Populært lige nu

Annonce

★★★★★☆ Flammenwerfer sætter sig i kroppen

Hotel Pro Formas Flammenwerfer, der er et visuelt betagende værk med både særegen og gribende musik, har netop haft Danmarkspremiere i Musikhuset Aarhus. Værket er en smuk afslutning på Kirsten Dehlholms imponerende kunstneriske virke.

Annonce

“Zeit Beginn dieses Planeten
hat sich der Himmel
niemals wiederholt”

Jeg havde mange forventninger til Hotel Pro Formas Flammenwerfer. Til Kirsten Dehlholms sidste værk. Men at jeg efterfølgende ligefrem ville gå og synge en strofe fra iscenesættelsen igen og igen, var ikke én af dem. Det er ikke desto mindre netop det, der er sket. For Flammenwerfer er en oplevelse med billeder og lyd, der sætter sig i kroppen – måske for altid.

Flammenwerfer, Hotel Pro Forma. Foto: Emma Larsson
Blixa Bargeld i Flammenwerfer, Hotel Pro Forma. Foto: Emma Larsson

Ingen forsigtig crowdpleaser

Flammenwerfer, der havde sin urpremiere i Malmø tidligere på året, er i år officiel åbningsforestilling for Aarhus Festuge. Den helt store begivenhed med taler, masser af inviterede gæster og traditionen tro royalt besøg af Dronning Margrethe.

Betagende og imponerende gennemført

Men dermed ikke sagt, at værket er den oplagte crowdpleaser. Tværtimod er det en oplevelse, man kan skære sig på. Værket er inspireret af den svenske kunstner Carl Frederik Hills (1849-1911) værker og hans liv med psykisk sygdom. Et tema, der – uagtet hvor vigtigt og aktuelt, det er – ikke er lige spiseligt for alle i salen til gallapremieren. Det samme gælder de forrygende musikalske kompositioner, som med blandt andet elektroniske elementer, samplinger af skingre skrig og buldrende støj heller ikke rammer alle lige rent. I hvert fald ikke den ældre herre på rækken bag mig, der flere gange højlydt beklager sig over støjen.

Annonce

Personligt fandt jeg hele værket betagende og imponerende gennemført. På scenen optræder vokalensemblet IKI og den eksperimenterende, tyske komponist og sanger Blixa Bargeld, som nok især er kendt for at have stiftet Einstürzende Neubaten, i et helstøbt univers, hvor Henrik Vibskovs scenedesign og kostumer går op i en højere enhed med Jesper Kongshaugs lysdesign og Magnus Pinds videoprojektioner med adskillige værker skabt af netop Carl Frederik Hill.

Flammenwerfer, Hotel Pro Forma. Foto: Emma Larsson
Scenografi, lys og videoprojektioner går op i en højere enhed i Flammenwerfer, Hotel Pro Forma. Foto: Emma Larsson

Næsten fysisk mærkbare stemninger

Gennem 14 scener tager iscenesætterne Kirsten Dehlholm og Marie Dahl publikum med på en rejse gennem forskellige sider af psykiske lidelser. Vrangforestillinger, paranoia, angst og katastrofetanker er blot nogle af de elementer, værket er bygget op omkring.

Annonce

Tager publikum med på en rejse gennem forskellige sider af psykiske lidelser

Med scenografi og lys skabes en hel verden i scenerummet, der synes at bevæge sig i takt med, at projektionerne rykker sig og skifter. Mellem den forreste og den bagerste flade, hvor Hills kunstværker projiceres, kan de fem korsangere Johanna Sulkunen, Guro Tveitnes, Kamilla Kovacs, Randi Pontoppidan og Jullie Hjetland fra IKI bevæge sig omkring.

De er alle er iført Vibskovs enkle, gulvlange kjoler, som i farve og udformning næsten leder tankerne mod noget middelalderligt. En farveskala, der i øvrigt spiller perfekt sammen med Hills værker. Deres sang er fuld af følelser og skaber næsten fysisk mærkbare stemninger i lokalet, som elegant komplementerer temaerne i hver enkelt scene.

Flammenwerfer, Hotel Pro Forma. Foto: Emma Larsson
Flammenwerfer, Hotel Pro Forma. Foto: Emma Larsson

Stærkt visuelt udtryk

Musikken til Flammenwerfer består delvist af udvalgte værker af den banebrydende komponist Niels Frahm tilsat sangtekster af Marie Dahl, som fremføres på scenen af IKI, og værker komponeret og fremført af Blixa Bargeld, ligeledes akkompagneret af IKI. Og sangerens mørke, gennemtrængende klang er et smukt match til de fem sangerinders lyse stemmer.

Sproget skifter mellem tysk og engelsk, der indimellem mødes og flettes ind i hinanden. De ledsagende overtekster er overflødige, for de seks sangere på scenen og de helt utroligt stemningsfulde, visuelle udtryk fortæller historien ganske tydeligt alene.

De helt utroligt stemningsfulde, visuelle udtryk fortæller historien ganske tydeligt alene

Ikke mindst i scenen om paranoia, hvor alle videoprojektioner pludselig forsvinder, og et stort, ovalt spejl sænkes ned i det kulsorte scenerum, står det lysende klart, at iscenesættelsen står lige stærkt uagtet om det er med vild musik og lyssætning eller om der er skåret helt ind til benet. Flammenwerfer er en scenekunstnerisk oplevelse, som ikke er let at forklare. Det er et værk, der kan og skal mærkes på egen krop.

Se trailer for Flammenwerfer her.

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Freelance kulturjournalist og teaterkritiker. Skriver blandt andet for ISCENE og Jyllands-Posten. Medlem af juryen for Årets Reumert. Tidligere teaterkritiker ved Dagbladet Information. Cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi fra Aarhus Universitet.

Sådan fik luminariet MYRIAD et bæredygtigt, kulturelt samarbejde til at vokse på tværs af kommunegrænser

Et luminarium er en meget stor oppustelig skulptur fyldt med lyd, lys og farver. Tre aktører fra forskellige kommuner er gået sammen om at...

★★★★★☆ Ny dramatik frisk fra tryk spidder sprogekvilibristisk samtiden i 3 SKUESPIL

Johan Sarauw og Jo Hedegaard har gennem tre sæsoner kørt parløb på Teatret Slotsgården som instruktør og scenograf, men også som dramatikerduo. Det samarbejde...