Populært lige nu

Sex på scenen med hjælp fra intimcoach

Interview med skuespiller Anne Plauborg

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...
Annoncespot_imgspot_img

Unge indløser 50.000 billetter under den nationale kulturuge K7

I sidste uge løb den landsdækkende kulturuge K7 af stablen med stor succes og rekordhøj deltagelse fra både kulturaktører og gæster. I alt  185 kulturinstitutioner var en del af årets kampagne, hvor unge mellem  18-27 år i løbet af uge 37 kunne gå gratis på museer, kunsthaller og  oplevelsescentre – og for en flad 40-krone kunne komme i teatret. Det  blev til 50.000 besøg, som er dobbelt så mange som året før. K7 udlovede syv årskort til den, som besøgte flest steder, og der blev sat ny rekord med svimlende 38 kulturbesøg på syv dage. 

For tredje år i træk rullede kulturugen K7 ud i hele landet i uge 37 med et tilbud om fri museumsadgang til unge mellem 18-27 år – og som noget helt nyt også stor rabat på udvalgte teatre for alle under 26 år.  

Større tilgængelighed

K7 blev skabt i 2020 for at gøre museumsbesøg mere spontane, gennemskuelige og  tilgængelige for unge og skabe forbindelse mellem dem og kulturlivet. I det første  kampagneår deltog 70 museer og meldte om i alt 8.000 besøg fra unge K7-gæster. Sidste år deltog 111 museer og besøgstallet steg til 25.000. I år tilsluttede hele 170 museer og 15  teatre sig initiativet og kulturugens samlede besøgstal blev fordoblet til 50.000. 

De tre kulturinstitutioner, der tiltrak flest K7-gæster landet over var ARoS i Aarhus, der havde 5724 K7-besøgende, Louisiana i Humlebæk, der fik 3968 unge K7-gæster gennem døren og  Planetarium i København, der havde 3720 besøg.  

”Vores deltagelse i K7 har  været exceptionel god. Det har været yderst givende at byde knap 4.000 unge gæster  velkommen i Planetarium, hvoraf mange aldrig har besøgt os før. Huset har haft sit helt eget  liv. I vores udvikling af nye formidlingsformater arbejder vi bevidst med de unge som  målgruppe. Derfor har det også været helt fantastisk med den store interesse, de unge har  vist os i den forgangne uge,” fortæller administrerende direktør på Planetarium, Mette Broksø Thygesen.

K7 – nu også med scenekunst

Som noget nyt var der i år også scenekunstoplevelser inkluderet i tilbuddet til de unge i et samarbejde mellem K7 og CPH STAGE, som en del af Dansk Teater 300 år – og unge under 26 år kunne i hele uge 37 købe billetter til kun 40 kroner på udvalgte teatre. 

“Flere af de medvirkende teatre har meldt om succeshistorier og fulde sale under K7, og  22,6% af deres samlede antal solgte teaterbilletter i perioden var K7-billetter. Det sydfynske  egnsteater BaggårdTeatret delte en lille solstrålehistorie på Instagram, hvor de i løbet af uge 37 havde oplevet to helt udsolgte forestillinger med et radikalt lavere aldersgennemsnit end  normalt,” udtaler Morten Krogh, direktør for CPH Stage. 

De deltagende teatre var:  Aveny-T, Betty Nansen Teatret, BaggårdTeatret, Blaagaard Teater, DYNAMO, Husets  Teater, Sort/Hvid, Sydhavn Teater, Team Teatret, Teater Momentum, Teater Nordkraft,  Teatret OPtimis, Teater V, Vendsyssel Teater og Aarhus Teater. 

Flere kulturoplevelser til de unge

I 2022 har K7 for alvor brudt igennem og markeret sig som en årligt tilbagevendende og attraktiv kulturbegivenhed for landets unge. Nu vil organisationen bag K7 arbejde for at  inkludere flere oplevelsestilbud i kampagnen: 

“Vi er helt overvældede over, hvor mange unge, der har taget imod K7-tilbuddet i år. Vi kan  se, at initiativet virker og vokser, når vi letter de unges adgang til kulturen. Vi ser ind i 2023  med en vision om at tilbyde de unge endnu flere kulturtilbud i kampagnen, såsom klassisk  musik, opera og ballet. Håbet er, at K7-ugen bliver en appetitvækker, der inspirerer flere  unge til at bruge kulturen og opleve, at den også er for dem – ikke kun i uge 37, men alle  årets dage. Vores håb er, at man også landspolitisk får øje på os og støtter op om initiativet,”  udtaler Svante Lindeburg, direktør for ADBC, der står bag K7. 

38 museer på kun syv dage 

Udover den gratis entré var der også syv valgfri årskort på højkant til den unge  museumsgæst, der besøgte flest museer i løbet af ugen. Årets konkurrencevinder nåede at  besøge hele 38 museer på syv dage, og det var 26-årige Samantha Vivian Jensen, der igen løb med sejren i K7-initiativets konkurrence om at besøge flest museer i løbet af kulturugen. Sidste år besøgte hun 37 museer, og slog dermed sin egen rekord med bare ét museum og  vandt for andet år i træk.

Om K7  

K7 er et landsdækkende initiativ, der hvert år i uge 37 inviterer unge inden for på  kulturinstitutioner over hele landet – i år med rekordstor tilslutning med 185 institutioner  repræsenteret. I 2022 gav kampagnen alle unge mellem 18-27 år en uges fri entré på 170  museer og unge under 26 år kunne købe billetter til 40 kroner på 15 teatre i hele uge 37.  

K7 er støttet af Københavns Kommune og Spar Nord Fonden. Årets scenekunsttilbud blev  udviklet i samarbejde med CPH STAGE som en del af Dansk Teater 300 år.  

Bag K7 står ADBC, der er et af landets førende huse inden for konceptudvikling og  formidling af kultur, historie og videnskab med knap 30 års erfaring med kommunikation,  festivaler og events. Læs mere om ADBC på www.adbc.studio 

Læs mere her.

Seneste

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og...

Er kulturjournalistikken blevet for doven?

På Fyn er de store kulturinstitutioner gået sammen med...

Årets Reumert indfører kønsneutrale priser

Fra og med i år vil der ikke længere...
Annonce
Annonce

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og rum i en verden af mudder, vand, urjordiske norner, fallerede fiskere og entreprenante politikertyper. Den...