Populært lige nu

Her er de seks nominerede til Teaterpokalen 2024 – Danmarks ældste teaterpris

Foreningen Danske Teaterjournalister afholdt 11. november 2024 generalforsamling, hvor foreningen valgte årets prismodtagere af foreningens instruktørpris Teaterkatten og af Initiativprisen, der går til et innovativt...

Mindeord – Ulla havde revyen helt inde i hjertet

Skuespiller Ulla Jessen døde i går 15. november 2024, 77 år gammel. Lars Arvad, formand for Revy Danmark, mindes her Ulla Jessen, der blandt...
Annonce

★★★☆☆☆ Jason & Medea på Himmerlands Teater mangler gnist

Euripides’ Medea er inspirationen til Jason & Medea på Himmerlands Teater, men Martin Schwabs iscenesættelse når desværre hverken ind til tragediens kerne eller ind under huden på personerne.

Annonce

Jason & Medea spilles i et lille, lavloftet rum bag foyeren på Himmerlands Teater. Hele lokalet er holdt i grå og beige nuancer, hvor vægge og gulv er dækket af beskidt, groft lærred i samme farveskala. Publikum kan tage plads på to stolerækker langs tre af scenegulvets sider. To søjler midt i lokalet er ligeledes dækket af en grålig farve, som for at få dem til at ligne antikke søjler. Der dufter af teaterrøg, og luften føles støvet i det forholdsvis lille lokale. 

Der er ingen tvivl om, at scenograf Nick Pedersen har stræbt efter en stemning som i det antikke Grækenland, hvor Euripides’ oprindelige tragedie Medea, der er inspirationskilden til aftenens forestilling, finder sted.

Jason & Medea
Jason & Medea på Himmerlands Teater. Pressefoto

Euripides’ fortælling om Medea, der – drevet af ulykkelig kærlighed – dræber sine egne børn, er én af de mest kendte græske tragedier. Euripides var den første af de tragediedigtere, vi kender i dag, der gav personerne en psykologisk dimension. Og den ses tydeligt hos hans Medea. 

Men i Martin Schwabs version på Himmerlands Teater har historien svært ved at finde sin berettigelse. Det er en iscenesættelse af et skænderi fuld af vrede og bitterhed, som ender med den ene parts morderiske handlinger. »Hvor der førhen var en brusende flod af lidenskab, er der nu kun had,« konstaterer Erik Viinbergs Jason. Men det er ikke et had, der for alvor kan mærkes.

Annonce

En universel kærlighedshistorie?

Forestillingen tager sin begyndelse, da Jason har forladt sin hustru Medea og deres to sønner for en yngre kvinde. Det er en anelse uklart, hvorfor de to nu mødes og diskuterer begivenhedernes gang, men ikke desto mindre er det denne bitre samtale, der er indholdet af Jason & Medea.

Medea spilles af teaterleder Susanne Sangill. Hun er iført en mørk, ungdommelig paryk, hårbånd, flade, sorte sko med snører, samt en cremefarvet, kjortellignende kjole, der leder tankerne hen på de oprindelige græske rober og ikke mindst på tragedieskuespillernes traditionelle klædedrager. 

LÆS OGSÅ: Kirsebærhaven – evigt ejes kun det tabte

Erik Viinberg er den svigtende ægtemand Jason. Klædt i vest, trøje og bukser, der matcher hans grålige hår, er han noget ældre end den unge mand fra Euripides’ oprindelige fortælling. Men mærkeligt nok er valget af to modne skuespillere til rollerne ikke noget, der bliver direkte italesat eller på anden måde anvendt til at skabe en alternativ vinkel på fortællingen.

Jason & Medea
Jason & Medea på Himmerlands Teater. Pressefoto

Medea delagtiggør publikum i sine overvejelser og tanker. »Hvis nogen krænker hendes ægteskab, så er hendes blodtørst større end de flestes,« som hun selv udtrykker det. Men selvom vi både hører om hendes mord på Jasons nye hustru og ser hende blodindsmurt, efter at hun har dræbt sine egne børn, fremstår såvel Medea som Jason mest af alt lidt følelsesløse og kolde. Som om de to skuespillere ikke for alvor er kommet ind under huden på de personer, de hver især portrætterer. Det hele bliver ved ordene, og gnisten, der kunne antænde deres følelsers bål, udebliver.

Læs mere om forestillingen her

Seneste

Oure Kostgymnasium introducerer Dramatik A som ny studieretning i samarbejde med BaggårdTeatret

Oure Kostgymnasium løfter nu ambitionerne for unge med en...

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Oure Kostgymnasium introducerer Dramatik A som ny studieretning i samarbejde med BaggårdTeatret

Oure Kostgymnasium løfter nu ambitionerne for unge med en...

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver...

Skab dig! Live Art for børn har fokus på identitet

Live Art for børn er en festival for alle aldre...
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Freelance kulturjournalist, teaterkritiker for Jyllands-Posten og medlem af Årets Reumert-juryen. Tidligere teaterkritiker ved Dagbladet Information. Cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi fra Aarhus Universitet.
Annonce

Oure Kostgymnasium introducerer Dramatik A som ny studieretning i samarbejde med BaggårdTeatret

Oure Kostgymnasium løfter nu ambitionerne for unge med en passion for teater ved at tilbyde Dramatik A som et af de få gymnasier i...

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver engagere et særligt ungepanel, der aktivt skal være med til at udvikle det københavnske teater...