Populært lige nu

Her er de seks nominerede til Teaterpokalen 2024 – Danmarks ældste teaterpris

Foreningen Danske Teaterjournalister afholdt 11. november 2024 generalforsamling, hvor foreningen valgte årets prismodtagere af foreningens instruktørpris Teaterkatten og af Initiativprisen, der går til et innovativt...

Mindeord – Ulla havde revyen helt inde i hjertet

Skuespiller Ulla Jessen døde i går 15. november 2024, 77 år gammel. Lars Arvad, formand for Revy Danmark, mindes her Ulla Jessen, der blandt...
Annonce

★★★★☆☆ MÅST the show go on?! Smasksvedig, charmerende overgangsalderkomik

Det lille Teater Play på Amager fejrer 20 års jubilæum med en komisk forestilling om overgangsalderen. MÅST the show go on?! er en virkelig sjov, varm og fræk hyldest til teatret selv og til det kvindelige vilkår, der rammer sit publikum rent lige midt i menopausen.

Annonce

Teater Play er nok mest kendt for at huse et hav af open mics og testshow i comedygenren, men de driver også en teaterskole og laver af og til forestillinger, der gennemlyser kvindeliv med komisk saft og kraft. Således også 20 års-jubilæumsforestillingen med den manisk-opgivende, tegnsætningsudfordrede titel MÅST the show go on?!

MÅST the show go on?!
Christina Sørensen og Mille Berg i MÅST the show go on?! på Teater Play. Foto Mathias Kristensen Photography.

Hej, Abdel Aziz Mahmoud

MÅST the show go on?! er i teatrets ånd en form for sketchshow, der bindes sammen af teaterleder Mille Bergs overgangsalderramte persona og hendes insta-alter ego Doktor Meno-Mo(n)ster. Den sidste får hurtigt alt for mange følgere til sine ultrabanale vejrtrækningsøvelser, hvilket fører til et hav af samtaler med Go’ Morgen/Aften-vært Abdel Aziz Mahmoud, der nævnes med fuldt navn, hvad enten hans opkald kommer hjemme på chaiselongen eller i gynækologens bøjler.

Mille har svært ved at tage et afslag og vrisser voldsomt af de to andre som den larger than life-hverdagsdiva, hun er

Men først skal vi i gang og det frembyder en del udfordringer, da den mandlige hovedkraft ikke dukker op. Det kommer ikke som en overraskelse for resten af holdet, men Mille har svært ved at tage et afslag og vrisser voldsomt af de to andre som den larger than life-hverdagsdiva, hun er.

Snart får vi alligevel etableret et univers, der veksler mellem Meno-Mosters opdateringer, Milles refleksioner og supplerende sketch, der i forskellige bedagede tv-formater sørg-muntert oplyser os om kvindens cyklus og overgangsalderens symptomer. Sjovest i quiz-showets symptom-bingo med værtsparrets ultratimede synkrondans og selvskabte drama-ekko og i den Chris McDonald-inspirerede livsstilsreklame.

Annonce
MÅST the show go on?!
Mille Berg opdaterer sin falske instaprofil i MÅST the show go on?! på Teater Play. Foto Mathias Kristensen Photography.

Humørsyg klimakteriekvinde

Andreas Forné må overtage som mandlig hovedkraft og tæskes grundigt rundt på scenen af Mille Bergs svært humørsyge klimakteriekvinde. Hendes stærke mimiske kraft er en gave til disse pludselige udsving, der kun bliver sjovere, når gråd, grin og vrede bliver forstørret. Han følger godt med og tager især kegler som den lille kastrerede cis-mand i lycra og som helt almindelige Marianne, der har forvildet sig ind som gæst i talkshowparodien.

Kvinder er ikke hysteriske, fordi de har det varmt

Men bag komikken lurer alvoren – eller bare virkeligheden i en kvindelig krop, der ud over de to vinduer før 10 års-alderen og efter de 60 er prisgivet hormonernes rasen med blødninger og et uendeligt arsenal af skiftende følelser og smerter. Nogen bør gøre noget, for “kvinder er ikke hysteriske, fordi de har det varmt”.

MÅST the show go on?!
Mille Berg og Andreas Forné med amerikansk livsstilsaccent i MÅST the show go on?! på Teater Play. Foto Mathias Kristensen Photography.

Rammer rent lige midt i menopausen

Christina Sørensens tekst taler således i mange tonearter, gennem mange genreparodier og med et fint doseret metalag, hvor de tre diskuterer afviklingen af forestillingen, og også satirisk elegant får onduleret initiativer som publikumsinddragelse, scenekunstøkonomi og medieflygtighed. Hun dukker selv op i et smukt, stilistisk break i en af scenografiens låger med den fine, blide chanson om at putte sig og glemme “det store roderi, hun er landet midt i”.

Kroppen kan man ikke løbe fra, og MÅST the show go on?! får med sin kække cigarføring sat gode stød ind i realiteter og fordomme

Men kroppen kan man ikke løbe fra, og MÅST the show go on?! får med sin kække cigarføring sat gode stød ind i realiteter og fordomme om de svære vilkår for kvindekroppen i et patriarkalsk samfund, hvor mandekroppen er norm.

Det er virkelig sjovt, af og til cringe i sit kønssyn – som comedy ofte er – men hele tiden skarpt, originalt og to the point, hvilket fremkaldte ikke bare latter, men også hujende tilråb fra det alt overvejende kvindelige publikum. MÅST the show go on?! sætter sit emne på spidsen i en lidt uegal, men varm, inkluderende og fræk hyldest til teatret selv og til det kvindelige vilkår, der rammer sit publikum rent lige midt i menopausen.

Seneste

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver...

Skab dig! Live Art for børn har fokus på identitet

Live Art for børn er en festival for alle aldre...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver...

Skab dig! Live Art for børn har fokus på identitet

Live Art for børn er en festival for alle aldre...
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver engagere et særligt ungepanel, der aktivt skal være med til at udvikle det københavnske teater...

Skab dig! Live Art for børn har fokus på identitet

Live Art for børn er en festival for alle aldre produceret af Live Art Danmark. I år har festivalen 10-års jubilæum, og over fire uger...