Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

★★★☆☆☆ Balder og dragen – gammeldaws gadeteater

Dansk Rakkerpak er efter et par mere nyskabende forestillinger tilbage ved rødderne med det middelalderlige gadeteaterdrama Balder og dragen. Det bliver trods stor musikalitet, saftigt sprog og en fremragende scenografi en lidt tynd omgang, der ikke når de senere års niveau.

Dansk Rakkerpak er på sin årlige vej gennem sommerlandet og vi fangede dem i København, hvor de vanen tro optræder på Frue Plads. I år på en særdeles lummer sommeraften, der lå lidt tyngende over både spillere og publikum. Men selvfølgelig er vi med på løjerne, for “Mange mennesker kan meget sammen”, som kompagniet altid besværger , før historien sætter i gang.

Balder og Dragen
Søren Møller Pedersen og Bastian Popp i Balder og Dragen, Dansk Rakkerpak. Foto Søren K. Kløft..

I folkevisens verden

I år følger vi ungersvenden Balder med den blide stemme og den elektriske lut på folkevise-vis selv løbende kommenterer historien i sang. Hans bøse bødkerfar smider ham ud af værkstedet, da han igen har bygget et instrument ind i et møbel. En skæg idé, som godt kunne udfoldes mere af det musikalske ensemble.

som Søren Møller Pedersen også giver religiøst-sadistisk mæle med sin gruopvækkende latter

Men vi må videre, for der venter båder drager og prinsesser på Balders farefulde og pengeløse vej mod lykke. Prinsessen sukker i toppen af tårnet i Søren Møller Pedersens mandbare skikkelse. Hendes frankofile far, kongen i Niels-Peter Kløfts pukkelryggede skikkelse, holder hende fast i barndommen med sin egen interesse for snurretoppe og undertrykker folket stærkt animeret af den onde biskop Absolut, som Søren Møller Pedersen også giver religiøst-sadistisk mæle med sin gruopvækkende latter.

Balder og Dragen
Bastian Popp og Niels Grønne i Balder og Dragen, Dansk Rakkerpak. Foto Søren K. Kløft.

Giv dem skuespil

Balder, som får blid sødme af Bastian Popp, må først forbi de fjollede vagter ved byporten, der slår om sig med brandere som “Kongen er mægtig / Jeg ville gerne gøre prinsessen drægtig”. Dem narrer han nemt, mens hans gode hjerte banker for Niels-Peter Kløfts drævende tigger, og siden rammes af Amors pil ved det blotte syn af prinsessen.

Til slut kan de onde græde, de gode le og kongen kan undskylde og give os Store Bededag tilbage

Hende kan han ikke få, for kongen udbyder hende i en ridderturnering, der skal stoppe folkets oprør efter devisen “Giv dem skuespil”. Niels Grønnes selvfede ridder, Skt. Niels af det rektangulære kakkelbord, sejrer med prinsessens hjælp blot for at blive sendt efter dragen, som der er noget skummelt ved. Til slut kan de onde græde, de gode le og kongen kan undskylde og give os Store Bededag tilbage.

Balder og Dragen
Søren Møller Pedersen og Niels-Peter Kløft i Balder og Dragen, Dansk Rakkerpak. Foto Søren K. Kløft.

Saftigt sprog og en røgspyende drage

Det hele foregår omkring en blokvogn, der med teatrets magi kan forandre sig fra bagerbutik til ridderarena med få greb og Christian Q. Clausens skønne scenografi suppleres finurligt af low-tech mikrofoner, NadjaViga V. E. Jensen herlige hestekostumer og en røgspyende drage, der mest af alt ligner en forvokset alien.

Måske er historien simpelthen for tynd eller middelaldermaterialet for slidt. Måske var det bare en tyngende varm dag på torvet

Kontakten til publikum svigter aldrig hos Dansk Rakkerpak, der nonchalant krydrer dialogen med et par metareplikker, småsludrer med udvalgte tilskuere eller hiver dem på scenen som bannerholdere. Det er alt sammen fornøjeligt og finurligt. Niels Grønnes tekst leger saftigt med sproget og kompagniet kan commedia dell’Arte-karaktertegningen til fingerspids og pukkeltop.

Alligevel er det, som om Balder og dragen ikke helt løfter sig til det niveau, vi har set fra Dansk Rakkerpak de senere år. Måske er historien simpelthen for tynd eller middelaldermaterialet for slidt. Måske var det bare en tyngende varm dag på torvet. Man kan sagtens se forestillingen, men jeg håber, vi næste år atter får den mere eksperimenterende side af kompagniet at se.

Seneste

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

★★★★★☆ Genesis – komplekse samtidsproblematikker i et forrygende og originalt artistisk sprog

Det spritnye danskbaserede, internationale cirkuskompagni Copenhagen Collective debuterede forleden...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys jury løfte sløret for, hvem der er nomineret til den 46. udgave af Revyernes Revy...