Hvordan ser virkeligheden ud for danske nycirkus, og hvor skal der sættes ind for at styrke miljøet? Det var nogle af de emner, der blev diskuteret på Branchedag for det danske nycirkusmiljø på Waves Xtra-programmet under årets Waves festival i Vordingborg. ISCENE var med og bringer her en reportage fra dagen.
Hvis den danske nycirkusbranche skal styrkes og udvikle sig kunstnerisk, kræver det en del goodwill og handling fra landets magthavere. Så enkelt kan konklusionerne fra Branchedag for det danske nycirkusmiljø på Waves Festival opsummeres. På dagen kortlagdes og debatteredes situationen i dansk nycirkus.
Et styrket samarbejde mellem tre festivaler
Branchedagen var arrangeret af Waves Festival i samarbejde med C!CAF (Copenhagen Circus Arts Festival) og den Odense-baserede Dynamo Circus Festival med ønske om samle så stor en del af branchen som muligt. Formålet var at skabe en dialog mellem artister og organisationer med indflydelse med et ønske om at gribe de visioner, der er for feltet, og nå frem til konkrete forbedringer og løft af nycirkus-miljøet. Dagens agenda var centreret om spørgsmålene:
- Hvordan styrkes det danske nycirkus-miljø?
- Hvordan bedres arbejdsbetingelserne for artisterne?
Siri Facchini Haff, der – udover at være skuespiller og leder af Sanseværk på Cantabile 2 – står bag brancheprogrammet WAVES Xtra, bød velkommen og udtrykte stor glæde over at være med til at samle den del af branchen, som i årevis har udgjort en væsentlig del af de optrædende på selve festivalens program.
Herefter overtog Kitt Johnson (kurator og kunstnerisk leder af Copenhagen Circus Arts Festival). Hun gik lige til sagens kerne ved at pege på en branche præget af strukturelle udfordringer, men pointerede også med et glimt i øjet, at ”nycirkusbranchen har passeret sit laveste punkt og er på vej frem”.
Nycirkus er spændt hårdt for – ikke mindst pga manglende uddannelsesinstitutioner og træningsfaciliteter. Men selvom meget ser sort ud, så er der flere fremtidssikrende projekter i gang, som styrker feltet – og dem vender vi tilbage til om lidt.
Manglende uddannelse
Et af de presserende problemer for dansk nycirkus er manglen på en uddannelse i Danmark. Blandt dagens oplægsholdere var derfor Søren Flor og Anne Mette Nørskov fra AFUK, der orienterede om arbejdet for en cirkusuddannelse.
I Danmark har vi bl.a. børne- og ungdomscirkus. Et vækstlag og talentmiljøer. Forskoler, festivaler, produktionshus og professionelle artister og kompagnier, men ingen videregående cirkusuddannelse, som fx Den Danske Scenekunstskole har for scenekunstens aktører.
Hvorfor nycirkus ikke har en skole, kan kun undre, for ser man på fx Sverige er det virkelig en kunstart, der kan trække publikum – ikke mindst mange forskellige typer af publikum. Kompetencerne til at drive en uddannelse i Danmark er til stede, hvilket blev klart med forsøgsuddannelsen AMoC (Akademiet for Moderne Cirkus, BA,2014-18). Her er flere af landets nuværende professionelle artister uddannet fra. Men en positiv evalueringsrapport og et forslag om placering på Den Danske Scenekunstskole, var ikke nok til at det daværende ministerium kunne finde de ekstra midler, det ville kræve at fortsætte uddannelsen. AMoC blev derfor lukket i 2018.
Spørgsmålet er, hvordan man fortsætter med at vidensdele og udvikle kunstarten, når der ikke er en uddannelse til artisterne. Hvad der skal gøres for at holde på talenterne, som i stedet søger mod de udenlandske skoler?
Som det politiske landskab ser ud lige nu, er der ikke udsigt til at finansiere en nycirkusuddannelse. Selvom der arbejdes hårdt for at få en sådan etableret, lagde dagens oplægsholderne ikke skjul på, at det er svært at få løst. Der er dog initieret en arbejdsgruppe, som arbejder videre med projektet, og troen på, at det vil lykkes, er der. Som Søren Flor slog fast, ”så er spørgsmålet ikke, om der skal være en uddannelse, men hvordan, vi laver den bedste uddannelse?”.
