Den lille havfrue og prinsen er opera i en svømmehal. Ingen ord og ingen overtekster, men til gengæld en velkendt historie. Operaen i Midten har måske været lige lovligt gavmilde i deres aldersanbefaling, men bortset fra det, er forestillingen oplagt som første møde med operagenren.
De forventningsfulde publikummer træder ind gennem dørene fra forhallen og rammes af en trykkende, fugtig varme og den velkendte duft af klor. Lugten af svømmehal!
I et spotlys på gulvet, tæt ved bassinkanten, ligger en mand på ryggen. Han er barfodet og iklædt en hvid, glitrende gallauniformsjakke med gyldne epauletter på skuldrene. Ganske tæt op ad ham ligger en kvinde på maven. Hun har en rosa blomsterkrans i sit lange hår, og i stedet for ben har hun en skinnende, blågrøn fiskehale. Som en vaskeægte havfrue.

Imponerende sangstemme
Publikum træder direkte ind i en noget alternativt placeret iscenesættelse af H.C. Andersens eventyr Den lille havfrue. Forestillingen, der er produceret af Operaen i Midten, spiller i forskellige svømmehaller rundt omkring i det midtjyske.
Hendes imponerende, rene stemme lyder klart over den konstante brusen fra vandrensningsystemet
Nina Sveistrup Clausen står bag både idé og instruktion, og hun indtager også selv rollen som havfruen. Hendes smukke, dramatiske koloratursopran fylder ubesværet det store, højloftede rum med lyse toner. Hendes imponerende, rene stemme lyder klart over den konstante brusen fra vandrensningsystemet og udsugningen. Endnu mere imponerende er det, da hun lader sig glide ned i bassinet og svømmer, mens hun synger.

Indlevelse i klassiske værker
Også den livløse prins rejser sig, samler sin guldkrone op og sætter sig på en rød tronstol, og begynder at spille på sin cello. Martin Pratissoli, der sammen med Nina Sveistrup Clausen står bag iscenesættelsens celloarrangementer, er således både prins og musiker, når han sidder der og spejder ud over vandet.
Den lille havfrue og prinsen er en helt ordløs iscenesættelse. I hvert fald uden ord, man kan forstå. Men hele eventyret, som de fleste nok allerede kender, fortælles ubesværet og med masser af følelser og indlevelse gennem sangen og musikken. Sidstnævnte består af uddrag af klassiske værker, som fx Mélisandes arie fra Pelléas et Mélisande og Rusalkas sang til månen fra Rusalka.

Kærlighed og længsel
Havfruen sidder på bassinkanten og synger. Hun betragter prinsen på afstand med et næsten frydefuldt og samtidig sørgmodigt udtryk. Hun lægger hånden på brystet og giver et svirp med halen, der sender ringe gennem vandet. Selvom vi ikke hører det direkte fortalt, så er der ingen i det store rum, der tvivler på hendes kærlighed og hendes længsel. Den vitterligt strømmer ud i lokalet sammen med hendes klare vokal. På samme vis rejser prinsen sig, holder lyttende en hånd bag øret og stirrer ud over vandet efter den kvinde med den smukke stemme, som reddede ham fra druknedøden.
Selvom vi ikke hører det direkte fortalt, så er der ingen i det store rum, der tvivler på hendes kærlighed og hendes længsel
Operaen i Midten har angivet målgruppen til Den lille havfrue og prinsen til at være ”for alle”. Til dagens forestilling var der en hel del mindre børn, som sad temmelig uroligt gennem den halve times tid, iscenesættelsen varer. Måske var de for små. Måske var de bare ikke blevet ordentligt forberedt på, hvilken type teater de skulle opleve. Men for de mere velforberedte – og måske lidt ældre – børn, for unge og for voksne virker Den lille havfrue og prinsen faktisk som et helt oplagt bud på en førstegangsoplevelse for dem, der gerne vil stifte bekendtskab med operagenrens magi.
Idé og instruktion: Nina Sveistrup Clausen. Celloarrangementer: Martin Pratissoli og Nina Sveistrup Clausen. Lys og teknik: Philip Doolan.
Medvirkende: Nina Sveistrup Clausen og Martin Pratissoli.
Den lille havfrue og prinsen spiller 25. januar – 2. februar 2025 i forskellige svømmehaller i Midtjylland.