Populært lige nu

Annonce

På Tanzmesse samles 1500 mennesker, der elsker dans

I den kommende uge, fra 28. – 31. august, afholdes Tanzmesse i Düsseldorf. Begivenheden er det helt store tilløbsstykke for kunstnere, producenter og dansescener fra hele verden. ISCENE tog en snak med teaterchef på Bora Bora, Lotte Kofod Ludvigsen, og koreograf og kunstnerisk leder af Wired Studio, Simone Wierød, om, hvorfor de hver især deltager på Tanzmesse.

Annonce

“Tanzmesse er stedet, hvor vi kan opdage nye kunstnere, og hvor vi kan lære mere om dem, vi måske allerede har på radaren. Desuden handler det om at bakke op om de kunstnere, vi allerede kender og samarbejder med,” siger Lotte Kofod Ludvigsen, der er teaterchef på Bora Bora i Aarhus, som fungerer både som dansescene, produktionshus, festivalarrangør og residency-center.

Tanzmesse, der afholdes i Düsseldorf hvert andet år, er som en enorm markedsplads, netværks- og festivalplatform, hvor dansekompagnier, koreografer, agenturer og nationale repræsentanter fra hele verden mødes og udveksler alt fra information om nye værker og festivaler til ideer og udvikling af nye formater og kontakter i branchen. 

Tanzmesse i Düsseldorf, august 2018. Foto: Jens Christian Jensen

Europas måske allerstørste platform

For Bora Bora i Aarhus er det et must at være til stede på Tanzmesse, og Lotte Kofod Ludvigsen er derfor også glad for, at JC Copenhagen, der står for den danske delegation, i år har inviteret dem til at være partnere på den danske stand på messen.

Europas måske allerstørste salgsplatform for dans og koreografi

“Det er Europas måske allerstørste salgsplatform for dans og koreografi. Det er en mulighed for at møde kunstnere og samarbejdspartnere fra hele verden. Det er ikke kun kunstnere og scener fra Europa, der kommer til Düsseldorf til Tanzmesse, men også repræsentanter fra fx Australien, Canada og Taiwan,” fortæller Lotte Kofod Ludvigsen og tilføjer:

Annonce

“Vi er jo et internationalt center for dans, der booker kompagnier fra hele verden, så vi er glade for, at vi i år er partner med JC Copenhagen for at understøtte de danske kunstnere. Når vi er dernede, har vi dagligt morgenmøder med de danske kunstnere for at hjælpe dem gennem vores kontakter over hele verden”.

Lotte Kofod Ludvigsen, teaterchef på Bora Bora. Foto: Steen Heine
Lotte Kofod Ludvigsen, teaterchef på Bora Bora. Foto: Steen Heine

Overvældende, men spændende dage

Tanzmesse bliver besøgt af festivalarrangører, opkøbere og professionelle inden for dansefeltet, men hvor messen tidligere var en decideret salgsplatform, handler det i dag i langt højere grad om netværk og møder mellem kunstnere, der gennem disse nye møder måske kan finde inspiration til nye, tværnationale samarbejder. 

Der indgås naturligvis stadig aftaler mellem dansescener, festivaler og kunstnere på messen, men interessen for residencies, co-produktionsaftaler og kunstnerbårne samarbejder er kommet mere i fokus.

Hvor messen tidligere var en decideret salgsplatform, handler det i dag i langt højere grad om netværk

“De internationale platforme er hele tiden under forandring, fordi folks måde at operere på forandrer sig. Andelen, der kommer fra dansescener og festivaler, over for andelen af kunstnere på Tanzmesse, har forrykket sig. Der er kommet markant flere kunstnere i de senere år,” siger Lotte Kofod Ludvigsen, der selv har oplevet en stor interesse fra kunstnere, der gerne ville forhåndsbooke møder med hende under årets messe. 

“Mængden af henvendelser, vi får, er enorm. Men vi ønsker, at være der, hvor kunstnerne er,” siger Lotte Kofod Ludvigsen, der glæder sig til de intense dage i Düsseldorf.

BOXED af Wired Studio på Passage Festival i 2022. Foto: Karsten Piper
BOXED af Wired Studio på Passage Festival i 2022. Foto: Karsten Piper

Gennem et nåleøje

Tanzmesse, der i år har 30 års jubilæum, byder – udover selve messedelen – også på visninger af forestillinger, open studios, pitch-sessions, seminarer og talks. I år er danske Wired Studio blevet udvalgt til at vise forestillingen BOXED blandt et felt på over 900 ansøgninger til messens open call.

“Vi er enormt glade for at være kommet gennem det nåleøje,” siger koreograf og kunstnerisk leder af Wired Studio, Simone Wierød, der i år besøger Tanzmesse for fjerde gang. 

“Vi skal spille foran Düsseldorf Hauptbahnhof, lige ved messehallen. Det er ekstra fedt at være en del af programmet, for når jeg så taler med folk på messen, kan jeg invitere dem til at komme med ud på pladsen og være med. Det bliver helt sikkert en fordel, at jeg har det ekstra at referere til,” siger hun.

Simone Wierød. Foto: Josh Tan Aquino
Simone Wierød. Foto: Josh Tan Aquino

Vigtig international eksponering

For Simone Wierød og Wired Studio er Tanzmesse en vigtig platform, der både handler om internationalt netværk, om international eksponering og om at vedligeholde relationer.

