Populært lige nu

Her er de seks nominerede til Teaterpokalen 2024 – Danmarks ældste teaterpris

Foreningen Danske Teaterjournalister afholdt 11. november 2024 generalforsamling, hvor foreningen valgte årets prismodtagere af foreningens instruktørpris Teaterkatten og af Initiativprisen, der går til et innovativt...

Mindeord – Ulla havde revyen helt inde i hjertet

Skuespiller Ulla Jessen døde i går 15. november 2024, 77 år gammel. Lars Arvad, formand for Revy Danmark, mindes her Ulla Jessen, der blandt...
Annonce

★★★★★☆ Wicked – stærk forløsning af nyklassiker om venskab

To kvinder mødes og sød musik opstår. Musicalsuccesen Wicked fylder 20 år, og det fejrer Fredericia Musicalteater med en nyoversat pragtopsætning, der underholder fra start til slut i fortællingen om godt og ondt set gennem venskabets prisme.

Annonce

At se verden på en anden måde er præmissen for Wicked, der med afsæt i Troldmanden fra Oz (1939) giver os historien fra Den onde heks fra Vests perspektiv. At kunne se verden på en anden måde er også præmissen for et stærkt venskab, hvor en plus en bliver mere end to.

Wicked
Johanne Milland og Nanna Rossen i front for ensemblet i Wicked på Fredericia Musicalteater. Foto Emilia Therese.

Et venskab formes

Sådan et venskab skaber den populære Glinda og nørden Elphaba. De mødes på en kostskole med magi på skemaet, og vidt forskellige som de er, slår mødet først gnister. Glinda, der spilles med henrivende arrogance af Johanne Milland, må erfare, at man ikke altid kan få sin vilje, da Nanna Rossens Elphaba viser mere talent for magi og derfor tager rektors opmærksomhed.

Hendes håb og drømme knuses i mødet med Anders Gjellerup Kochs magiløse troldmand

Men de overvinder deres respektive fordomme om den anden, et venskab formes, og sammen drager de til Oz for at møde troldmanden, som Elphaba venter sig meget af. Hendes håb og drømme knuses i mødet med Anders Gjellerup Kochs magiløse troldmand, og værre bliver det, da hun opdager, at det er ham og den dubiøse rektor i Cecilie Thiims maliciøs-grafiske skikkelse, der står bag de onde planer om at gøre alle dyr stumme.

Wicked
Johanne Milland og Nanna Rossen i Wicked på Fredericia Musicalteater. Foto Emilia Therese.

Det er ikke nemt at være god

Godt og ondt skifter hele tiden plads i den fine fortælling om venskab og perspektiver, som Mads Æbeløe Nielsen har nyoversat med sin altid gode sans for at skrive replikker i tidens sprog. For det er ikke nemt for Elphaba at være den gode søster, når større livsmål kalder, og det er heller ikke nemt at være den gode Glinda, når Elphaba løber med Diluckshan Jeyaratnams søde Fiyero, som de begge er forelsket i.

Annonce

Det er et komplet visuelt eventyrunivers

Wicked viser tilværelsens gråzoner, men også de lyseste stunder, hvor to hjerter – altså venindehjerterne – banker i takt, og de mørke momenter, hvor man må tage et standpunkt, selvom det koster.

Det hele i eventyrets magiske sprog, der folder sig visuelt flot ud i Benjamin la Cours farvemættede scenografi, som suppleres af ensemblets yndige kostumer, der ud over at spille på sort/hvidt også changerer i alle nuancer af grønt. Det er et komplet visuelt eventyrunivers, hvor også billeder fra den gamle film og referencer til “The Yellow Brick Road” flettes elegant ind.

Wicked
I troldmandens værksted i Oz i Wicked på Fredericia Musicalteater. Foto Emilia Therese.

Nanna Rossens intuitive stemme imponerer

Venindeskabet er i fokus og derfor bliver det ikke helt så meget en ensembleforestilling, som vi ofte ser det i Fredericia. Men alle roller er på plads i Thomas Agerholms sikre, tempofyldte instruktion og Damian Czarneckis legende trin, og orkestret under Martin Konges ledelse leverer på vanligt højt niveau.

Det er selve kampen mellem godt og ondt med Glinda og Elphabas venskab som prisme, der har gjort Wicked så elsket

Helt overvældende er Nanna Rossens intuitive tilgang til sangene, der får hendes formidable register til nærmest at kuple sig om os i stadigt nye, overraskende formationer. Johanne Millands varme stemmeglød i sangene åbner karakteren fra hendes eksalterede pigestemme i replikkerne, mens Diluckshan Jeyaratnam med sin lyriske autoritet fylder den lidt utaknemlige rolle som tredje hjuls-helt med sin egen charme og sødme.

Det gode sejrer ikke overraskende til sidst, men det er selve kampen mellem godt og ondt med Glinda og Elphabas venskab som prisme, der har gjort Wicked så elsket. Fredericia Musicalteater kan være stolte af en helstøbt og særdeles underholdende forestilling, der fanger essensen i dette prisme.

Seneste

Oure Kostgymnasium introducerer Dramatik A som ny studieretning i samarbejde med BaggårdTeatret

Oure Kostgymnasium løfter nu ambitionerne for unge med en...

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Oure Kostgymnasium introducerer Dramatik A som ny studieretning i samarbejde med BaggårdTeatret

Oure Kostgymnasium løfter nu ambitionerne for unge med en...

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver...

Skab dig! Live Art for børn har fokus på identitet

Live Art for børn er en festival for alle aldre...
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Oure Kostgymnasium introducerer Dramatik A som ny studieretning i samarbejde med BaggårdTeatret

Oure Kostgymnasium løfter nu ambitionerne for unge med en passion for teater ved at tilbyde Dramatik A som et af de få gymnasier i...

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver engagere et særligt ungepanel, der aktivt skal være med til at udvikle det københavnske teater...