Populært lige nu

Her er de seks nominerede til Teaterpokalen 2024 – Danmarks ældste teaterpris

Foreningen Danske Teaterjournalister afholdt 11. november 2024 generalforsamling, hvor foreningen valgte årets prismodtagere af foreningens instruktørpris Teaterkatten og af Initiativprisen, der går til et innovativt...

Mindeord – Ulla havde revyen helt inde i hjertet

Skuespiller Ulla Jessen døde i går 15. november 2024, 77 år gammel. Lars Arvad, formand for Revy Danmark, mindes her Ulla Jessen, der blandt...
Annonce

★★★★☆☆ Hattemågen – børneteater med summervibes

Randers Teaters nye børneforestilling Hattemågen er en fin, lidt altmodisch iscenesættelse, der bæres af skuespiller Nanni Lorenzen og den sjove, livagtige mågedukke.

Annonce

“Feriedage / Jeg vil ikke klage / Fordi at holde fri / er noget, jeg kan li’,” synger Nanni Lorenzen, mens Jacob Venndts muntre, sommerlette fløjtemusik toner ud af højtalerne.

Nanni Lorenzen har taget imod publikum allerede ude i foyeren. Iført lysegrøn spadseredragt, gul bluse og tørklæde og trækkende en lille rullekuffert efter sig som en anden stewardesse, byder hun børn og voksne velkomne og inviterer os ind i salen.

Altmodisch men vellykket forestilling

Hattemågen er en sød og munter fortælling om en dame, der har købt et lillebitte sommerhus, hvor det viser sig, at en måge allerede har slået sig ned. Der er noget let altmodisch over Kurt Bremerstents iscenesættelse, som gør at forestillingen lige så godt kunne have været en genopsætning af børneteater fra min egen barndom.

Men det fungerer alligevel. Nok især fordi Nanni Lorenzen er nærværende og imødekommende i sin spillestil – og på intet tidspunkt lader sig mærke med lyde og kommentarer fra publikum. Og så er mågen skønt livagtig og fuld af ballade.

Annonce
hattemågen randers teater børneteater
Hattemågen, Randers Teater: Foto: Martin Gundesen

“Den frække måge,” udbryder et leende barn blandt publikum, da den store mågedukke for anden gang dukker op og skubber alle tingene fra vindueskarmen ned på jorden foran det lillebitte sommerhus midt på scenen. Sommerhus er nok også et stort ord at bruge om det lille, farverige blikskur med dør i begge sider og et vindue ud mod publikum, der er den mest markante del af scenografien.

Selvom damen og mågen begge gør krav på at bo i det lille skur, så ender det hele – naturligvis – godt til sidst. Hattemågen er vellykket teater til de 2-5-årige, som bringer latteren frem hos de yngste og giver en dejlig fornemmelse af sommer i kroppen.

Seneste

Oure Kostgymnasium introducerer Dramatik A som ny studieretning i samarbejde med BaggårdTeatret

Oure Kostgymnasium løfter nu ambitionerne for unge med en...

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Oure Kostgymnasium introducerer Dramatik A som ny studieretning i samarbejde med BaggårdTeatret

Oure Kostgymnasium løfter nu ambitionerne for unge med en...

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver...

Skab dig! Live Art for børn har fokus på identitet

Live Art for børn er en festival for alle aldre...
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Freelance kulturjournalist, teaterkritiker for Jyllands-Posten og medlem af Årets Reumert-juryen. Tidligere teaterkritiker ved Dagbladet Information. Cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi fra Aarhus Universitet.
Annonce

Oure Kostgymnasium introducerer Dramatik A som ny studieretning i samarbejde med BaggårdTeatret

Oure Kostgymnasium løfter nu ambitionerne for unge med en passion for teater ved at tilbyde Dramatik A som et af de få gymnasier i...

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver engagere et særligt ungepanel, der aktivt skal være med til at udvikle det københavnske teater...