Manglen på træningsfaciliteter
En anden af branchens udfordringer er manglen på træningsfaciliterer, som kræver bygninger med store fysiske forhold, hvor der er højt nok til loftet og sikkerheden er i orden. Skal der eksistere et professionelt nycirkus miljø i Danmark, er det selvfølgelig betinget af, at der findes trænings- og produktionsmuligheder.
i 2019 etablerede Sunniva Byvard, Pieter Schiffler og Moa Prescott foreningen PACE (Physical Arts Copenhagen) med det formål at sikre træningsfaciliteter og styrke udviklingen af nycirkusmiljøet med workshops, masterclasses og residencies. Indledningsvist lejede de sig ind i AMoCs gamle lokaler i København, men efter seks måneder måtte foreningen grundet manglende finansiering opgive lokalerne, og har derfor siden 2020 været ’hjemløse’.
Den efterfølgende snak i salen gav flere konkrete bud på, hvad der kan gøres. Strukturelt kan der skeles til Sverige, hvor interesseorganisationen Manegen bl.a. tilbyder sine medlemmer træningsmuligheder fire steder i landet. Det lyder til, at der er lignende tiltag i gang i Danmark.
Fra DUBAL (Danske- Ungdoms- og Børne-Artisternes Landsforening) kom der bl.a. et helt konkret tilbud om, at der kan søges ledige træningssteder hos landets 25 ungdomssteder til brug for cirkusartister i specifikke tidsrum.
Sara Indrio (Formand for Dansk Artistforbund) fortalte om en ny hjemmeside, der er på vej, hvor information om aktiviteter med relevans for nycirkusmiljøet samles – herunder netop information om tilgængelige træningssteder. Lars Seeberg fra Statens Kunstfond pointerede endvidere, at det er mere realistisk at finde både lokaler og støttepenge i provinsen, end det er i København.
LÆS OGSÅ: Nycirkus står på tærsklen til et opsving
Produktionshus og kreativt samlingssted
Branchedagen bød på flere nedslag i strukturelle problemer for branchen, men der var også fokus på eksempler fra igangværende tiltag, som styrker branchen. Gry Lambertsen og Rune Vadstrøm Andersen, der har etableret produktionshuset Dynamo Workspace i Odense, fortalte om stedet og fremtidsplaner.
DYNAMO, der åbnede i 2017, er en scene og et arbejdsrum for nycirkus og ny scenekunst beliggende i et nyrenoveret gammelt pakhus midt i på Odense havn. De laver flere årlige forestillinger, huser gæstespil, residency for internationale artister, udgiver et magasin og afholder Dynamo Circus Festival. På trods af de fine resultater for såvel publikum og kunstneriske produktioner er fremtiden usikker. Bygningen er lejet af kommunen, som de har et godt samarbejde med, men havneområdet er opkøbt af en privat investor og pt er det usikkert, hvad der skal ske, når lokalekontrakten udløber i 2023. Derudover skal der årligt fundraises mere end 4 millioner for at sikre økonomien til at drive stedet.
På spørgsmålet fra salen om, hvordan man skal sikre fremtiden, er rådet, dels at samarbejde med embedsværket i kommunen, dels sørge for at gøre sig så uundværlig, at du bliver umulig at lukke. Det kræver mange kræfter og tid – og en af konsekvenserne heraf for Gry Lambertsen og Rune Vadstrøm Andersen har været, at de begge har måttet indstille deres karrierer som artister.
Flere succeshistorier
Udover DYNAMO præsenteredes også andre succeshistorier på Branchedagen. Det socio-kulturelle projekt Cirkus Tværs med tilbud til børn og unge, der har til huse i Gellerup i Aarhus. Og det tværæstetiske, internationale projekt Circus Without Circus, hvor kunstnere og artister fra forskellige lande og faggrene er sat sammen parvis til at udvikle nye tværæstetiske værker.
Alle er super spændende projekter og opløftende for både branche og publikum. Der er masser af gåpåmod og tiltag i gang indenfor dansk nycirkus, men ser man helt nøgternt på de vilkår, nycirkus eksisterer under lige nu og her, er det svært ikke at være bekymret. De akut manglende uddannelsesmuligheder og de manglende træningsfaciliteter, scener og teatre, som ikke har de fornødne fysiske rum viser der er masser af arbejde for i forhold til at styrke nycirkusmiljøet i Danmark.
Heldigvis er der masser af kræfter i gang for at ændre på forholdene. Som det også blev pointeret flere gange, så er dét af have sådanne seminardage allerede en start. Der følges der op på debatterne på Copenhagen Circus Arts Festival i marts 2022.
Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med Waves Festival med fuld redaktionel frihed for ISCENE.