Populært lige nu

Den underfundige sønderjyske humor skal stadig mærkes i Sønderborg Sommer Revy Show

I dag overtager Jeff og Kim Ace Schjerlund officielt ledelsen af Sønderborg Sommer Revy Show. Jeff Ace Schjerlund fortæller derfor her i ISCENEs serie...

Ny undersøgelse dokumenterer, at teateroplevelser fremmer trivsel blandt børn og unge 

Børn og unge kan få bedre trivsel gennem teateroplevelser. Det dokumenteres i en ny undersøgelse, som Teatercentrum og Sjællands Teater har lavet i samarbejde...
Annonce

Bæredygtighed og afrofuturisme er i fokus, når RE:LOCATIONS præsenterer danseforestillingen Cosmic Latte i en digital udgave

“Afrofuturismen drømmer om teknologier, der kan muliggøre forbindelser, kommunikation og fællesskab på tværs af tid og sted, så det føles som en meget naturlig forlængelse af Cosmic Latte at arbejde online og digitalt,” siger den finsk-camerounske koreograf og danser Sonya Lindfors, der står bag danseforestillingen Cosmic Latte, som RE:LOCATIONS Festival viser i en digital udgave nu på søndag.

Annonce

Den digitale visning af Cosmic Latte er en del af projektet Feminist Futures, som er udvalgt og støttet af PERFORM EUROPE. Formålet er at undersøge, hvordan man kan turnere mere bæredygtigt internationalt. Det sker i dette projekt ved at vise forskellige versioner af værket, fortæller RE:LOCATIONS’ festivaldirektør Karen Toftegaard til ISCENE.

Udover de bæredygtige tanker omkring selve formatet og turnéformen, er den digitale udgave også spiret frem som en reaktion på Black Lives Matter i 2020, hvor kompagniet ønskede at gøre værket mere tilgængeligt for publikum, selvom pandemien gjorde det umuligt for dem at turnere fysisk.

Repræsentation og drømmes potentialer

“Jeg har forholdt mig til emner som ‘Blackness’, repræsentation og narrativer om andethed lige siden 2012. Cosmic Latte er en tredje runde af værkserier omkring disse emner,” fortæller den finsk-camerounske koreograf Sonya Lindfors, der står bag danseforestillingen.

Cosmic Latte er en abstrakt danseforestilling, der handler om alternative forestillinger om fremtiden. Forestillingen er koreograferet af Sonya Lindfors, der sammen med fire andre dansere også selv medvirker på scenen.

Annonce

“Jeg ønskede at arbejde med det hypotetiske og scenens radikale potentiale til at drømme ting, som vi ikke endnu ved, hvordan vi drømmer om. Så i Cosmic Latte valgte vi et hypotetisk eller endda utopisk begyndelsespunkt,” forklarer Sonya Lindfors og fortsætter: 

“Det er år 3022. Der er ikke længere nogen strukturel undertrykkelse i verden. Klimakrisen er blevet løst. Vi har bevæget os ind i et postkapitalistisk samfund. Hvad ville fremtidens koreograf Sonya Lindfors gøre på scenen? Hvilken slags danse ville vi danse? Værket sætter emner som det at drømme, fællesskab og “Black joy” i centrum – emner, som alle føles radikale og vitale i denne tid med mange kriser”. 

cosmic latte sonya lindfors re:locations
Sonya Lindfors’ Cosmic Latte kan opleves i en digital version hos RE:LOCATIONS. Foto: Uwa Iduozee

International turné i bæredygtig form

Når Cosmic Latte på søndag vises hos RE:LOCATIONS Festival er det i den filmede udgave fra 2020, som indledes med en kort live-on-screen intro samt en live aftertalk med Sonya Lindfors.

Tankerne om mere bæredygtige former for international turné er fokus for projektet Feminist Futures, som RE:LOCATIONS er partnere i. Cosmic Latte er som udgangspunkt en fysisk forestilling, som dermed bryder med RE:LOCATIONS Festivals udgangspunkt om at vise digital first-værker. Altså værker, der er skabt direkte til det digitale format. Men det er vigtigt ikke at begrænse sig og være klar til at prøve nye formater af, mener festivaldirektør Karen Toftegaard.

“Vi tænker nye måder i forhold til international turné, så de ikke altid består af rejser med tog, fly eller skib, men måske via wifi i stedet. Det giver mening at vise forskellige versioner af et værk alt efter omstændighederne. Det kan være en digital version – en adaption eller en film – eller man kan vise det fysiske værk. Visningen af Cosmic Latte på søndag er vores bidrag til en større helhed, der undersøger, hvordan vi kan lave mere bæredygtige turneer internationalt,” siger Karen Toftegaard og understreger: 

“Jeg advokerer ikke for, at vi skal stoppe med at rejse. Det er vigtigt, at vi møder andre kulturer – også på scenen – men vi skal forholde os til, hvordan vi kan gøre vores arbejde mere bæredygtigt. Det kan fx være ved at gøre turneerne længere eller ved at kigge på transportmulighederne. Der er mange måder at skrue det sammen på. Vores take her er et bidrag til, hvordan man kan lave forskellige versioner af et værk, så det kan komme frem til forskellige publikummer i forskellige lande”.

