Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★★☆ Et juleeventyr – visuel julefryd med electro-klang

Odense Teater rammer i plet hos familiepublikummet med deres smukke og tilpas triste udgave af Et juleeventyr. Forestillingen er en fryd for øjet og opdaterer Dickens’ klassiker med moderne rytmer under de kendte julesange.

Henførte suk lyder omkring mig, mens julesneen daler blidt ned over publikum mod slutningen af Odense Teaters fine tolkning af Et juleeventyr. Benjamin la Cour viser igen sin sikre sans for at skabe et tidsbillede og drysse magi ud over det.

Annonce
Et juleeventyr
Mikkel Bay Mortensen og Lars Simonsen som Marley og Ebenezer Scrooge i Et juleeventyr på Odense Teater. Foto Emilia Therese.

Sindet stemmes til jul

Forestillingen er baseret på en engelsk dramatisering fra 2017 af Dickens’ juleklassiker, og replikkerne flyder også mundret fra ensemblet godt blandet med kendte julesange arrangeret med let electro-lyd. Historien og det visuelle følger datiden, ord og musik er helt nutidige. Kombinationen trykker på alle de rigtige juleknapper i familiepublikummet, som forestillingen er henvendt til.

Kombinationen trykker på alle de rigtige juleknapper i familiepublikummet, som forestillingen er henvendt til

Stemningsfuldt åbner scenen med ensemblet i mørke frakker og høje hatte pyntet med kristtorn. Alle bærer de en lygte, mens vi svøbes i de første toner og sindet stemmes til jul. Så åbner tæppet til Scrooges imposante stue med store vinduer, høje paneler og en svungen trappe i afdæmpede blågrønne farver og historien kan gå i gang, mens han vrisser af de syngende på gaden.

Et juleeventyr
Kristoffer Helmuth som Scrooges livlige nevø med ensemble i Et juleeventyr på Odense Teater. Foto Emilia Therese.

Fortiden banker på

Mikkel Bay Mortensens Ebenezer Scrooge er nedladende og nærig, som han skal være, mens han koster rundt med Niels Skovgaard Andersens godhjertede sekretær Bob og Kristoffer Helmuths hjertelige nevø. At der naturligvis ligger både faderlig vanrøgt og et bristet hjerte bag hans vrantne opførsel og tilknappede fremtoning afsløres snart, da han julenat konfronteres med sin afdøde makker og tre juleånder.

Lars Simonsen er herligt rablende som makkeren, der nu lider alverdens kvaler i efterlivet, og advarer Scrooge mod samme skæbne. Helene Hasseriis Holten er finurligt trippende som den lasede fortidsånd, der minder Ebenezer om hans traurige barndom, hvor kun hans lillesøster lyser op, og om hans tabte ungdomskærlighed, Belle. Smuk er hun både indeni og udenpå i Cecilie Gerbergs stærkt-stilfærdige fremstilling.

Et juleeventyr
Helene Hasseriis Holten, Mikkel Bay Mortensen, Lars Simonsen, Hanne Hedelund og Clara Sophia Phillipson i Et juleeventyr på Odense Teater. Foto Emilia Therese.

Stilsikker magi i julenatten uden ende

Hanne Hedelund er nutidens mere karske juleånd, der punkterer Ebenezers fordomme og viser ham konsekvenserne af hans gerninger. Bobs svagelige søn, Lille Tims tilstundende død, og hans eget endeligt i ensomhed. Ebenezer slår sig i tøjret og pengenes lænker, men omvender sig endelig, da fremtidens ånd, der er identisk med hans afdøde søster, som den sidste banker på i julenatten uden ende. Clara Sophia Phillipson giver handlekraftig sødme til dobbeltrollen, og endelig kan julefreden sænke sig. På scenen og over os snebedækkede tilskuere.

Et juleeventyr bliver magisk i kraft af sit stilsikre og eventyrlige visuelle udtryk

Historien er kendt, men får fint opdateret liv i Jacob Schjødts iscenesættelse, der fortæller historien rent uden at forfalde til teatralsk overdrev. Et juleeventyr bliver magisk i kraft af sit stilsikre og eventyrlige visuelle udtryk i scenografien og Karin Betz’ distinkte kostumer, og af et lydunivers, der er kendt og nyt på samme tid. 

Seneste

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav Martinůs opera, The Greek Passion, indgår Den Jyske Opera et ekstraordinært samarbejde med Røde Kors og...