Populært lige nu

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...

HamletScenen søger produktionsansvarlig

Ansøgningsfrist: 28. april 2024.
Annoncespot_imgspot_img

Breaking News: Her er de nye direktører for Nykøbing F. Revyen

Efter 28 år med revydirektør Flemming Krøll ved roret er stafetten nu givet videre og det bliver skuespiller Pernille Schrøder og kapelmester Mickey Pless, som skal drive Nykøbing F. Revyen videre. Der er mange traditioner forbundet med Nykøbing F. Revyen så ISCENE spurgte det nye direktørpar, hvad der nu skal ske? Skal det hele laves om, hvor står dansk revy i dag, og hvad betyder det at blive direktør på en revy i Nykøbing Falster?

Makkerparret Mickey Pless og Pernille Schrøder kender hinanden fra flere års samarbejder og forestillinger i revybranchen, og spørger man dem, hvad deres styrker er sammen, er de ikke i tvivl, som Mickey Pless siger: ”Vi er faktisk enige om alt, og vi kender hinanden så godt, at vi med bare et blik ved, hvad den anden tænker. Pernille kender alt til, hvad en god tekst skal indeholde, og jeg ved, hvordan musikken til et nummer skal skæres, så revynummeret til sidst bliver en helhed.”

Nu skal de drive Nykøbing F. Revyen videre, og forventningerne er tårnhøje. For Nykøbing F. Revyen er landets næststørste revy og Flemming Krøll, der har stået på scenen, instrueret og været revydirektør i 28 år er nærmest synonym med revyen – så hvad skal der ske? Er der omvæltninger i vente? Og hvad kan de tage med fra Krølls mangeårige virke?

Pernille Schrøder er ikke i tvivl: ”Revyen skal indeholde dét, en revy plejer; Grin, musikalitet, charme, elegance og eftertanke. Det er ikke noget, man skal lave om på. Det er dét publikum kommer for at få. Og vi har IKKE intentioner om at ændre noget her.” Mickey Pless supplerer: ”Jeg har set masser af eksempler på, at folk i branchen har prøvet at forny revygenren, men jeg har til dato ikke noget eksempel, der er lykkedes. Kritikerne mener IKKE, at revyen følger med tiden, hvilket jeg er helt uenig i. Revyen følger fint med tiden. I årets revy i Nykøbing har vi fx implementeret en ny teknik, med LED-skærme, videoindslag og en fantastisk scenografi, som i den grad er nytænkende. Og det hører i den grad fortiden til, at der var viser med 8-10 vers som var 7-8 minutter lange. I dag er der ingen revynumre, som er længere end 3-4 minutter.”

Nykøbing F. Revyen
Mickey Pless, Pernille Schrøder og Flemming Krøll. Foto: Sanne Falk

Flemming Krøll har formet revyen og de forventninger som publikum møder op med i dag, så hvordan bygger man videre på den tradition og det virke?

Mickey Pless forklarer: ”Igennem 28 år har Flemming Krøll og hans nærmeste familie, været en stor del af “maskinen” bagved. Han har selv stået på scenen og vist vejen til en revysucces. Det, at Nykøbing F. Revyen er så succesrig i dag, skyldes bl.a. Flemmings enorme “fingeren på pulsen”-timing. Han ved, hvad publikum vil have, og hvordan en revy skal skæres. Både Pernille og jeg er helt enige i at videreføre hans revyform – som har overskriften FESTLIGT – FOLKELIGT & FORNØJELIGT. Folk skal tage i revyen for at få en helhedsoplevelse. En god middag, en god flaske vin og en god folkelig revy, som sagtens kan have lidt bid og satire.”

Men hvad med fornyelsen, og den bekymring man kan møde, om hvorvidt revyerne kan følge med tiden?
Pernille Schrøder er ikke så nervøs for om revyerne følger med tiden, og siger: ”Fornyelsen i revygenren – og dermed også i Nykøbing F. Revyen – kommer helt af sig selv, efterhånden som tiden går. Hvis du ser på en revy fra det ene år til det andet, kan du måske ikke se den store forskel, men prøv at se en revy, der er bare 12-15 år gammel og sammenlign – det er et helt andet tempo og det er noget mere krævende for både skuespillere, musik og teknik at være på scenen i dag.” Mickey Pless påpeger også vigtigheden af at holde fast i traditionen, som han siger: ”Indholdet skal forblive det samme som i dag – for det vil publikum have, og det er dem, vi lever af”.

