Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

Odense Teater: “Vi savner ligesom alle andre nogle langsigtede udmeldinger”

På Odense Teater har de helt måttet aflyse premieren på Kammerat Napoleon, som skulle have spillet i december og januar. En situation, som mange af landets teatre står i, og som skaber utryghed i branchen.

“Kan vi have publikum i salen midt i marts, eller arbejder vi forgæves?” spørger kommunikations- og salgschef på Odense Teater, Julie Lindegaard.

Uvisheden om, hvornår og hvordan teatrene igen kan spille, gør hele situationen utryg, fortæller Julie Lindegaard her til ISCENE.

Hvordan forholder I jer til den nuværende, meget usikre situation, hvor I ikke ved, hvornår I kan åbne igen?

Vi følger myndighedernes retningslinjer. Vi er i gang med at producere igen efter julen, hvor vi havde lukket helt en uge.

Vi har selvfølgelig aflyst alle forestillinger frem til 8. februar, og så få som muligt er på arbejde på teatret. Alle, der kan arbejde hjemme, gør det.  

Vi afventer en genåbningsplan med bud på datoer. Lige nu producerer vi hen mod to premierer i marts.

Gennemfører I prøver på planlagte forestillinger eller er der helt lukket hos jer?

Prøverne er  startet op – i første omgang online. Dog skal vi starte fysisk inden længe for at kunne nå i mål til marts.

Odense teater bonnie og clyde
Bonnie & Clyde får efter planen premiere på Odense Teater 13. marts. Foto: Emilia Therese

Kan man overhovedet gennemføre prøver med de nuværende afstandskrav på to meter?

Det må vi jo løse med afstand og opdelte prøver mv.  Men det er klart utrygt for mange at skulle møde ind til prøver på forestillinger, som vi endnu ikke ved, om vi kan spille.

Selv om alle gerne vil i gang og viser stor velvilje, så skal det være sikkert og trygt. Og alle spørger: Kan vi have publikum i salen midt i marts, eller arbejder vi forgæves? Alle i branchen ved jo, hvor stor en maskine sådan en teaterproduktion er, så det kan ikke bare lige skubbes nogle uger eller måneder. Desværre.

Er det muligt at lave teater nu uden at alle restriktionerne påvirker kunsten for drastisk?

Vi forsøger at producere videre mod premiererne i marts. Men det er klart at med de nuværende restriktioner, er vi udfordret. Vi følger løbende udviklingen og justerer. Og vi savner ligesom alle andre nogle langsigtede udmeldinger.

Hvordan forbereder I jer til en sæson, som er så usikker?

Lige nu følger vi ministerens klare melding til Dansk Teater: Fortsæt som om I åbner 8. februar, og lav desuden en plan for, hvis I ikke åbner 8. februar. 

Vi har helt tydeligt fået besked på, at hvis vi aflyser prøver eller forestillinger, før myndighederne gør det, så får vi ingen økonomisk hjælp. Så vi fortsætter. Det er ikke nemt at navigere i for nogen, men vi prøver.

Ser I på alternative muligheder til de planlagte forestillinger som fx digitale løsninger?

Vi kigger på om noget kan flyttes, skubbes eller justeres, så vi har noget klar – uanset hvornår vi åbner. Men som sagt – vi justerer løbende.

Seneste

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

★★★★★☆ Genesis – komplekse samtidsproblematikker i et forrygende og originalt artistisk sprog

Det spritnye danskbaserede, internationale cirkuskompagni Copenhagen Collective debuterede forleden...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på...
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys jury løfte sløret for, hvem der er nomineret til den 46. udgave af Revyernes Revy...