Del

Silkeborg har 175-års jubilæum. Det fejrer Jysk Musikteater med en ambitiøs forestilling om Michael Drewsen, der grundlagde byen med den papirfabrik, som også danner ramme om den storstilede fejringsforestilling.   

Tager man et kig på Midtjyllands avis over det sidste stykke tid, kan man hurtigt forvisse sig om, at musicalen Drewsen – papirbyen ved Himmelbjerget fylder meget i silkeborgensernes kulturliv. Jysk Musikteater står bag forestillingen, der indgår i fejringen af byens 175-års jubilæum. Michael Drewsen, den lokale entreprenør, er forestillingens omdrejningspunkt. Det var da også ham, der var med til at grundlægge byen med papirfabrikken, i hvis bygninger teatret nu har hjemme. Sådan er ringen sluttet, fremhæver direktør for Jysk Musikteater Niels Kaas, da vi spørger ham om, hvorfor musicalen skulle handle om Drewsen.

1840’ernes superiværksætter

”Teatret har jo hjemme på hans papirfabrik, så det er en unik krog at formidle historien herfra.  Vi har længe kredset om Drewsen, fordi vi kunne se en stærk historie i ham. En historie, som kunne blive til en full scale musical. Borgerne kender hans historie, for der er jo mange, der har arbejdet på fabrikken eller har relation til nogen, der har. Så spillede det også ind, at Drewsen taler ind i vores tids fokus på iværksætteri. Han var jo sådan en slags 1840’ernes superiværksætter,” fortæller Niels Kaas.

Drewsen skabte nemlig ikke bare fabrikken, men var også en forgænger på turismeområdet, hvor han startede oplevelsessejladsen mellem Silkeborg og Himmelbjerget på dampskibet Hjejlen. Han var aktiv i politik og var med, da Danmark fik sin grundlov i 1849. Han omgikkes med samtidens betydende skikkelser, blandt andet Frederik 7 og H.C. Andersen, der også er karakterer i musicalen. ”Drewsen har så mange facetter,” fortæller Niels Kaas videre og lover, at familiedrama er en af de øvrige ingredienser.

Drewsen
Frederik 7, H.C Andersen og Drewsen på hjuldamperen Hjejlen. Foto Thomas Juul.

Byen er med

Drewsen – papirbyen ved Himmelbjerget er den første musical, der er skrevet direkte til teatret, og tilmed handler om det konkrete fysiske sted, så for Niels Kaas er forestillingen kronen på 15 års tradition for musikteater. Jysk Musikteater startede nemlig i 2005 som en lille forening, faktisk bare fem mennesker med store drømme i en kælder. De byggede teatret op fra grunden, så det først voksede til en fond og nu er et fuldt funktionelt teater.

Forestillingen er semiprofessionel, som der er tradition for med teatrets store musicals. Det professionelle, kunstneriske hold består af manuskriptforfatter Simone Isabel Nørgaard, komponist Peter Rosendahl, Helle Hansen, der står for sangtekster og musik, iscenesætter Thomas Agerholm, kapelmester Henrik Svenning og scenograf Jens Frausing. Forestillingen har også professionelt orkester, men på scenen blandes amatører og professionelle. Det giver et stort ensemble på hele 36 medvirkende og ifølge Niels Kaas er det et godt møde mellem de to grupper.

Drewsen
Drewsen og H.C Andersen fisker. Foto: Thomas Juul .

Det skaber en vis ånd, der smitter af på mit engagement

”De professionelle bliver fascinerede af amatørernes drive, og omvendt bliver amatørerne inspirerede af de professionelle og lærer af dem. Og så er det en special oplevelse for alle i produktionen at gå rundt i de huse, hvor det hele foregik,” fortæller Niels Kaas, der selv vandrer rundt i bymuseet Silkeborg Hovedgård, mens vi taler sammen.

Skuespiller Mathias Flint spiller hovedrollen som Michael Drewsen, og han genkender dynamikken mellem amatører og professionelle i forestillingen: ”Som professionel er der selvfølgelig ting, man lærer – både via erfaring og på skolen – om balance, timing, dramaturgi, og nærvær, som ikke umiddelbart kan tages for givet fra amatørerne, men til gengæld skorter det aldrig på vilje, dedikation og offervilje. Og samtidig med stor kærlighed og et fællesskab om projektet. Det skaber en vis ånd, som smitter meget af på mit engagement”.

Han ser dermed også samarbejdet som en god reminder om, hvad hans arbejde går ud på: ”Man skal jo huske, at det kræver en vis dedikation at bruge al sin tid og energi på sådan en projekt og at lønnen for de fleste, er alt det, vi finder i vores fælles favntag med forestillingen. At vi i fællesskab forsøger at skabe noget og opleve det. Og gerne noget livgivende. Noget inspiration”.

Drewsen
Drewsen – papirbyen ved Himmelbjerget. Foto Thomas Juul.

I fællesskab kan vi nå utrolig langt

Niels Kaas understreger, at det ikke kun er på scenen, at byens borgere deltager. ”Der er rigtig mange frivillige, fx laver produktionsskolen kostumer og scenografi, andre står for forplejning, mens det lokale erhvervsliv også bakker med 80 sponsorater,” fortæller han, der generelt også oplever et godt samarbejde på tværs i byens teatermiljø fra den store teaterforening til de mere eksperimenterende steder som Hakkehuset og Magistraten. Forankringen i det lokale og borgernes oplevelse af ejerskab er meget vigtig for teatret, der derfor ud over gæstespil årligt selv producerer musicalen og en nytårskoncert.

Mathias Flint oplever Drewsen – papirbyen ved Himmelbjerget som en stor, historisk gave til byen, og håber, alle lokale har lyst til at se den. Både for det lokalhistoriske og de mere universelle temaer. Særligt peger han dog på Jysk Musikteaters mod:

”Det ikke denne type forestilling, der pr. automatik sælger billetterne. Alligevel har Niels Kaas og musicalansvarlig Henrik Svenning insisteret på at fortælle netop dette – og skabe en stor og episk fortælling helt fra bunden. Det sker ikke tit. Og det kræver ikke kun mod. Det kræver en vanvittig indsats. Lyst, mod og vilje. Fra alle involverede. Det er yderst beundringsværdigt,” siger han og understreger sin pointe yderligere: ”Hvis Silkeborg som by skal lære noget, eller minde sig selv om noget, er det nok, at man godt kan sætte barren højt. For hvis alle løber en lille centimeter længere, kan vi i fællesskab nå utrolig langt,” runder han af, inden prøverne atter kalder.

Lyt til historierne bag musicalen her.