Randers Teater har i den forgangne sæson haft det bedste billetsalg nogensinde. Endnu mere interessant er det, at næsten 50% af publikum var børn og unge. For hvilke tiltag ligger der bag disse tal?
“Vi lever i en by, som vil scenekunsten,” understreger Peter Westphael, da jeg fanger ham på telefonen midt i en travl hverdag. Han er teaterdirektør på Randers Teater, som netop har offentliggjort deres besøgstal for sæson 2024/2025, hvor billetsalget er steget med 18% i forhold til sæsonen inden. 38.005 gæster i løbet af sæsonen, hvoraf næsten halvdelen var børn og unge.
Peter Westphael er da heller ikke i tvivl om, at én af de vigtige årsager til, at så stor en procentdel af teatrets besøgende er børn og unge skyldes den kommunale velvilje:
“Randers prioriterer dét, at der er et teater her, meget højt. De prioriterer, at alle børn og unge får en teateroplevelse hvert år. Det er ikke op til skolen at beslutte, om der skal ses teater. Det er politisk bestemt”.

En til alle-ordningen
I Randers Kommune har man de seneste 15 år haft en aftale, der kaldes En til alle-ordningen. Denne aftale sikrer, at alle børn og unge i kommunen – fra de helt små vuggestuebørn til de ældste folkeskoleelever – ser en teaterforestilling en gang om året. Hvert år.
Sikrer, at alle børn og unge i kommunen – fra de helt små vuggestuebørn til de ældste folkeskoleelever – ser en teaterforestilling en gang om året
Denne ordning har mange fordele, mener Peter Westphael. Der er det helt grundlæggende i, at alle kommunens børn får samme vilkår i forhold til at opleve scenekunst.
“Vi har en busordning, hvor de, der bor i de mindre byer uden for Randers, bliver hentet og kørt ind til teatret. Disse busser betales også af kommunen, så det ikke er dyrere for dem at komme i teatret end for dem, der bor inde i Randers,” forklarer han og tilføjer, at kommunalpolitikerne lige nu arbejder på at lave en lignende aftale inden for musik.

Forpligtende fællesskaber
Kommunens aftale med Randers Teater giver også teatret et ekstra incitament for at skabe et bredt repertoire, der “taler til alle aldre,” som Peter Westphael udtrykker det. For det er kun cirka halvdelen af de forestillinger, kommunens børn oplever, som er Randers Teaters egenproduktioner.
“For os er det vigtigt, at de får kendskab til flere former for scenekunst. Det skal ikke kun være vores eget udtryk her på teatret, men også andre genrer som fx dans eller opera. Vi har derfor et stort gæstespilsprogram, som børn og unge kommer her og ser,” fortæller han.
Man kan tydeligt mærke, at de unge efterhånden er vant til at se teater. De kender konventionen
For Westphael er det tydeligt, at de mange børn og unge, der kommer i teatret, får mere ud af det end blot en god oplevelse.
“De kommer i socialt forpligtende fællesskaber, som vi jo kan kalde skolen. Man kan tydeligt mærke, at de unge efterhånden er vant til at se teater. De kender konventionen. De har fuldt ud styr på, hvordan man opfører sig i en teatersal. Det hører vi også fra vores gæstespil, som ofte melder tilbage, at det er en særlig oplevelse at spille for børn og unge i Randers,” siger han og tilføjer: ”Vi bemærker det jo også selv, når vi besøger nabokommuner, hvor de ikke er så teatervante. Der er børnene ofte meget mere urolige at spille for”.

God scenekunst er vanedannende
“Noget andet der er sjovt er, når vi kører vores familieforestillinger omkring jul. Der kan vi mærke, at det er børnene, der fortæller forældrene, hvor alting er. De føler lidt, det er deres hus, hvor de kender alting, fordi de er vant til at komme her med skolen,” siger Peter Westphael.
Og netop det med, at teaterbesøg bliver en vane, kan de mærke på Randers Teater. Flere af byens ungdomsuddannelser, blandt andet de to gymnasier, er også begyndt at komme på besøg hvert år, selvom de ikke er en del af En til alle-ordningen, og derfor selv skal betale for billetterne.
Gode oplevelser er vanedannende
“Gode oplevelser er vanedannende,” mener Peter Westphael. “Når de har haft gode oplevelser her, så kommer de lettere igen. Det samme gælder jo for voksne. Når de har set en af vores forestillinger i et forsamlingshus et sted, og har haft en god oplevelse, så er der større chance for, at de kommer igen og ser vores forestillinger her på teatret”.

Vigtige oplevelser
Én ting er de mange børn og unge, der kommer i teatret i skoletiden eller med familien op til jul. Noget helt andet er at tiltrække dem resten af tiden. Det arbejder de på Randers Teater – som på alle andre teatre i landet – også målrettet på.
At være til stede og anerkende, at der er noget nu, som aldrig kommer igen
“Når de kommer her i skoletiden, forsøger vi at fortælle dem om alle de andre aktiviteter, der også er her i huset. Både talentskolen og forestillingerne,” siger Peter Westphael, der er sikker på, at scenekunstoplevelserne har en stor betydning for børn og unge:
“Det giver dem en evne til at tænke andre tanker, tror jeg. En evne til at abstrahere og fantasere. En evne til at være til stede og anerkende, at der er noget nu, som aldrig kommer igen”.

Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med SceNet med fuld redaktionel frihed for ISCENE.




