TeaterAnmelderiet afvikles for første gang i Odense. Konkurrencen giver unge på ungdomsuddannelserne mulighed for at dyste i kunsten at anmelde teater og ikke mindst blive en del af den demokratiske samtale. Deltag i afstemningen om Publikumsprisen her på ISCENE fra i dag til 3. november 2025.
I foråret blev TeaterAnmelderiet afviklet på Aarhus Teater, der sammen med DMJX og ISCENE er partnere bag læringskonkurrencen, der fungerer som en integreret del af skolernes danskundervisning. Nu er de to øvrige landsdelsscener også kommet med. Netop nu afvikles konkurrencen på Odense Teater, hvor de unge har set Holbergs Den politiske kandestøber, der blev nyfortolket af dramatiker Thor Bjørn Krebs og instrueret af Stine Schrøder Jensen.
En jury sammensat af repræsentanter for projektets partnere bedømmer de unges bidrag. Man kan vælge at dyste i både klassiske anmeldelser og anmeldelser i et nyt format, hvor der i Odense er nomineret to musikalske bidrag og et Google Maps.
Eleverne – og alle andre – kan desuden være med til at vælge, hvilken anmeldelse, der skal løbe med Publikumsprisen. Vinderen i hver kategori vinder teaterbilletter til klassekammeraterne. Du kan stemme på dine favoritter fra 27. oktober til 3. november 2025.
STEM på din favorit her

Styrke den demokratiske samtale
TeaterAnmelderiet er vigtigt for den demokratiske samtale, da projektet bidrager til at kvalificere de unges stemme i den offentlige debat. Det sikrer, at flere stemmer bliver hørt. Dette er særligt vigtigt i en tid, hvor kulturjournalistikken og teaterkritikken har stadigt vanskeligere kår.
”Vi er meget glade for at kunne tilbyde fynske ungdomsuddannelser at være med i TeaterAnmelderiet. Det giver mening som dannelsesprojekt, det styrker samtalen om scenekunsten og sætter fokus på kulturjournalistikken. I denne sæson skal de fynske unge anmelde Holbergs Den politiske kandestøber, og vi glæder os meget til at finde ud af, hvad de mener om forestillingen – og hvordan de vælger at fortælle det,” udtaler direktør for Odense Teater, Jacob Schjødt.