Et godt sted at følge med i, hvad der rører sig i det internationale felt

“Det er et godt sted at lave mapping af internationale aktører og det internationale felt. Jeg lærer altid meget af at være der. Jeg finder andre kunstnere og organisationer, som måske har samme interessefelter som mig. Der er meget vidensdeling, så derfor er det også et godt sted at følge med i, hvad der rører sig i det internationale felt. Hvilke diskurser og tendenser er det, der tales om internationalt lige nu? Tanzmesse er med til at give et indblik i dette, hvilket jeg finder meget værdifuldt,” siger Simone Wierød, der dog også er fuldt bevidst om, at messen kan medføre både salg og synlighed.

“Den internationale eksponering af os som kompagni og af mig som kunstner er selvfølgelig vigtig. I år er det særligt, fordi jeg er der med en hel forestilling og derfor er mere synlig. Jeg er spændt på, om det kommer til at give noget ekstra,” siger hun.

Simone Wierød fra Wired Studio under udviklingen af BOXED hos Holstebro Dansekompagni. Still fra video af Søgaard Film
Simone Wierød fra Wired Studio under udviklingen af BOXED hos Holstebro Dansekompagni. Still fra video af Søgaard Film

Nye møder

Lotte Kofod Ludvigsen, der som teaterchef repræsenterer en anden del af dansens fødekæde, er også meget bevidst om sin rolle og sit ansvar på Tanzmesse.

“Det er Bora Boras rolle at være et internationalt center for dans, der både er produktionshus, scene, festivalarrangør og residency center. Fra det perspektiv er det vigtigt for os at være der for at møde kunstnere fra hele verden. Det er stedet, hvor vi både kan opdage nye kunstnere, og hvor vi kan lære mere om kunstnere, vi måske allerede har på radaren, men endnu ikke kender så godt. Det handler desuden også om at bakke op om dem, vi allerede har samarbejdet med,” siger hun.

Vigtigt for os at være der for at møde kunstnere fra hele verden

“Jeg har på Tanzmesse haft lejlighed til at møde nogle kunstnere, som jeg var meget interesseret i at blive klogere på. Og jeg har mødt partnerscener fra andre steder i Europa, som jeg kunne se, vi på Bora Bora var beslægtede med. Det er det oplagte sted for os at blive inspirerede og finde kunstnere, som vi efterfølgende drøfter med vores kunstneriske råd,” forklarer hun.

Tanzmesse i Düsseldorf, august 2018. Foto: Jens Christian Jensen
Tanzmesse i Düsseldorf, august 2022. Foto: Jens Christian Jensen

En fejring af dans

Heller ikke Simone Wierød deltager på Tanzmesse direkte med salg for øje. For hende handler det i langt højere grad om netværk, inspiration og om at plante nogle frø, der kan spire til fremtidige samarbejder.

“Man indgår ikke et samarbejde, blot fordi vi har talt sammen på Tanzmesse. Men jeg har haft værker med på festivaler, som jeg har fået kendskab til via Tanzmesse. Jeg har også deltaget i residencies, som jeg har mødt på Tanzmesse og haft nogle indledende snakke med der,” siger Simone Wierød om sin tidligere deltagelse på messen.

Det er super inspirerende for mig som kunstner

“Der er enormt meget kulturudveksling på Tanzmesse, og jeg bliver meget klogere på, hvordan den kunst, jeg laver, passer – eller måske ikke – passer ind i andre kontekster. Jeg har set mange inspirerende værker og mødt kunstnere, som ellers sjældent kommer til Danmark. Tanzmesse har desuden et spændende kuratorisk team, så jeg ser værker der, som jeg ikke ser herhjemme. Det er super inspirerende for mig som kunstner,” siger Simone Wierød, der afslutter vores samtale ved at kalde messen for “en fejring af dans, hvor omkring 1500 mennesker, der elsker dans og synes, dans er vigtigt, er samlet på et sted”.

Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med JC Copenhagen med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Seneste

Amy Watson bliver ny kunstnerisk chef for Den Kongelige Ballet

Det Kongelige Teater har fået ny balletchef. Det bliver...

Mungo Park ekspanderer: Ny scenekunst til forstæderne omkring København 

Teater Mungo Park i Allerød er i vækst. Teaterdirektør...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Amy Watson bliver ny kunstnerisk chef for Den Kongelige Ballet

Det Kongelige Teater har fået ny balletchef. Det bliver...

Mungo Park ekspanderer: Ny scenekunst til forstæderne omkring København 

Teater Mungo Park i Allerød er i vækst. Teaterdirektør...

Ny uddannelse i Anvendt scenekunst skal sikre flere kompetente undervisere

VIA University College og Aarhus Teater skaber ny teaterpædagogisk...
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, teaterkritiker for Jyllands-Posten og er medlem af Årets Reumert-juryen. Tidligere teaterkritiker Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

Amy Watson bliver ny kunstnerisk chef for Den Kongelige Ballet

Det Kongelige Teater har fået ny balletchef. Det bliver den 43-årige amerikanske balletinstruktør og tidligere solodanser Amy Watson, der 1. november overtager ansvaret for...

Mungo Park ekspanderer: Ny scenekunst til forstæderne omkring København 

Teater Mungo Park i Allerød er i vækst. Teaterdirektør Anna Malzer og administrativ chef Maja Ries fortæller her om at mødes som ligeværdige partnere,...