De voksne er ikke sjove – men teater er! Denne pointe og mange andre fandt Teatret Zeppelin ud af i publikumsudviklingsprojektet MereZep. Nu udgiver de en rapport, hvor resten af branchen kan læse om resultaterne.
Teatret Zeppelin iværksatte i sæson 21/22 publikumsudviklingsprojektet MereZep. Projektet er støttet af Augustinus Fonden og havde til formål at udvide teateroplevelsen og forankre en varig forandring i teatrets kernepublikum børn og unge.
Dette blev gjort igennem forskellige aktiviteter uden om forestillingen Mio, min Mio i form af en kreativ opgave, teaterworkshops og videoer på YouTube. I rapporten kan scenekunstbranchen og alle andre nu læse, hvordan det er gået.
Når børn skal reflektere over tunge emner
MereZep satte sig for at undersøge, hvordan en teaterinstitution kunne hjælpe børn og unge med at navigere i en kompleks verden påvirket af alverdens verdenskriser.
Teatret kan nemlig med forestillinger og aktiviteter give børn og unge kompetencer til at reflektere over tunge emner, indgå i dialoger og skabe deres egne meninger. Studier viser, at teatret er et af de medier, der i højest grad påvirker børn og unge – også mere end fjernsyn og iPad. Teatret kan desuden være med til at udvikle empati, koncentration og fantasi.
Kedelige voksne og sjovt teater
I rapporten kan man læse om projektets udførelse og resultater. En af de store pointer i rapporten handler om de YouTube-videoer, teatret producerede under Mio, min Mio. På trods af et ihærdigt forsøg på at inddrage børnene i skabelsesprocessen endte teatrets voksne med at lave videoer, som børnene bare ikke syntes var sjove.
Til gengæld fik børnene meget ud af et andet tiltag i MereZep. I teaterworkshops fik børnene lov til at prøve kræfter med teaterøvelser og skabelse. Det virker at lære børnene om teater – ved at de selv performer og laver teater.
Læs mere om denne og andre pointer i den fulde rapport her.
Kilde: Pressemeddelelse, Teatret Zeppelin