Populært lige nu

Kaptajnen på skibet – Forenede Forestillingsledere, Regissører og Rekvisitører 

Forestillingsledere, regissører og rekvisitører er nogle af de mere usynlige faggrupper i scenekunsten, men de spiller en afgørende rolle i de fleste forestillinger. Ofte...
Annoncespot_imgspot_img

★★☆☆☆☆ DEMO ligner et koncept, der med tiden kan fungere online

Aalborg Teater eksperimenterer på livet løs på deres digitale scene AAT Stream. Onsdag aften var der lagt op til debat med DEMO, der – trods et lidt pudsigt emnevalg – er teatrets hidtil bedste bud på et digitalt koncept.

Det lader ikke til, at Aalborg Teater selv ved, hvordan de skal bruge den digitale scene AAT Stream. Derfor fortsætter de med deres eksperimenter, der livestreames til publikum. Men selvom det er fantastisk med virkelyst og vovemod, så kunne nogle af disse med fordel være bevaret som interne eksperimenter. I hvert fald i et par omgange mere før publikum blev inviteret ind.

DEMO fra scenen til skærmen

Denne aften startes streamingen uden for teatret, hvor skuespillerne Martin Ringsmose og Steffen Berenthz Eriksen iført overtøj og huer byder velkommen. De guider kameramand og publikum op ad brandtrappen og ”viser rundt” på den digitale scene, der ligger i en tidligere lejlighed. Hvorfor publikum skal se dette ekstra bagom-lag samt høre navnene på alle teknikere og andre bag scenen er uvist. Det har ingen sammenhæng med den del, der følger efter. Men så har man da afprøvet det…

demo aalborg teater livestreaming
DEMO, AAT Stream, Aalborg Teater. Skærmbillede

DEMO er et koncept, der oprindeligt har kørt på Aalborg Teaters Mindste Scene. Et debatformat, hvor to skuespillere indtager modsatrettede holdninger til et aktuelt emne og inddrager publikum i diskussionen. Formatet fungerer ganske sikkert virkelig fint live, hvor publikum og skuespillere kan se hinanden i øjnene og indgå i en dialog om et emne. Men debatten fungerer kun delvist online, både fordi emnet ikke lader til for alvor at have betydning for de to medvirkende, og fordi publikum skal komme med skriftlige indspark anonymt, og derfor ikke har noget personligt på spil.

På Aalborg Teaters hjemmeside beskriver de DEMO således:

”Teatrets skuespillere Martin Ringsmose og Steffen Berenthz Eriksen indtager forskellige roller, synspunkter og situationer i forhold til en aktuel problemstilling. Det fiktive element giver mulighed for at komme helt ud i hjørnerne og sætte tingene på spidsen. Og derfra inviteres du som publikum ind i samtalen.”

Et knap så aktuelt emne

Lad os tage fat på emnet først. I Stories på Instagram har Aalborg Teater opfordret deres følgere til at komme med forslag til aktuelle emner, de gerne vil høre mere om. Derfor har jeg en forventning om noget højaktuelt som fx AstraZeneca-vaccinen, Syrien-børnene eller måske Britt Bagers exit fra Venstre. I stedet småsnakker de to skuespillere først lidt om rygestop og rygnings påvirkning på kroppen, for pludselig at lave et ret brat emneskifte til brug af rugemødre idet Martin Ringsmose fortæller, at hans datter på 28 ønsker sig et barn, men at hun ikke vil ødelægge sin krop, og derfor vil betale en indisk kvinde for at være rugemor.

demo aalborg teater livestreaming
DEMO, AAT Stream, Aalborg Teater. Skærmbillede

Først er jeg forvirret. Handler det her om rygning, om ufrivillig barnløshed eller om rugemødre? Det viser sig at være sidstnævnte. Det bestemt er et vigtigt emne, hvilket også afspejler sig i chatten, hvor det er tydeligt, at mange blandt publikum har holdninger til emnet. Men det virker dog alligevel noget uklart, hvorfor netop dette emne tages op, og hvorfor det skal debatteres af to mandlige skuespillere, der af gode grunde ingen personlige erfaringer har med graviditet.

De to virker heller ikke som om, det er et emne, der for alvor interesserer dem. I hvert fald ikke i en grad, så de formår at brænde igennem med deres for- og imod-holdninger, som jeg formoder er de omtalte ”roller”, som de to skuespillere har indtaget. Der er heller ikke på nogen måde noget, der sættes på spidsen, sådan som teatret ellers har lovet. Faktisk har jeg svært ved at se roller overhovedet. Det er ikke så meget teater over DEMO, der mest af alt minder om en diskussion over middagsbordet.

Digitale kommentarer er ufarlige

Publikum kan hele tiden selv vælge, om de vil se billedet i fuld skærm eller som et lille billede, hvor chatten er synlig ved siden af. Men ser man ikke chatten, går man langt hen af vejen glip af selve debatdelen. Det er lidt ærgerligt, at man er nødt til at se skuespillerne på et lillebitte billede, som det i hvert fald er på en bærbar computer, for at kunne få det hele med. 

demo aalborg teater livestreaming
DEMO, AAT Stream, Aalborg Teater. Skærmbillede

Chatten lever lystigt sit eget liv helt fra forestillingens start. Den er et godt eksempel på noget, der faktisk debatteres heftigt for tiden: Nemlig menneskers måde at kommentere online – ikke mindst på sociale medier. Her kommer velargumenterede input om emner som riges udnyttelse af fattige, adoption og homoseksuelle pars muligheder for at få børn, mens andre forfalder til versaler og mindre inkluderende sprogbrug, der i hvert fald ikke lægger op til dialog. ”Synes ikke det er OK at bruge rugemor, hvis man er i stand til at få sine egne børn – PUNKTUM!” skriver én i chatten. 

Efter den første halve time begynder de to skuespillere at forholde sig til kommentarerne i chatten, som de kan se på en skærm. Det fungerer for så vidt fint. De læser udvalgte kommentarer højt og forholder sig let til dem. Men langsomt begynder chatten at indeholde mere sære kommentarer, der stikker af i forskellige retninger med temaer som overforbrug og overbefolkning. Ift. sidstnævnte foreslår én, at man kan aflive Prins Charles, fordi han ”ligner et levende lig”. Den type kommentarer ville man næppe møde i teatersalen, hvor publikum ikke kan være anonyme. Problemet med de anonyme, digitale kommentarer er, at de er ufarlige at komme med, og derfor ofte bliver mere ekstreme.

Selvom hele formatet bag DEMO helt sikkert fungerer bedst live, så er der alligevel en del midt i aftenens streaming, hvor det fungerer ok. Ser man bort fra den forvirrende indledning, den afsluttende del af chatten og de manglende yderpunkter i rollerne, så er DEMO som form betragtet et af de bedre bud fra AAT Stream. Men der er lang vej endnu til at man kan kalde scenen og dens koncepter for velfungerende.

Seneste

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Dansehallerne søger scene-/driftstekniker

Ansøgningsfrist: 15. april 2024
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og anmelder på ISCENE. Har Kulturmor.dk. Teaterkritiker for Jyllands-Posten, tidligere for Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen i Nykøbing Falster i sidste uge for at diskutere en ny scenekunstreform. Debatten forløb roligt,...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening, der i år havde indbudt skuespiller Rasmus Krogsgaard til at præsentere næste års program...