhavn Teater, Mille Maria Dalsgaard. I de fem måneder, hvor FuturX kører, kan publikum opleve forskellige tematikker, der alle forholder sig til fremtiden med performance-udstillinger, der bevæger sig fra mennesket i centrum til blandt andet biodiversitet.
Scenekunsten ud på gadeplan
De to islandske kunstnere Sunneva Ása Weishappel og Katrína Mogensen, der er aktuelle med åbningsforestillingen Køn, mener, at FuturX er en vigtig faktor for at demokratisere kulturoplevelsen. “Det er nødvendigt at bringe kunsten tættere på borgerne. Scenekunsten er sammen med billedkunsten blevet til et statussymbol som eliten nyder godt af. Sydhavn Teater trækker kunsten tilbage på gadeplan med bl.a. FuturX-projektet. Det er en sjælden chance for kunstnere i dag at få muligheden for at dvæle ved ideerne i en længere periode, udforske dem, begå fejl og opdage nye perspektiver,” forklarer de to kunstnere.
En zoologisk have for menneskelig adfærd
Når det nye eksperimenterende performancemuseum FuturX åbner, er det som sagt med Sunneva Ása Weishappel og Katrína Mogensen bag første udstilling. I performance-udstillingen Køn guides publikum ind i en form for zoologisk have, men det er ikke truende dyrearter, de møder, derimod er det den menneskelige adfærd, der bliver genstand for publikums blikke.
”Vi skal slutte fred med den menneskelige adfærd”, forklarer kunstnerne: ”Som besøgende i en zoologisk have kigger du på dyr, der er fjernet fra deres naturlige omgivelser, så du kan blive underholdt, og ved at tage del i den handling er du tvunget til at se ud over etiske spørgsmål. I vores Zoo udfolder vi menneskets minder, følelser og adfærdsmønstre, som publikum oplever i form af performancekunst, videokunst og billedkunst.”
Sunneva Ása Weishappel og Katrína Mogensens udstilling arbejder også med køn: “Vi er begge kvindelige kunstnere i verden, hvor kønsspørgsmål har kendetegnet de senere år, ja faktisk århundreder. Det er ikke muligt at lave et projekt som dette i dag uden at involvere kønnet, som vi særligt sætter til debat i vores Female Fridays-performances.”
Globalisering: Fra Grønland til Sydhavnen
Det andet kapitel i Sydhavn Teaters projekt hedder Globalization og skabes af de to israelske kunstnere Ariel Sereni Brown og Jonathan Omer Mizrahi.
De har besøgt en lille by i Grønland, hvor de stødte på en særlig ungdomskultur – Cybergoth. I samarbejde med en gruppe lokale teenagepiger, der dyrker Cybergoth-kulturen, har kunstnerne skabt et videoværk om den særlige sociale identitet, der trækker på science fiction- og post-apokalyptiske-referencer.
Ariel Sereni Brown og Jonathan Omer Mizrahi fortæller, at de henvendte sig til teenagerne med en række spørgsmål om de unges forskellige perspektiver på globalisering og fremtidsscenarier. “Vi foretog denne spekulative øvelse i et skrøbeligt område, hvor en høj selvmordsrate, arbejdsløshed og depression berøver mange en fremtid. Med udgangspunkt i post-apokalypsen som en del af kernen i cybergoth-kulturen, fandt vi frem til det rette sprog til at italesætte fortællinger om den fjerne fremtid, død og ødelæggelse,” fortæller kunstnerne.
“Mens den traditionelle inuitkultur, eller livet som de kender det, smelter på grund af klimaforandringer, sker der en parallel annullering af selvsamme kultur på grund af vestlig indflydelse. Grønland er stadig udsat for undertrykkelse og fornægtelse af de indfødtes kultur som konsekvens af globaliseringen og den danske kolonimagt.” Begge dele udgør en trussel over for den grønlandske borger, mener Ariel Sereni Brown og Jonathan Omer Mizrahi, der ser en sammenhæng mellem cybergoth-kulturens opståen og en gentagen undertrykkelse af den oprindelige inuitkultur.
En prototype på fremtidens kulturtilbud
Performancemuseet byder på yderligere tre kunstnerteams. Mille Maria Dalsgaard forklarer: “Jeg tror på, at vores kulturvaner er i forandring. Hvis erfaringen med projektet bliver, at vi kan gøre scenekunst til hverdagskost ved at demokratisere adgangen med vores partout pas – uden at vi forsimpler det kunstneriske indhold, men tværtimod giver kunsten mere frihed og rum for udfoldelse – så er vi virkelig nået et vigtigt skridt på vejen mod at nytænke scenekunsten ind i en global virkelighed,” afslutter Mille Maria.