Der er fuld smæk for skillingen i Den skaldede frisør – THE MUSICAL. Den er nemlig præcis, hvad den giver sig ud for: en feel good-oplevelse for øjet, øret og lidt for mave og hjerte – der naturligvis rimer på smerte.
Susanne Bier har sammen med Anders Thomas Jensen selv omskrevet sin prisbelønnede, romantiske komediefilm Den skaldede frisør fra 2012 til scenen, og Thomas Helmig leverer størstedelen af musicalens sange. Det kan næsten ikke gå galt, og det gør det heller ikke, fordi produktionsselskabet The One and Only Musical Theater, der også stod bag sceneversionen af Biers Den eneste ene, har castet godt både på og bag scenen.
Den skaldede frisør handler om at finde sig selv og kærligheden. Ida har tabt håret efter en kemobehandling, og hendes mand Leif er utro, så humøret og selvtilliden er i bund. Hun drager trist til Italien, hvor hendes datter Astrid skal giftes med Patrick, der er historiens andet fixpunkt. Patrick har nemlig også følelser for Alessandro, som han kendte som ung, mens Ida på turen falder for Patricks far Phillip, og bløder hans hårde hjerte op. De rigtige får hinanden til sidst, og på Scandic Falkoners nye scene sker det til glad musik og en scenografi så sød, skøn og farvestrålende som en pose slik.
Scenograf Benjamin la Cour rammer sammen med lysdesigner Ulrik Gad og videoproduktionen fortællingens lette sødme isprængt små melankolske øjeblikke. Åbningsscenen anslår happy-happy-stemningen med måger på blå himmel, og skridt for skridt lukkes universet op gennem slentreture i København og faldende blade i parcelhuskvarteret, til vi på magisk vis sidder midt i en citronmark i det sydlige Italien. Skiftene mellem en ren lysscenografi og den boblende opfindsomme og hyper-detaljerede video-scenografi har tilmed overskud til at sende en hilsen til flyveturene i Flamberede hjerter (1986), mens det er på gulvet i Idas frisørsalon, at vi kan genkende inspiration til candyflosshår og slagfærdige bemærkninger fra The Pink Ladies fra Grease.
Anja Gaardbos karakteristisk kantede koreografi passer godt ind på både fortove og langborde, hvor det animerede før-bryllupsselskab orgastisk bliver til én løssluppen krop. Danserne er mere end almindeligt dygtige, og ensemblet har også seje sangere, der får lov at trykke den af i egne numre med det sikre, velspillende femmandsband i ryggen.
Xenia Lach-Nielsen har en af Danmarks bedste stemmer, og forlener sin Ida med stor og skrøbelig charme. Niels Olsen giver fint modspil som den først patroniserende og siden smørblødt forelskede Phillip. Maria Lucia giver en ligeledes indtagende Astrid, men scoopet er naturligvis Silas Holst og Jakob Fauerby som Patrick og Alessandro. De finder hinanden i en dragende dans, der er et intimt brud med musicalens øvrige rappe og fejende danseoptrin. Her kan man virkelig tale om at få noget ud af konceptet Vild med dans.
Omkring de forelskede springer ud over det stærke ensemble også en række bifigurer i folkekomediestilen. Det for længst over dato kønsbillede ufortalt er det ganske morsomt med Benjamin Boe Rasmussens bøvede Leif og Frederikke Vedel som hans dullede sidespring Thilde. Bodil Jørgensen er også skøn, når hun stalker sin tidligere svoger Phillip, men hendes aldeles ikkeempatiske grovmobning af Nanna Rossens mopsede teenagedatter Alexandra er måske lige lidt over toppen i 2020. Nok er det komedie, men det rykker altså lidt i dele af publikum, når man kalder andre fed, ordblind og det, der er værre.
Det ændrer ikke på, at Den skaldede frisør – THE MUSICAL vil og kan underholde. Kønsperspektivet er som nævnt ganske traditionelt med Patrick og Alessandros kærlighed som det moderne alibi. Det vil nok falde nogle mere for brystet end mig, der blev ganske forført af den inciterende, swingende og øjeguf-lokkende fortolkning.
Læs mere om forestillingen her