Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Parcel – originalt madteater i stringent design 

Kunstkollektivet Samling byder som en del af K:Selekt-programmet indenfor på Det Kongelige Teaters Lille Scene til en stringent opsat og afviklet middag, der opfordrer til refleksion over grænsens begrænsning med det dobbelttydige navn Parcel. 

Vi vandrer småpludrende ind på Det Kongelige Teaters Lille Scene, hvor et kæmpestort bord opdelt i kvadrater fylder rummet ud. Som anvist sætter vi os ved bordets to langsider. Foran os står 13 anretninger i hver sin kvadrat – eller rettere parcel, som på engelsk betyder gave, på dansk betegner et grundområde. Dobbeltbetydningen er selvfølgelig ikke tilfældig, men indskriver sig i forestillingens samskrivning af forskellige temaer forbundet til indbyrdes relaterede strukturer. 

Parcel, Kollektivet Samling. Foto: Kollektivet Samling
Parcel, Kollektivet Samling. Foto: Kollektivet Samling

Abstraherede former og klokkekald

Først fordyber vi os i det stringente setup, der sender associationerne mod japansk minimalisme. Mad og opdækning er holdt i douche, grågrønne farver med enkelte indslag af brunt. De fire tjenere, der nu entrer lokalet, er tillige i støvgrønne dragter – dog suppleret af hvide crocs-sandaler, som de rituelt tager af og på, når de bevæger sig på bordet. De bevæger sig i faste koreografier med militærisk præcision, mens de med lange stænger, der visuelt minder om abstraherede metaldetektorer, flytter retter hen til os og siden rydder af. 

Der kan spises, når klokken har lydt. Til hver ret følger en historie og et billede af det spisegrej, vi skal anvende til retten. Grejet er abstrakte genstande udført i hvidlig kraftig plast og ligger arrangeret i den nærmeste parcel. Som retterne bliver spist, decimeres samtidig antallet af elementer. 

Parcel, Kollektivet Samling. Foto: Kollektivet Samling
Parcel, Kollektivet Samling. Foto: Kollektivet Samling

Osten som symbol

Historierne bliver fortalt af en række anonymiserede stemmer, der kun præsenteres med titel eller anden form for funktion. Et spor med flere uafhængige stemmer beskæftiger sig med krig og flugt, et andet med madvaner.

En fællesnævner, der også knytter an til titlen, handler om grænser. Grænser, der overskrides på flugt. Grænser, der overskrides mentalt. De grænser, vi sætter for vores eget kulinariske vovemod eller mangel på samme. Nogle historier er triste og trøstesløse, andre hverdagshumoristiske som den afsluttende ode til den danske ost, som den asiatiske immigrant lattermildt glæder sig til at spise. Osten som symbol for assimilation – eller integration, alt efter hvordan ens mentale øre afkoder fortællingen. 

Stemmerne er de egentlige medvirkende, men de fire tjeneres næsten maskinelle ageren bag vores rygge og mellem os på bordet fortæller samtidig en historie om måltidsritualer, hvis absurditet stilfærdigt eksponeres i dette setup. Koblet med historiernes spænd mellem gru og comic relief kan oplevelsen forme sig som en både konkret og abstrakt refleksion over strukturer. De strukturer, der samtidig med vores tilfældige placering på kloden styrer vores liv og opfattelse af verden. 

Parcel, Kollektivet Samling. Foto: Kollektivet Samling
Parcel, Kollektivet Samling. Foto: Kollektivet Samling

Original dissekering af ritualet

Det er godt tænkt og er især i den fysiske oplevelse også udført stramt og sansevækkende. Der er noget let foruroligende over de mekaniske tjeneres svagt intimiderende attitude, ligesom velsmag ikke nødvendigvis gælder alle retter – smagt med denne nordiske tunge. 

Koblingen til historierne giver mening, men glipper i momenter. Simpelthen fordi, det er svært at holde fokus, mens man spiser med grej, der ikke umiddelbart synes skabt til formålet. Det er en pointe i sig selv, men spænder af og til ben lidt uhensigtsmæssigt. Et lidt klarere fokus i historierne kunne give en anden oplevelse, mens de nu mest bliver en fragmenteret collage iklædt en dystopisk tone i det fremragende lydunivers, vi samtidig er svøbt i. 

Parcel er en meditativ oplevelse med en original dissekering af ritualet gennem gastronomiens filter.  Gennem smage og ord, der skurrer og gør strukturerne synlige. Vi får gaver på vores små grundområder, mens vi samtidig inviteres til at reflektere grænsens begrænsninger. 

Kollektivet Samling består af:
Koncept udvikling: Helle Egsgaard og Marie Boye. Lydmontage: Nanna Hauge og Astrid Hald. Lydkunstner: Julie Østengaard og Nikolaj Gerstenfeldt. Madkunstner: Clea Suhr. Lysdesign: Christian Vest. Scenografi: Helle Egsgaard og Marie Boye. Scenemester: Anders Toft Pedersen. Tilrettelæggelse og casting: Helle Egsgaard og Marie Boye. Instruktion af performere: Anne Kristine Elmholt. Dramaturgisk konsulent: Sonja Ferdinand.

Medvirkende stemmer: Alaa, Jeanette, Kateryna, Eden, Sammy, Denise, Dongling, Mina, Emil, Michael og Taleb. Tjenere: Karoline Lassen, Anna Kiersgaard, Michelle Bruun Buurskov, Johan Damgaard Schroll.

Forestillingen spiller som en del af K:Selekt. K:Selekt er et samarbejde mellem Det kongelige Teater og Statens Kunstfond om at styrke udviklingen på tværs af strukturer, genrer og til gensidig inspiration i det danske scenekunstmiljø.

Spiller på K:Selekt på Det Kongelige Teater 1. – 5. november 2022.

Seneste

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

★★★★★☆ Genesis – komplekse samtidsproblematikker i et forrygende og originalt artistisk sprog

Det spritnye danskbaserede, internationale cirkuskompagni Copenhagen Collective debuterede forleden...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys jury løfte sløret for, hvem der er nomineret til den 46. udgave af Revyernes Revy...