Scenen er dækket af visne efterårsblade som symbol på livets forfald. Vi befinder os i festsalen af kontrolsyge Duke Bluebeards slot, hvor han i sin kælder gemmer alle de 10 kvinder, som han tidligere i sit liv har aflivet langsomt. Og mens alle spøgelserne fra hans fortid trænger sig ind på ham, følger vi i to mageløse timer hans gradvise ødelæggelse af den senest tilkomne kvinde, den nye hustru Judith.
Det hele foregår til Bela Bartóks opera “Duke Bluebeard´s Castle”, som hovedpersonen (danset af Christopher Tandy) manisk spoler frem og tilbage i på en spolebåndoptager, som alle scener udspiler sig omkring i nedbrydningen af hende (danset af Silvia Farias Heredia).
Ingen går fra salen i Sadler’s Wells-teatret i London uberørt af denne svimlende flot opsatte moderne danseforestilling af afdøde Pina Bausch, der netop har haft verdenspremiere igen 43 år efter den oprindelige opsætning i på Tanztheater Wuppertal i Tyskland i 1977.

Scene for scene skildres, hvordan to mennesker langsomt ødelægger hinanden gennem kontrolsyge, begær, bedrag og svigt. Og selvom han fører an, følger hun godt med. I dette stykke er ingen uskyldige. Her er ingen engle. Kun ofre.
Blandingen af Bartóks følelsesladede dystopiske opera med Bausch’s helt unikke moderne dansefortolkninger af følelser og stemninger er uovertruffen og mageløs. Det er tale om noget af det bedste moderne dans, som Europa har at byde på.
Vi snydes ikke for Bauschs evige univers med klassisk smukke kvinder med langt hår, høje kindben og lange flagrende farverige kjoler. Men skønheden overgår uophørligt af rædslerne.

De sorte følelser af menneskelig nedbrydning er skildret på så mange og dybt bevægende måder gennem de 23 medvirkende dansere, at det tager tid at få mæglet tilbage efterfølgende. Der er tale om en dyster skildring af de allermørkeste afkroge i menneskets karakter, de hjørner hvor driften bor for at ville styre, kontrollere og nedrige andre.
LÆS OGSÅ: Kaj Munks Ordet viser en troskamp, vi også ser på verdensplan i dag
Den mesterlige tyske koreograf Pina Bausch fortsætter med at begejstre og bevæge længe efter sin alt for tidlige kræftdød, og det verdensberømte danseteater fortsætter med at føre mesterens mange stykker videre på måder, som ingen vil være ladt uberørt over.
Læs mere om forestillingen her