Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

Carsten Eskelund rydder bordet til den første UP Comedy Festival

UP Comedy Festival kulminerede søndag aften med uddeling af fem priser i et nonchalant og underholdende show på Nørrebro Teater foran en veloplagt sal, hvor både publikum og branche bakkede op om den nye festival.

Den første udgave af Up Comedy Festival kom forrygende fra start med tæt på fuld belægning på de seks scener i og omkring Comedy Zoo i København. I hele uge 42 har publikum kunnet se shows fra tidlig eftermiddag til sent ud på aftenen med garvede navne og nye talenter.

Festivalen kulminerede søndag aften med prisfest i et propfuldt Nørrebro Teater, hvor publikum ud over aftenens fem priser også fik indslag med pionererne Sebastian Dorset og Amin Jensen, med aftenens vinder af Talentprisen, begravelsestaler over TV2 Zulu og videoklip med vært Heino Hansens sære og stemningsmættede samtaler med kollegaer og publikum i ugens løb, inden Pede B satte musikalsk punktum for showet med et par numre.

…og prisen går til

Hver festivaldag bød på et talentshow, hvor vinderen gik videre til finalen, der blev afholdt lørdag. Talentjuryen (Thomas Warberg, Michael Schøt og Natasha Brock) uddelte prisen til Gritt Jakobsen, der blev kåret som vinder i et stærkt felt, som også talte Avin Khali, Dharshika Christopher, Emilie Nørby, Clara Schøn og Stefan Wibling. Gritt Jakobsen kvitterede for prisen med et hverdagspoetisk nummer om at fejllæse en situation og derefter grave sig dybere og dybere ned i et stadigt større spind af misforståelser.

13 af hovedprogrammets 15 soloshows på 50-60 minutter blev bedømt af både anmelderjuryen (Morten Hede, Jyllandsposten, Mathilde Johanne Kristiansen, Soundvenue og ISCENEs Anne Liisberg) og af branchejuryen (Lasse Hjortshøj, Rune Klan og Søren Hvidt, teaterleder på Bremen Teater).

Anmelderprisen gik til Carsten Eskelund for showet Begrænset udsyn og blev blandt andet begrundet med ordene: “På festivalen har vi set mange shows, der vandt publikum med enten spidsfindighed, joketeknik, timing eller personlighed, men du modtager prisen, fordi du erfarent lykkes med det hele på én gang. Og så var vi i øvrigt ikke et sekund i tvivl om, hvor meget du elskede at stå på scenen – så meget, at du efter en time nægtede at gå ned igen. Sådan en glæde smitter.

UP Comedy Festival
Carsten Eskelung modtager Anmelderprisen. Privatfoto.

Branchejuryen pegede også på Carsten Eskelund, som dermed også blev modtager af prisen for Årets Show. Inden da havde fagjuryen uddelt prisen til Årets Debutant, hvor debut blev defineret som det første timelange soloshow. Prisen gik til Peter Werner for showet …om dig.

UP Comedy Festival
Årets Debutant. Peter Werner. Pressefoto.

De i alt 15 komikere med soloshow stemte live om prisen som Komikernes Komiker i en seance, der blev et nummer i sig selv med stemmelighed, ekstraordinært bestyrelsesmøde på scenen og en duo-takketale af de to vindere, Jonas Kjærsgaard for showet En feberdrøm og Frederik Rosgaard for showet Soler sig i ingenting.

Seneste

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...
Annonce
Annonce

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...