Populært lige nu

Annonce

★★★★☆☆ Hattemågen – børneteater med summervibes

Randers Teaters nye børneforestilling Hattemågen er en fin, lidt altmodisch iscenesættelse, der bæres af skuespiller Nanni Lorenzen og den sjove, livagtige mågedukke.

Annonce

“Feriedage / Jeg vil ikke klage / Fordi at holde fri / er noget, jeg kan li’,” synger Nanni Lorenzen, mens Jacob Venndts muntre, sommerlette fløjtemusik toner ud af højtalerne.

Nanni Lorenzen har taget imod publikum allerede ude i foyeren. Iført lysegrøn spadseredragt, gul bluse og tørklæde og trækkende en lille rullekuffert efter sig som en anden stewardesse, byder hun børn og voksne velkomne og inviterer os ind i salen.

Altmodisch men vellykket forestilling

Hattemågen er en sød og munter fortælling om en dame, der har købt et lillebitte sommerhus, hvor det viser sig, at en måge allerede har slået sig ned. Der er noget let altmodisch over Kurt Bremerstents iscenesættelse, som gør at forestillingen lige så godt kunne have været en genopsætning af børneteater fra min egen barndom.

Men det fungerer alligevel. Nok især fordi Nanni Lorenzen er nærværende og imødekommende i sin spillestil – og på intet tidspunkt lader sig mærke med lyde og kommentarer fra publikum. Og så er mågen skønt livagtig og fuld af ballade.

Annonce
hattemågen randers teater børneteater
Hattemågen, Randers Teater: Foto: Martin Gundesen

“Den frække måge,” udbryder et leende barn blandt publikum, da den store mågedukke for anden gang dukker op og skubber alle tingene fra vindueskarmen ned på jorden foran det lillebitte sommerhus midt på scenen. Sommerhus er nok også et stort ord at bruge om det lille, farverige blikskur med dør i begge sider og et vindue ud mod publikum, der er den mest markante del af scenografien.

Selvom damen og mågen begge gør krav på at bo i det lille skur, så ender det hele – naturligvis – godt til sidst. Hattemågen er vellykket teater til de 2-5-årige, som bringer latteren frem hos de yngste og giver en dejlig fornemmelse af sommer i kroppen.

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Niels Erling: ”Hvis vi havde løst kampen mellem fornuft og følelse, så var der ikke mere suppe at koge på den pind”

Dramatiker Marie Bjørns Lov mig aldrig at glemme handler om en...

Tre scenekunstnere udvalgt til Den Unge Kunstneriske Elite

Statens Kunstfond har netop udvalgt 13 kunstnere til det...

Borgen bliver til musical på Slagelse Teater 

I samarbejde med Lion Musicals forvandler Sjællands Teater DR’s prisbelønnede...
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Freelance kulturjournalist, teaterkritiker for Jyllands-Posten og medlem af Årets Reumert-juryen. Tidligere teaterkritiker ved Dagbladet Information. Cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi fra Aarhus Universitet.
Annonce

Niels Erling: ”Hvis vi havde løst kampen mellem fornuft og følelse, så var der ikke mere suppe at koge på den pind”

Dramatiker Marie Bjørns Lov mig aldrig at glemme handler om en umage kærlighedshistorie, om længslen efter at kunne leve autentisk sammen med den, man elsker, samtidig...