Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

Ny rapport giver indsigt i publikums oplevelse af digital scenekunst

Publikum vil se online scenekunst. Det er blot én af konklusionerne fra rapporten Online scenekunst og nye publikumsmøderder kortlægger og analyserer mødet mellem publikum og den online scenekunst, som blev genereret på baggrund af forårets Covid19-nedlukning af landets scener.

Ambitionen med projektet var at frembringe ny viden om publikums online scenekunstoplevelse og de potentialer og muligheder, de nye online formater giver i forhold til at møde publikum. 

Annonce

Ikke et spørgsmål om ’enten eller’

Selvom publikum roste de digitale forestillinger, så var de også enige om, at man ikke kan sammenligne en digital scenekunstoplevelse med det at gå i teatret. Det er altså ikke et ’enten eller’ men et ’både og’, som publikum efterspørger. Som en deltager sagde:  

”Selvom det kan være praktisk at se en forestilling derhjemme, så er oplevelsen alligevel ikke sammenlignelig.” 

“Undersøgelsen viser, at publikum er ret begejstrede for online scenekunst og synes fortællingerne er både gribende, troværdige og rørende, mens flere ser noget eksklusivt over formatet, når de får lov at komme så tæt på skuespillerne. De sætter stor pris på, at det er let tilgængeligt, og det er ikke ”i stedet for” at komme i salen, men som et supplement. Så her er virkelig et spændende publikumspotentiale at udforske, hvis teatrene har mod på det,” udtaler Rie Hammer, projektleder på Online scenekunst og nye publikumsmøder og chefredaktør på ISCENE.dk 

Fra venstre: Susana Tosca, lektor på Institut for Kommunikation og Humanistisk videnskab. Foto: Mads Volmer Jensen. Lene Struck-Madsen, projektleder Applaus. Foto: Udviklingsplatformen. Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Foto: Sophie Kalckar.

Digitale platforme og medievaner fylder meget i publikums oplevelse

Undersøgelsen peger også på, at publikum læser egne digitale forbrugsvaner og medieplatforme ind i den digitale scenekunstoplevelse. Det betyder, at publikums egne referencepunkter spiller med, fx når de oplever forestillingerne.

Hvordan en online forestilling afkodes og fortolkes, ændrer sig alt efter platform og de personer, der ser den. En platform kan således være meningsfyldt for én målgruppe, mens en anden platform kan være det for en anden. Susana Tosca, der er forsker og lektor på Institut for Kommunikation og Humanistisk videnskab på RUC og partner i projektet, siger: 

”Jeg blev overrasket over, hvor meget teatrene har kunnet gøre trods det enorme tidspres, de var under. Flere kastede sig ud i kreative eksperimenter, og der er kommet nogle rigtig interessante erkendelser ud af det, som kan danne basis for en mere målrettet æstetisk udforskning af online scenekunst. Publikum har været sultne efter kulturoplevelser, og har taget imod det nye med stor nysgerrighed og engagement. Rapporten viser, at der er masser af potentiale i feltet, og at publikums digitale erfaringer og færdigheder er rammesættende for deres online scenekunstoplevelse. Derfor tror jeg, at det vil betale sig kunstnerisk at have målgruppen med fra starten, hvis man vil udvikle feltet videre.”

Sidst men ikke mindst, peger undersøgelsen på, at publikum ser live-elementet som særegent og definerende for teateroplevelsen – om den så er online eller i en teatersal. Det er derfor tankevækkende, at 81% af de online scenekunstoplevelser, der blev præsenteret i perioden fra marts – august, var optagelser af tidligere forestillinger. 

”Vi plejer at definere teater som mødet mellem scene og sal. Dette møde udfordres, når scenekunsten går online – men vi kan se, at det for publikum stadig er et afgørende møde, som for dem er med til at adskille scenekunsten fra filmmediet. Det vil jeg mene, er en afgørende erkendelse, som teatrene kan tage med videre i deres arbejde, når der skal produceres nye digitale og onlinescenekunstformater,” udtaler Lene Struck-Madsen, projektleder for Applaus.

Download rapporten Online scenekunst og nye publikumsmøder her.

logo iscene

Seneste

Alexander Mayah Larsen bliver ny direktør for Blaagaard Teater

Den 33-årige skuespiller Alexander Mayah Larsen tiltræder stillingen som teaterdirektør for...

★★★★☆☆ ZøvnZaun – begavet kapitalistisk drømmerejse

CuntsCollective og TBA Performance Group

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Alexander Mayah Larsen bliver ny direktør for Blaagaard Teater

Den 33-årige skuespiller Alexander Mayah Larsen tiltræder stillingen som teaterdirektør for...

★★★★☆☆ ZøvnZaun – begavet kapitalistisk drømmerejse

CuntsCollective og TBA Performance Group

Projekt undersøger krydsfeltet mellem kunst, forskning og mental trivsel

Torsdag i den kommende uge kan interessede få en...

Tre musikalske performances, du kan opleve på SPOR festival 2024

SPOR festival i Aarhus starter om to uger. Festivalen...
Annonce
Annonce

Alexander Mayah Larsen bliver ny direktør for Blaagaard Teater

Den 33-årige skuespiller Alexander Mayah Larsen tiltræder stillingen som teaterdirektør for Blaagaard Teater den 1. januar 2025. Det skriver Blaagaard Teater i en pressemeddelelse. Alexander Mayah Larsen...