Populært lige nu

Annonce

POP Performance Festival: Godtepose med interaktivt teater og hørebøf-drama

Med efterårsferiens POP Performance Festival i København eksperimenterer Teater Hund, Anemonen og Public Performance med genrerne og griber ”de moderne børn” med performative greb, der er tæt på både leg og teater.

Annonce

”Jeg fik sådan en rar stemning indeni, da jeg gik rundt på biblioteket med hørebøffer på,” fortæller Felix Sancho på 13 år. ”Det var rimeligt sjovt at lægge et ord ind i en bog, som en anden læser kan finde en dag”. 

Felix Sancho har lige deltaget i audiowalken I’m thinking of you af Johansson Pelargoner och Dans på Jagtvejens lille bibliotek på Østerbro i København. Her gik han og andre publikummer stille rundt med yoga-lignende instruktioner i ørerne: ”Træk vejret dybt, ryst ben og arme og kom ned i tempo, så du er åben og kan fanges af nye bogtitler”.

13-årige Felix Sancho var én af deltagerne til den første udgave af POP Performance Festival. Foto: Ellen Kilsgaard
13-årige Felix Sancho var én af deltagerne til den første udgave af POP Performance Festival i 2025. Foto: Ellen Kilsgaard

Senere kom der dramatiske fortællinger i hørebøfferne om bogbrændinger under nazismen, og hvordan slaver blev straffet, hvis de læste en bog. Til sidst skal alle skrive en kommentar på ét ord på en seddel og lægge det i en tilfældig bog. En lille overraskelse til næste læser.

”Bogen er en bro mellem fremmede uden tid og sted,” fortæller den svenske performer Anna Styrke. Hun forklarer, at børn er holdt op med at komme på bibliotekerne. ”Hvis børn skal væk fra skærmene, skal de opleve biblioteket mere sanseligt og forstå, at de bare kan låne en bog, det koster ikke noget.” 

Annonce

Vandrer ind i slangen

Producenterne bag POP Performance Festival har sammensat et program med audiowalks, interaktiv performance og sanselige historiefortællinger, og det er nærliggende at undersøge, hvordan disse voksenfødte scenekunstformater fungerer for et børnepublikum.

Efterårsferien viser sig fra sin solrige side, da Teater Hund på Østerbro åbner dørene for Karingana Wa Karingana. En folkefortælling fra Østafrika fortalt af afrikanske Jupiter Child ledsaget af hendes grafiske illustrationer. 

Annonce

Hvorfor var der ikke mere? Jeg ville godt have rejst med til det hospital, hvor den tyske kolonist skulle hen

Med kæmpe, dinglende øreringe appellerer Jupiter Child med en smuk, dyb sang til publikum om at interagere. Først til at synge med. Senere til at vandre ind i junglen mellem lianer af farvestrålende, afrikansk bomuldsstof, der hænger fra loftet. Sammen med en imaginær tysk kolonist skal alle lede efter guld og elfenben. Lyden af jungle og et brændende bål får publikum dybt ind i en imaginær slange; her må kæmpes med kniv, og den tyske kolonist overlever, men kommer tomhændet tilbage. 

”Hvorfor var der ikke mere? Jeg ville godt have rejst med til det hospital, hvor den tyske kolonist skulle hen,” lyder det fra Felix Sancho, som også er taget videre til Teater Hund.

Kunstværk af Jupiter Child
Kunstværk af Jupiter Child

Skøjter på våd maling

I hele ugen byder POP Performance Festival på to børneteaterforestillinger. Kendinge, som begge markerer sig som interaktivt teater med publikums kropslige deltagelse.

 ”Vildt mærkeligt, da jeg sprang ned på en tube rød maling, der sprøjtede op på væggen med våd gul maling,” fortæller Sofia på 6 år, og virrer med hovedet som en kommentar til den kunst, hun lige har set i Liminals Mimbo Jimbo laver kunst

Dramatiseringen af Jakob Martin Strids bog med grotesk humor inviterer børnene til aktiv deltagelse – både med hoved og krop. Foran et kæmpe rullelærred, der drejes ud, så der er papir over hele scenen, og en masse malerbøtter på reoler deltager børnene i at male et kæmpemaleri. Efter de tre dyrefigurers streetdanse kaster de gul maling på gulv og lærred, tværer det ud med malerruller og skøjter i en pøl af våd gul, blå og – når det blandes – grøn maling. Nogle børn får plastikposer på fødderne og deltager i det vilde malingsridt til stor henrykkelse. Det er større og sjovere end fingermaling i børnehaven!

Mimbo Jimbo laver kunst af Liminal var en af de forestillinger, der kunne opleves under POP Performance Festival 2025. Pressefoto
Mimbo Jimbo laver kunst af Liminal på POP Performance Festival 2025. Pressefoto

Prøv det farlige

Samme interaktion udfordrer børnene til forestillingen 50 farlige ting af Live Art Danmark. Anemonens scene er udstyret med en masse skrammel. To performere i knaldrøde kedeldragter taler lavmælt, så stemningen bliver alt andet end farlig. Den ene får en kogeplade og en gryde monteret på sikkerhedshjelmen. Heri hældes olie og korn – og efter lang venten popper en sand fontæne af popcorn ud i rummet. 

POP Performance Festivals formål med at invitere børn til at være med lykkes i stor stil

Ild og tændstikker afprøves af børn, der har meldt sig. De får mulighed for at oversprøjte den ene performer med skum og slukke en brændende fakkel. Andre børn smager på flødeskum med kul eller slikker på et 9-volts batteri. Publikum, der elsker det interaktive, er med på, at det farlige skal prøves – men at man først skal lære, hvordan man gør det mindre farligt, og at man spørger sine forældre til råds.

POP Performance Festivals formål med at invitere børn til at være med lykkes i stor stil. Børnene er vilde med det interaktive teater og der er fuldt hus. Audiowalks er derimod nyt for børnepublikummet og tiltrækker færre børn. Med mere information er her et potentiale.

Også ideen med at få teater ud af teatersalene kommenterede Felix Sancho: ”Jeg hørte, at Mimbo delte vandmeloner ud på torvet foran Menu. Det er vildt!”

Seneste

Ukrainsk koreograf præsenterer historie om naturen og mennesket i krigstid

Teater A præsenterer forestillingen The Hollow Land i Dansekapellet...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Ukrainsk koreograf præsenterer historie om naturen og mennesket i krigstid

Teater A præsenterer forestillingen The Hollow Land i Dansekapellet...

UP Comedy Festival er divers og pissesjov

UP Comedy Festival er i fuld gang med sit...
Eva Marie Moeller
Eva Marie Moeller
Eva-Marie Møller. Teateranmelder, journalist tilknyttet DR P1 morgen, forfatter og tidligere skuespiller på Bådteatret, Det Lille Teater og Baggårdsteatret.

Ukrainsk koreograf præsenterer historie om naturen og mennesket i krigstid

Teater A præsenterer forestillingen The Hollow Land i Dansekapellet fra den 19. til den 22. november 2025 af den ukrainske koreograf og civile aktivist...