Populært lige nu

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før hed Aprilfestival, afholdes i år i Esbjerg. Festivalen afvikles 14.-21. april. Årets program byder på...

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer i den anledning til Festivalen PÅ TVÆRS den 12.-14. april. Kunstnerisk leder Janne Weidinger Kristensen...

★★★★★☆ Aarhus Revyen 2024 – ung, blæret musikalsk revy har karakter

Aarhus Revyen, Hermans, Tivoli Friheden
Annoncespot_imgspot_img

★★★★★★ To menneskers ødelæggelse af hinanden i bevægende nyopsætning af Pina Bauschs mesterværk

Scenen er dækket af visne efterårsblade som symbol på livets forfald. Vi befinder os i festsalen af kontrolsyge Duke Bluebeards slot, hvor han i sin kælder gemmer alle de 10 kvinder, som han tidligere i sit liv har aflivet langsomt. Og mens alle spøgelserne fra hans fortid trænger sig ind på ham, følger vi i to mageløse timer hans gradvise ødelæggelse af den senest tilkomne kvinde, den nye hustru Judith. 

Det hele foregår til Bela Bartóks opera “Duke Bluebeard´s Castle”, som hovedpersonen (danset af Christopher Tandy) manisk spoler frem og tilbage i på en spolebåndoptager, som alle scener udspiler sig omkring i nedbrydningen af hende (danset af Silvia Farias Heredia).

Ingen går fra salen i Sadler’s Wells-teatret i London uberørt af denne svimlende flot opsatte moderne danseforestilling af afdøde Pina Bausch, der netop har haft verdenspremiere igen 43 år efter den oprindelige opsætning i på Tanztheater Wuppertal i Tyskland i 1977.

Bluebeard. While Listening to a Tape Recording of Béla Bartók’s “Duke Bluebeard’s Castle” på Sadler’s Wells i London. Pressefoto

Scene for scene skildres, hvordan to mennesker langsomt ødelægger hinanden gennem kontrolsyge, begær, bedrag og svigt. Og selvom han fører an, følger hun godt med. I dette stykke er ingen uskyldige. Her er ingen engle. Kun ofre. 

Blandingen af Bartóks følelsesladede dystopiske opera med Bausch’s helt unikke moderne dansefortolkninger af følelser og stemninger er uovertruffen og mageløs. Det er tale om noget af det bedste moderne dans, som Europa har at byde på. 

Vi snydes ikke for Bauschs evige univers med klassisk smukke kvinder med langt hår, høje kindben og lange flagrende farverige kjoler. Men skønheden overgår uophørligt af rædslerne.

Bluebeard. While Listening to a Tape Recording of Béla Bartók’s “Duke Bluebeard’s Castle” på Sadler’s Wells i London. Pressefoto

De sorte følelser af menneskelig nedbrydning er skildret på så mange og dybt bevægende måder gennem  de 23 medvirkende dansere, at det tager tid at få mæglet tilbage efterfølgende. Der er tale om en dyster skildring af de allermørkeste afkroge i menneskets karakter, de hjørner hvor driften bor for at ville styre, kontrollere og nedrige andre. 

LÆS OGSÅ: Kaj Munks Ordet viser en troskamp, vi også ser på verdensplan i dag

Den mesterlige tyske koreograf Pina Bausch fortsætter med at begejstre og bevæge længe efter sin alt for tidlige kræftdød, og det verdensberømte danseteater fortsætter med at føre mesterens mange stykker videre på måder, som ingen vil være ladt uberørt over.

Læs mere om forestillingen her

Seneste

C!CAF 2024 – et udsnit af samtidscirkus netop nu

Tredje version af Copenhagen Circus Arts Festival (C!CAF) er...

Ny leder for Udviklingsplatformen for Scenekunst

Udviklingsplatformen for Scenekunsts nuværende administrative leder, Anne Dalby, skifter...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

C!CAF 2024 – et udsnit af samtidscirkus netop nu

Tredje version af Copenhagen Circus Arts Festival (C!CAF) er...

Ny leder for Udviklingsplatformen for Scenekunst

Udviklingsplatformen for Scenekunsts nuværende administrative leder, Anne Dalby, skifter...

★★★★☆☆ Bone Whispers og Urbane Saints – Dansehviskere på himmelfart

Lene Boel og det internationale kompagni, Next Zone, havde...
Annonce
Rune Bech
Rune Bech
Rune Bech er fast skribent for ISCENE fra London om britisk scenekunst. Han er Politikens tidligere udenrigskorrespondent, stifter af NetDoktor, tidligere digital direktør på TV 2, og manden bag genåbningen af Jazzhus Montmartre i 2010. Rune Bech driver i dag Bechmedia.dk.
Annonce

C!CAF 2024 – et udsnit af samtidscirkus netop nu

Tredje version af Copenhagen Circus Arts Festival (C!CAF) er netop løbet af stablen med forestillinger i Den Grå Hal og aktivitetsprogram med workshops, oplæg...

Ny leder for Udviklingsplatformen for Scenekunst

Udviklingsplatformen for Scenekunsts nuværende administrative leder, Anne Dalby, skifter rolle til daglig leder, og bestyrelsen vælger at oprette to nye stillinger til at booste...