I forsommeren rejste dele af branchen kritik af de påtænkte ændringer af sammensætningen af linjerne for området Scenekunstnerisk produktion. I sidste uge var branchen samlet på skolen til dialogmøde og nu fortsætter udviklingsarbejdet.
”Vi er i færd med at lægge trædesten til en ny struktur, som opfylder opdraget fra den politiske aftale fra 2021 om at skabe bedre sammenhæng mellem vores bachelor- og kandidatuddannelser,” fortalte Scenekunstskolens rektor Emmet Feigenberg tilbage i juni, da ISCENE kontaktede ham for at høre skoleledelsens reaktion på de mange protester fra branchen på oplægget om at ændre linjerne på området Scenekunstnerisk produktion, der i korte træk reducerede linjernes praksiselementer til fordel for ledelsesmæssige.
Startskud til en videre proces
Emmet Feigenberg oplyste samtidig, at arbejdet fortsat var i proces og at branchen ville blive indkaldt til et dialogmøde i sensommeren. Det møde blev afholdt i sidste uge. Da jeg fanger ham til en kort opfølgning, pointerer Emmet Feigenberg, at mødet var starten på den videre proces.
”Der deltog næsten 50 fra branchen, og det bekræftede for os, at de vil og kan byde ind med erfaringer, som vi som skole skal tage alvorligt,” fortæller han og uddyber:
”Vi inviterer nu til en række møder og opfordrede de fremmødte til at sende input og melde sig i arbejdsgrupper, så jeg ser dette møde som et godt startskud til en god proces i mange etaper, hvor vi skal tale med mange forskellige, og gennem den proces nå frem til den endelige struktur for linjerne, som jeg derfor ikke kan svare på, hvad bliver endnu”.
Emmet Feigenberg understreger, at skolen ikke kan sige ja til alt, for der er mange forskellige meninger, hvilket bliver tydeligt, når man samles i samme rum. ”Der var mange gode input, der går i mange retninger, fordi forskellige erfaringer gør, at man vægter ting forskelligt,” siger han med henvisning til, at der er forskel på behov og ønsker, alt efter om man er del af et stort team eller arbejder alene på et mindre teater eller som fri producent.
Uddanner til at agere i virkeligheden
Bestemmende faktorer for den endelige struktur er naturligvis også økonomi og de politiske krav. Overordnet for hele skolen handler det for ledelsen om at fokusere fagligheden.
”Vi ønsker, at den enkelte skal nå det højeste niveau i sin faglighed, og så handler det om at balancere det mål med at uddanne de studerende til at kunne agere i den virkelighed, der findes derude,” siger Emmet Feigenberg, men understreger, at skolen skal give plads og fordybelse til at folde talentet ud, for det kan man på en skole, der ikke skal sælge billetter.
Han ser fremtidens krav som ”mere uddannelse”, og vejen dertil fortsætter nu i samarbejde med skolens elever og branchen, der også har givet udtryk for tilfredshed med dialogmødet over for ISCENE. Der udtrykkes dog stadig bekymring for netop skolens begrænsede ressourcer og især for finansieringen af den nye sammenhæng mellem bachelor og kandidatniveau.