Populært lige nu

Kaptajnen på skibet – Forenede Forestillingsledere, Regissører og Rekvisitører 

Forestillingsledere, regissører og rekvisitører er nogle af de mere usynlige faggrupper i scenekunsten, men de spiller en afgørende rolle i de fleste forestillinger. Ofte...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Himmelvendt – ungdommen findes også i provinsen

Har man hang til serier som Skam og Doggystyle, skal man lægge vejen forbi Folketeatret en af de kommende dage. Her præsenterer afgangseleverne fra Den Danske Scenekunstskole i Aarhus deres rørende bud på en coming of age-fortælling fra provinsen, Himmelvendt. Den er værd at se.

Der er så smukt ude på landet, skrev H.C. Andersen dobbeltbundet i Den grimme ælling. Sådan er det stadig i Henrik Szklanys fine hyldest til livet udenfor storbyerne og ikke mindst til de unge, der vælger at blive der.

Dennis driver sin morfars gård som fritidslandbrug og arbejder samtidig på maskinstationen. Han hænger ud med barndomsvennerne Fie, Sebastian og Kasper i gymnastikhallen og på landsbyens disko-værtshus. Da hans søster Solvej vender tilbage til landsbyen med sin lille datter, rystes relationerne, før de finder på plads på ny.

Himmelvendt
Himmelvendt på Aarhus Teater. Foto Rumle Skafte.

Coming of age i teaterrummet

Vi har set mange coming-of-age-fortællinger på skærmen de senere år. Nyskabende formater og rystende historier, så det er sin sag at begive sig ud i det farvand. Himmelvendt viser, at teaterrummet også har noget at byde på i den genre i kraft af sit nøgne nærvær. Måske rammer teksten ikke altid den nyeste lingo, men den rammer rent det sårbare sted i den tidlige voksenalder, hvor man ikke aner, hvad man skal stille op med sig selv. At de fem samtidig kæmper med hver sin bekymring forankrer fortællingen i virkeligheden og breder perspektivet ud over vennegruppen til en forståelse af, at vi alle er dele af familier på godt og ondt.

Sebastian sørger over sin mor, der er død af kræft. Kaspers far er alkoholiker. Fie føler sig alene og påtager sig for meget. Dennis er forelsket i Kasper, der vægelsindet vakler mellem ham og den genkomne Solvej. Solvej tog til den store by med sin gymnasiekæreste, men de voksede fra hinanden. Nu er hun tilbage, men også udenfor i den gamle kreds. På skift træder de frem. En og en. To og to. I flok dansende smerterne og glæden ud. Alle hele tiden på scenen som vidner til hinandens liv.

Himmelvendt
Himmelvendt på Aarhus Teater. Foto Rumle Skafte.

Sorgen får plads

Vi er ude på landet, men problemstillingerne er (tæt på) universelle. Vi kunne være hos Friends i New York eller i Oslo hos Skam. Især minder Himmelvendt om Doggystyle, hvis sidste sæson rullede over DR’s skærm i starten af året. Der vil altid være brug for nye ungdomsportrætter at spejle sig i, og Himmelvendt er et vedkommende bud i kraft af sit stærke provinsbillede fyldt med traktorer, knallerter og mainstream popmusik til årets højdepunkt Skt. Sommerhans.

På scenen står Aarhus Teaters afgangselever fra Den Danske Scenekunstskole. Amanda Friis Jürgensen, Clint Ruben, Emil Busk Jensen, Kristoffer Eriknauer og Sarah Simone Jørgensen supplerer hinanden godt som typer og skaber sammen et både rørende og livsbekræftende univers i Line Paulsens iscenesættelse, der giver god plads til sorgen for i næste øjeblik at sprælle af ufokuseret livsmod. Fint suppleret af den konkret-abstrakte scenografi, der fungerer som et stort lærred, hvor de unges drømme, rædsler og håb materialiseres i hastige pennestrøg og flydende farver.

Himmelvendt er en stærk ensemblepræstation, der drager interessen både i kraft af den provinsielle ramme og de fem nye skuespillere, der alle sætter et mærke i os.

Forestillingstrailer

Fakta

Af Henrik Szklany. Iscenesættelse Line Paulsen. Scenografi & kostumedesign Ditte Marie Tygesen. Lysdesign Kim Glud. Lyddesign/komponist Sebastian Toft / Skt. DeLarge.

Medvirkende Amanda Friis Jürgensen, Clint Ruben, Emil Busk Jensen, Kristoffer Eriknauer, Sarah Simone Jørgensen (Alle studerende ved DDSKS, Skuespil, Aarhus).

Spiller på Folketeatret 27. maj – 1. juni 2022.

Seneste

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Dansehallerne søger scene-/driftstekniker

Ansøgningsfrist: 15. april 2024
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen i Nykøbing Falster i sidste uge for at diskutere en ny scenekunstreform. Debatten forløb roligt,...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening, der i år havde indbudt skuespiller Rasmus Krogsgaard til at præsentere næste års program...