Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

Grønnegårds Teatret smidt ud af Grønnegården

Året inden teatrets 40-års jubilæum har Designmuseum Danmark valgt ikke at fortsætte samarbejdet med Grønnegårds Teatret. Teatret kan derfor ikke længere spille i Grønnegården, haven bag Designmuseum Danmark, som teatret er opkaldt efter og som har været teatrets faste spillested gennem alle årene.

Katastrofe for teatret

Teaterchef Steen Stig Lommer udtaler i en pressemeddelelse fra teatret følgende om sagen:

“Siden Grønnegårds Teatret blev grundlagt i 1982 af Søren Sætter-Lassen, Christian Steffensen og Lars Liebst har teatret spillet i Designmuseum Danmarks have (tidl. Kunstindustrimuseets have), Grønnegården. Op mod 50.000 publikummer har hver sommer nydt nogle af landets bedste skuespillere spille Holberg, Molière og Shakespeare under åben himmel midt i København. Grønnegårds Teatret er et af Københavns Kommunes små storbyteatre, og har siden denne status blev opnået, indgået 4-årige aftaler med Designmuseum Danmark omkring brugen af Grønnegården. 

I sidste uge meddelte Designmuseum Danmark imidlertid, at museet efter en større renovering selv vil benytte haven om sommeren. Denne ensidige beslutning om ikke at genoptage samarbejdet, som det så smukt hedder, kom helt uventet for Grønnegårds Teatret og er reelt en udsmidning af teatret fra vores faste spillested gennem 40 år, og med kortest mulig respit.

Udsmidningen af det spillested, som Grønnegårds Teatret er opkaldt efter og opstået i, er naturligvis en katastrofe for teatret både eksistentielt og økonomisk. Teatrets økonomi er bundet op på muligheden for mere end 1.000 publikummer per aften i Grønnegården, ligesom herlighedsværdien og picnic i det grønne er en stor og vigtig del af helhedsoplevelsen for publikum.

Det må naturligvis være sådan, at teatret mener, at Grønnegården ikke kan bruges bedre end på teater for et stort publikum om sommeren, – alt andet ville være sørgeligt. Hvis Designmuseum Danmarks beslutning står til troende, er en teaterhistorisk æra slut. Grønnegårds Teatret ved ikke i skrivende stund, hvad der skal ske nu eller hvilke muligheder teatret har i den nærmeste fremtid og på længere sigt. Men stor skam er det, både moralsk og kulturelt, at én kulturinstitution på denne måde gør livet særdeles svært for en anden og dens publikum”.

Fakta om sagen

Den seneste 4-årige aftale mellem Grønnegårds Teatret og Designmuseum Danmark vedrørende brugen af Grønnegården sluttede med udgangen af sommeren 2020. Aftalen for 2021-24 skulle have været forhandlet i efteråret 2020 med udgangspunkt i forrige aftale.

Grønnegårds Teatrets bestyrelsesformand Connie Hedegaard og teaterchef Steen Stig Lommer blev i september 2020 indkaldt til møde på Designmuseum Danmark med daværende bestyrelsesformand Stig Andersen og direktør Anne-Louise Sommer. På mødet blev teatret meddelt, at det ikke ville være muligt at spille i Grønnegården i sommeren 2021, da Grønnegården skulle bruges som byggeplads i forbindelse med museets renovering. Direkte adspurgt om, hvorvidt teatret med sikkerhed kunne vende tilbage til Grønnegården i 2022, bekræftede både bestyrelsesformand og direktør dette. Det blev aftalt, at Anne-Louise Sommer og Steen Stig Lommer skulle forhandle kontraktforlængelse omkring juletid. Museet valgte dog at udskyde disse forhandlinger grundet corona-restriktioner.

Efter en veloverstået sommer 2021 (med de restriktioner der nu har været), hvor teatret spillede i Odd Fellow Palæets have, bad teatret om et møde med Anne-Louise Sommer, så en ny aftale kunne forhandles. Museet mente, at ud over direktioner skulle begge institutioners bestyrelsesformænd deltage – Connie Hedegaard for teatret og nu Henrik Tvarnø for museet. Dette møde fandt sted forrige torsdag den 9. september 2021. På mødet meddelte Henrik Tvarnø, at museet først genåbner i slutningen af juni 2022 og ikke langt tidligere på året, som ellers var den eneste besked, teatret tidligere havde fået. Museet skal derfor reetableres i månederne op til åbningen, og af sikkerhedsgrunde vil det derfor ikke være muligt for teatret at være på museet og i haven den kommende sommer (2022). I samme åndedrag meddelte Henrik Tvarnø, at det fremover ikke er muligt at vende tilbage til Grønnegården overhovedet, da museet selv vil benytte haven om sommeren til endnu ikke definerede aktiviteter. 

Museet meddelte teatret sent søndag aften den 12. september 2021, at deres beslutning ville blive offentliggjort mandag den 13. september 2021.

Kilde: Grønnegårds Teatret

Seneste

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...
Annonce
Annonce

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...