LÆS OGSÅ: Afrofuturistisk stjerne gæstede Grob

Nytænkning af selve værkbegrebet

Hos RE:LOCATIONS Festival arbejdes der hele tiden på nytænkning af vores forståelse af scenekunst. Og derfor er det også vigtigt, at vi forsøger at rykke vores egne grænser for, hvordan vi opfatter et værk, mener Karen Toftegaard: 

“Vi har flere projekter i støbeskeen til 2023, hvor det ikke nødvendigvis er mennesker eller værket, der flytter sig, men hvor det derimod er værkkittet, der rykkes. Selve værkbegrebet kommer til at udvikle sig for i sig selv at få en mere bæredygtig karakter”. 

Mange af de samme tanker ligger også bag filmoptagelsen af Cosmic Latte

“Vi lavede den digitale filmversion af Cosmic Latte i 2020 midt i både Corona og Black Lives Matter. I efterdønningerne fra mordet på George Floyd føltes det vitalt at fejre ‘Black Life’ og ‘Black joy’. Og da vi ikke havde mulighed for at turnere på grund af pandemien, ville vi gerne lave en filmversion, som ville være mere tilgængelig. Eftersom afrofuturismen drømmer om teknologier, der kan muliggøre forbindelser, kommunikation og fællesskab på tværs af tid og sted, så føles det som en meget naturlig forlængelse af Cosmic Latte at arbejde online og digitalt, siger Sonya Lindfors.

cosmic latte sonya lindfors re:locations
Sonya Lindfors’ Cosmic Latte kan opleves i en digital version hos RE:LOCATIONS. Foto: Uwa Iduozee

Afrofuturisme åbner fremtiden

Begrebet afrofuturisme er stadig relativt nyt og kan være svært at forstå for mange, erkender festivaldirektør Karen Toftegaard: “Men når man begynder at forstå, at det også handler om at skabe og drømme nye fremtider, så står det klart, at det især er vigtigt lige nu, hvor vi virkelig har brug for nye fremtidsscenarier”.

“Afrofuturisme er en hypotetisk ramme for at forestille sig fremtider, fortider og nutider, hvor der er en frigørelse, en høren til og en glæde. En drøm, der sker fra og gennem den sorte kulturs linse. Afrofuturisme er dermed rammen for Cosmic Latte,” forklarer Sonya Lindfors og fortsætter: 

“Da det at drømme reelt var udgangspunktet for værket, føler jeg, at afrofuturisme er til stede på alle niveauer i værket. I hvordan processen er planlagt, tematisk, i den teoretiske ramme. I det visuelle og lydlige design såvel som i bevægelsen og tekstmaterialet. Værket foreslår fremtidsscenarier, hvor scenernes fremtider kan være bløde, porøse, mangfoldige og feministiske”. 

SE OGSÅ: Trailer for Cosmic Latte

Cosmic Latte kan opleves hos RE:LOCATIONS Festival søndag den 20. marts 2022 kl. 12, og vil være tilgængeligt i 36 timer derefter for alle billetkøbere. Læs mere her.

Denne artikel er udgivet i et mediesamarbejde med RE:LOCATIONS Festival med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

RE:LOCATIONS Festival startede som en komprimeret digital first festival i foråret 2021. Fremadrettet vil RE:LOCATIONS arbejde med sæsonprogrammer, der strækker sig fra oktober til marts, hvor de blandt andet vil se på hybridformatet, hvor en forestilling kan opleves live og digitalt på samme tid. Se mere her.

Seneste

★★★★★☆ POW POW POW – en nådesløs fuldtræffer fra et marginaliseret helvede

Christina Hagens pistoldigte POW POW POW skyder med ord-projektiler...

★★★★☆☆ OR – charmerende rap Shakespeare-pastiche

Det lille Københavns Shakespeare Kompagni formår med små midler...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, teaterkritiker for Jyllands-Posten og er medlem af Årets Reumert-juryen. Tidligere teaterkritiker Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

★★★★★☆ POW POW POW – en nådesløs fuldtræffer fra et marginaliseret helvede

Christina Hagens pistoldigte POW POW POW skyder med ord-projektiler af stærkeste kaliber på Revolverscenen på Teater Republique. Skuespiller Ida Cæcilie Rasmussen spiller svidende nådesløst...

★★★★☆☆ OR – charmerende rap Shakespeare-pastiche

Det lille Københavns Shakespeare Kompagni formår med små midler at give traditionen moderne kant i deres sprudlende udgave af intrigekomedien OR, der med afsæt...