Populært lige nu

Sex på scenen med hjælp fra intimcoach

Interview med skuespiller Anne Plauborg

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...
Annoncespot_imgspot_img

Betty Nansens nye teaterformat skal ramme et bredere publikum

Flere skal opleve, hvad scenekunsten kan. Derfor præsenterer Betty Nansen Teatret et helt nyt koncept kaldet Søsterværker. Det første søsterværk består af fem dokumentariske kortfilm om queer-personer, der allerede nu kan opleves digitalt.

Iscenesatte film, happenings, events eller koncerter. Scenekunsten på Betty Nansen Teatret skal fremover ikke kun foregå på de skrå brædder. 

Det nye format, Søsterværker, er små selvstændige værker, der ofte vil række ind i andre sfærer end teatrets egen. Det er et helt nyt koncept, der er skabt med udgangspunkt i teatrets løbende repertoire.

Søsterværker

Formatet og genren vil ofte være anderledes end en traditionel teaterforestilling, men søsterværket vil stadig arbejde med de samme tematikker som moderværket. Formålet er at åbne op for nye stemmer eller perspektiver og ramme et bredere publikum.

”Scenekunst er en sanselig og mangfoldig kunstart, som taler til os i kroppe, ord, musik og billeder. Betty Nansen Teatret ønsker derfor, at flere mennesker skal opleve scenekunst, og at scenekunsten kan udkomme på nye og andre måder end i en teatersal. Søsterværkerne er en måde, hvorpå vi kan sætte scenekunsten og kunstnerne fri til at afprøve nye formater. Vi håber, at søsterværkerne kan finde og tale til et publikum, som vi ikke tidligere er nået frem til,” udtaler direktør på Betty Nansen Teatret, Eva Præstiin.

Nutidens queer-personer

Det første søsterværk knytter sig til den aktuelle teaterforestilling, Edward II, og er fem dokumentariske kortfilm om queer-personers konkrete erfaringer med at passe ind i nutidens Danmark, i et samfund, hvor de afviger fra normen. Filmene er skabt af instruktør Therese Willstedt og samlet – og hver for sig – bærer de titlen: Hvorfor er det vigtigt at minde mig om, hvad du tror jeg er?

Værket undersøger, hvad der sker, når nogen udfordrer de dominerende normer og rammer. Hvilke rum er nemme, og hvilke rum er svære at gå ind i? Og hvad skal der til for at samfundet ikke kun accepterer, men også ser skønheden i det unikke?

“Jeg ser de her film som en mulighed for at overveje de bredere territorier af identitet, af historie, af bevidsthed, af drømme, af affinitet og af sameksistens. Og jeg er glad for at præsentere fem perspektiver på en stræben efter at blive frigjort fuldstændigt fra konstruktionerne af præskriptive køn eller sociale normer af enhver art,” siger instruktør Therese Willstedt.

Filmene er gratis og kan ses her.

Seneste

★★★★★☆ Amager Revyen 2024 – smittende spilleglæde i stærkt tekstunivers

Amager Revyen 2024 bobler af gode tekster, der med...

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ Amager Revyen 2024 – smittende spilleglæde i stærkt tekstunivers

Amager Revyen 2024 bobler af gode tekster, der med...

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og...

Er kulturjournalistikken blevet for doven?

På Fyn er de store kulturinstitutioner gået sammen med...
Annonce
Annonce

★★★★★☆ Amager Revyen 2024 – smittende spilleglæde i stærkt tekstunivers

Amager Revyen 2024 bobler af gode tekster, der med afsæt i det lokale satiriserer svært underholdende over samtiden. Den lille storbyrevy i det mikroskopiske...

★★★★☆☆ Dæmningen – klimateater fra Lammefjordens muld

Mei Oulunds magisk-realistiske Dæmningen snor sig gennem tid og rum i en verden af mudder, vand, urjordiske norner, fallerede fiskere og entreprenante politikertyper. Den...