Bi – fysisk teater blev etableret i 2020 og består af tidligere elever fra daghøjskolen Akademiets scenekunstlinje ved instruktør og underviser Lykke Meyer. Birthday Chok 2 er en efterfølger til Birthday Chok 1 fra 2022, der undersøgte fødselsdagen som ritual. Forestillingen udfolder små, humoristiske og ligefremme tematikker om livets cyklus og venskaber gennem teater, dans, sang og musik.
Scenen er helt enkelt sort med haze og rekvisitter som stole og borde i forskellige størrelser. Når de sættes ovenpå hinanden, ser de ud som de karikerede fødselsdagskager, der optræder i forestillingen og minder os om livets gang. Vi ser hverdagens trummerum fra snak om cornflakes ved morgenbordet til skuffende fødselsdagsfester og ekstreme eksperimenter, der rusker op i livet.
Spillerne er iklædt sorte og bordeaux pyjamasser, nogle med pyjamasdele i hver sin farve. Det er ikke helt tydeligt, om det symboliserer nogle indbyrdes forhold. Spillerne står på rosa vippebrædder og skaber ekkoer af ”Du har snart fødselsdag”, ligesom vippebrædderne kan balancere på hovederne som hatte. Elektronisk musik sørger for et brummende lydtæppe til livets buldren afsted.
Kreative ideer
Det skorter ikke på kreative idéer til at udfolde emnet tid og livets cirkler. De symbolske, runde borde, runde vippebrædder, runde taburetter og runde kager. ”Vi slår ring om dig,” siger familien til barnet. De groteske og humoristiske replikker fremføres på et gammeldags dansk til dansk slagermusik. Der bringes mange teknikker og udtryk i spil. Der tales på engelsk og dansk, replikker siges i kanon, der synges solo og danses.
Gruppen spiller med stor energi og forstår at bruge deres forskellige styrker og at gøre hinanden stærke. Enkelte har hele pakken som erfarne Rosemarie Mosbæk, men også Andreas Graham leverer med stort nærvær i alle udtryk. Lukas Birk Gregory spiller intenst og troværdigt fx i rollen som Ole, der er bange for at sige noget forkert, men de andre spørger ”hvorfor det?”, indtil han får splittet sine usikkerheder i atomer.
Dansen fungerer bedst i de intentionelle og humoristiske karikaturer. Fx som høns med strittende rumper og bøjede ben eller i det eksperimenterende partnerarbejde. Casper Albrektsen tager som nyuddannet danser ekstra ansvar her. Vi kommer som publikum med på en rejse gennem et liv, der dag efter dag viser cirkler af rytmen, sove, spise og arbejde, der er let at relatere til i sin absurde fremstilling.

Livets spotlight
Joos Rohrbæk Sanden Støvelbæk og Rasmus Balling Larsen er leveringsdygtige i grotesk humor, mens Line Heibon og Nanna Elisabeth Meyer leverer højlydte fugleskrig og publikumsinteraktion, som var det det mest naturlige i verden. Gruppen har samlet set en befriende ukrukket spilleform uden filter og balancerer fint højt flow og energi med tilbagelænede og ligefremme kommentarer til livet.
”Øv altså, sikken en dårlig fødselsdag, hvor er I bare tarvelige!”. Fødselaren er knust, ligesom en anden, der også forsøger at få lidt tid i spotlight: ”Gå ud af min oplevelse, det er min tid nu, øv!”. Fødselsdagssangen toner ud, og de mest groteske kager bæres ind. Der tales om rum, tid, 4.000 år gamle nudler og muligheden for at dø af en fermenteret gulerod.
Der er mange måder at tiltrække sig opmærksomhed på i livet. Rosemarie Mosbæk kontrollerer hver en muskelfiber med sin neurotiske karakter, der ryster over hele kroppen ved tanken om at skulle sende en fødselsdagsinvitation. Livet sættes på spidsen, når plastikposer kommer over hovedet – og det er ikke en formildende omstændighed, at der er vand i dem.
Kunstnerisk mulighedsrum
Forventninger til hvad livet skal være, hvad succes er, hvad en god fødselsdag er, hvad en god performance er. Alt sammen er til diskussion i Birthday Chok 2 og udforskes nysgerrigt og varieret af Bi – fysisk teater. Det groteske og skøre er et mulighedsrum, hvor det grimme kan møde det smukke, og hvor humor kan afvæbne nogle af de livspræmisser, vi måske tager lidt for højtideligt.
Lykke Meier når langt med de forskellige, kunstneriske potentialer og giver med al tydelighed også ganske frie rammer til, at kreativiteten kan blomstre og kunstarterne udfordres. Måske skulle man have set 1’eren… Det er svært at gennemskue, om der er en dramaturgi, og om rollerne er gennemgående i de sketchlignende scener. Med den generelt høje energi kunne de koreograferede optrin med fordel også strammes op til fælles timing og intention.
Det er en god idé at lave et kompagni af unge fra samme uddannelse og tilføre gæstekunstnere udefra til gensidig inspiration. Muligheden for at få scenisk erfaring er altafgørende i en kunstnerisk udvikling, og især når man, som her, har mulighed for at medskabe indholdet fra ung til ung. Det er både underholdende og vedkommende.
Iscenesættelse: Lykke Meyer.
Medvirkende: Andreas Graham, Casper Albrektsen, Joos Rohrberg Sanden Støvelbæk, Line Heibon, Lukas Birk Gregory, Nanna Elisabeth Meyer, Rasmus Balling Larsen, Rosemarie Mosbæk.
Spiller på Aveny-T 10. – 13. marts 2023.