Både Schrøder og Pless snakker meget respektfuldt om publikum og om at skabe revy som tilskuerne vil se og holde af, men hvem er dette publikum, og hvad med de unge, kommer de og behøver de at se revy?

Mickey Pless siger: ”Revypublikummet er jo 40-50+, og sådan er det. Alligevel ser vi heldigvis ofte, at også unge mennesker tager revyen til sig, og faktisk går derfra og har haft en skide-sjov aften. Mange mener, at vi skal prøve at få alderen på revygængerne ned. Det kan vi sagtens prøve, men jeg tvivler på, at det lykkedes. For som ungt menneske, så er det ikke revy, der først popper op i hovedet. Det kommer, når man “ har løbet hornene af sig“, og falder til ro. Og med den virkelighed, som vi lever i, med alt for meget krig og had, og en stresset hverdag, så har vi mere end nogensinde før brug for at hive stikket ud og få en griner, og for et par timer glemme stress og jag.”

Revyer er som alt andet teater og underholdning en del af et stort kulturudbud med hver deres udfordringer, så hvad er udfordringerne for revy i dag? Pernille Schrøder forklarer: ”Det er ikke bare revyernes, men hele kulturlivets største udfordring, at folk i dag har en utrolig nem tilgang til underholdning på alle mulige forskellige platforme, som kan være med til at afføde en dovenskab i forhold til at være opsøgende.” Og Mickey Pless er enig:
”Udfordringen for det levende teater og revy er, at det drukner i de mange medietilbud som befolkningen får kastet i hovedet inde i stuen. At se teater eller revy, er bedst LIVE og skal ses LIVE – og der er ikke en aften som er ens i teaterrummet.”

For øjeblikket er både Mickey Pless og Pernille Schrøder med i årets revy, Pless som kapelmester og Schrøder som skuespiller, men om kort tid skal de virke som direktører og spørgsmålet er, hvad det betyder for dem personligt, og hvad de er spændte på i forhold til at have overtaget en revy?

”Vi skulle ikke tænke os meget om, før vi takkede ja til Flemmings tilbud om at føre hans livsværk videre.” siger Mickey Pless og fortsætter:
”Vi ved godt, at det er nogle enorme sko, som skal udfyldes, men vi håber, at Nykøbing F. vil tage godt imod os. Pernille har jo sommerhus i Marielyst, og har i mange år haft sin dagligdag nede på Falster & Marielyst. Jeg bor i Ballerup, eller dvs. at det snart er fortid. For min familie og jeg flår teltpælene op og rykker til Nykøbing Falster og bosætter os full time, netop for at lære befolkningen at kende og deltage i lokalsamfundet.”

Pernille Schrøder støtter op og siger: ”Det føles rigtigt dejligt at få lov til at bære en af landets førende revyer videre. Jeg er ikke som sådan nervøs for noget, men selvfølgelig er jeg spændt på et nyt liv som arbejdsgiver, igangsætter, kulturformidler og dét at blive en lokal personlighed, som ALLE jo kommer til at have en mening om!”

Læs ISCENES 5-stjernede anmeldelse her

Seneste

C!CAF 2024 – et udsnit af samtidscirkus netop nu

Tredje version af Copenhagen Circus Arts Festival (C!CAF) er...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

C!CAF 2024 – et udsnit af samtidscirkus netop nu

Tredje version af Copenhagen Circus Arts Festival (C!CAF) er...

Ny leder for Udviklingsplatformen for Scenekunst

Udviklingsplatformen for Scenekunsts nuværende administrative leder, Anne Dalby, skifter...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

C!CAF 2024 – et udsnit af samtidscirkus netop nu

Tredje version af Copenhagen Circus Arts Festival (C!CAF) er netop løbet af stablen med forestillinger i Den Grå Hal og aktivitetsprogram med workshops, oplæg...