Populært lige nu

Mungo Park ekspanderer: Ny scenekunst til forstæderne omkring København 

Teater Mungo Park i Allerød er i vækst. Teaterdirektør Anna Malzer og administrativ chef Maja Ries fortæller her om at mødes som ligeværdige partnere,...

Ny uddannelse i Anvendt scenekunst skal sikre flere kompetente undervisere

VIA University College og Aarhus Teater skaber ny teaterpædagogisk efteruddannelse i Anvendt scenekunst. Efteruddannelsen er for lærere, pædagoger, formidlere og andre, der ønsker at...
Annonce

Betty Nansens nye teaterformat skal ramme et bredere publikum

Flere skal opleve, hvad scenekunsten kan. Derfor præsenterer Betty Nansen Teatret et helt nyt koncept kaldet Søsterværker. Det første søsterværk består af fem dokumentariske kortfilm om queer-personer, der allerede nu kan opleves digitalt.

Annonce

Iscenesatte film, happenings, events eller koncerter. Scenekunsten på Betty Nansen Teatret skal fremover ikke kun foregå på de skrå brædder. 

Det nye format, Søsterværker, er små selvstændige værker, der ofte vil række ind i andre sfærer end teatrets egen. Det er et helt nyt koncept, der er skabt med udgangspunkt i teatrets løbende repertoire.

Søsterværker

Formatet og genren vil ofte være anderledes end en traditionel teaterforestilling, men søsterværket vil stadig arbejde med de samme tematikker som moderværket. Formålet er at åbne op for nye stemmer eller perspektiver og ramme et bredere publikum.

”Scenekunst er en sanselig og mangfoldig kunstart, som taler til os i kroppe, ord, musik og billeder. Betty Nansen Teatret ønsker derfor, at flere mennesker skal opleve scenekunst, og at scenekunsten kan udkomme på nye og andre måder end i en teatersal. Søsterværkerne er en måde, hvorpå vi kan sætte scenekunsten og kunstnerne fri til at afprøve nye formater. Vi håber, at søsterværkerne kan finde og tale til et publikum, som vi ikke tidligere er nået frem til,” udtaler direktør på Betty Nansen Teatret, Eva Præstiin.

Annonce

Nutidens queer-personer

Det første søsterværk knytter sig til den aktuelle teaterforestilling, Edward II, og er fem dokumentariske kortfilm om queer-personers konkrete erfaringer med at passe ind i nutidens Danmark, i et samfund, hvor de afviger fra normen. Filmene er skabt af instruktør Therese Willstedt og samlet – og hver for sig – bærer de titlen: Hvorfor er det vigtigt at minde mig om, hvad du tror jeg er?

Værket undersøger, hvad der sker, når nogen udfordrer de dominerende normer og rammer. Hvilke rum er nemme, og hvilke rum er svære at gå ind i? Og hvad skal der til for at samfundet ikke kun accepterer, men også ser skønheden i det unikke?

“Jeg ser de her film som en mulighed for at overveje de bredere territorier af identitet, af historie, af bevidsthed, af drømme, af affinitet og af sameksistens. Og jeg er glad for at præsentere fem perspektiver på en stræben efter at blive frigjort fuldstændigt fra konstruktionerne af præskriptive køn eller sociale normer af enhver art,” siger instruktør Therese Willstedt.

Filmene er gratis og kan ses her.

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Annonce

Amy Watson bliver ny kunstnerisk chef for Den Kongelige Ballet

Det Kongelige Teater har fået ny balletchef. Det bliver den 43-årige amerikanske balletinstruktør og tidligere solodanser Amy Watson, der 1. november overtager ansvaret for...