Ved gårsdagens Reumert-uddeling modtog Tommy Kenter Hædersprisen, der er tilbage efter et års pause. Han kvitterede for prisen med et onemanshow, der nåede omkring både Hamlet, swingende klaverspil og morsomme påfund.
Med uddelingen af Hædersprisen genoptages traditionen med at hylde en kunstner med den hæderspris, der oprindeligt indledte Reumert-æraen i 1998 ved at hylde Bodil Udsen.
Hædersprisens særlige fokus på en aktiv scenekunstner, der ikke bare i den forgangne sæson, men gennem en årrække på enestående vis har bidraget til en positiv udvikling af scenekunsten i Danmark. Til den ekstraordinære indsats, livsværket eller det unikke her-og-nu-indspark. Til enerens originale kraft. Derfor er den nu tilbage. Med hæder og statuette. Men uden pengepræmie.
Me Lund fra Reumert-juryen skrev og holdt talen for Tommy Kenter, der kan læses i sin fulde længde herunder.
Tale til Tommy Kenter – Hædersprisen 2020
Tommy Kenter er – som enhver ved – en stor og stærk fyr.
Men det er den lille mand, hans kunstnerhjerte banker for. Ham, hvis liv har taget en drejning, han ikke havde forudset og ikke helt forstår. Ham, der egentlig bare vil have fred til at overleve i sit hjørne af verdens kaos. Det kunne være soldaten Svejk. Det kunne være hans selvopfundne Alf Velling med y’erne og alpehuen. Det kunne være mælkemanden Tevye – ham vender jeg tilbage til.
Tommy Kenter har gang på gang vist os, at disse underdogs er mere vise end de såkaldt kloge i samfundets top. Med den særlige kenterske troskyldighed og nærmest overjordiske poesi flyder disse små menneskeskæbner på en eller anden måde ovenpå i tilværelsens malstrøm. De overlever. Og man elsker dem for det – selv Svejk, der strengt taget er en sjuft. Kort sagt: Man skal være en dybt original scenekunstner for at ramme det menneskelige så rent. Så purt. Og det er Tommy Kenter.
Han debuterede som ti-årig og har faktisk ikke været af scenen siden. Han har prøvet det meste – osse at blive sat i bås og bryde ud. Alle var enige om, at han var den fødte revyskuespiller. Timing ligger lige så naturligt for ham som at trække vejret. Og så var han musikalsk, så det drev. Oplagt med en solistkarriere – Kentex nu som senior stand up! Her har han dyrket og forfinet den særlige, helt igennem charmerende em af morgenværtshus og konfirmandstue.
Men Morten Grunwald så, at han var klovn med sans for det absurde i almindelighed og Beckett i særdeleshed. Andre åbnede kongevejen til Holberg, Goethe og Shakespeare – dog desværre aldrig Hamlet – eller Enquist, Werdelin og Bergman. Nyt og gammelt, stort og småt – brillant alt sammen. I aften hylder vi den rige og vidtforgrenede danske scenekunst. Tommy Kenter repræsenterer personligt det hele.
Han er født i komediens tegn – men det, der gør ham fascinerende, er, at han har blues i ascendanten. Det er herfra, nuancerne og eftertanken udgår. Og det var denne intuitive forståelse af hele tilværelsen, der blev opsummeret i hans Tevye i Det Ny Teaters Spillemand på en tagryg.
Forestillingen var som helhed fabelagtig flot og generøs. Men det var Tommy Kenter, der bar den. Tevyes dilemmaer voksede i dybden scene for scene. Hans smerte over de gamle tiders forsvinden var ægte og bevægende, og da den betingelsesløse kærlighed brød frem i ham, var det smukt som et morgengry. Et gribende og overbevisende forsvar for hjertets tidløse sandhed.
Kære Tommy, på vegne af Reumert-juryen vil jeg gerne sige dig tak. For forsvaret af alle de små – og store – mænd. Og for alt, hvad du har givet til dansk teater. Tillykke med hædersprisen.
Me Lund.
Læs interviewet med Tommy Kenter i anledning af hans 70 års fødselsdag her.