Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

C!CAF: Bæredygtig performance med enkle, men stærke virkemidler

I forbindelse med C!CAF Circus Arts festivalen gæstede Circus Katoen, to Circus Arts balance-artister, Pakhus 11, i København, med forestillingen As heavy as it goes – en svedig komposition for to artister og 18 sprødt kommenterende sække.

Den sorte 80’er-agtige teatersal, den nøgne scene kun med en lille høj jutesække i baggrunden er det første billede, der møder os.

Annonce

Når parret, enkelt klædt med korte shorts, ærmeløse overdele og lette gummisko, træder ind på gulvet, går de uden videre i gang med at bygge, bære, balancere, stable, trække og kaste med de tunge sække – også iblandt hinanden. Sækkenes sprøde lyd skaber sammen med åndedrættet en rytme: Den bare hud og de ru sække fremhæver det sanselige, kropslige; artisterne bliver varme, forpustede, de sveder; arbejdet med vægtstangsprincip og balancepunkter bliver rørende og sjovt i samarbejdet, modarbejdet, drilleriet, konkurrencen: Sækkene skiller og samler parret, og iblandt er det sækkene, der driver og bevæger artisterne: bevægelserne bliver som en fuga. Når de således flytter sækkene hen over scenegulvet, skaber de billeder i konstant forvandling; der arbejdes, hårdt! Og leges, ivrigt: Forbløffende, hvor mange billeder, der kan skabes med så enkle midler: fx et kæmpetårn, vadesten, eller menneskemaskiner, der som to små lokomotiver stempler hen over scenen, hver med en stabel af seks sække foran sig, der kastes synkront, rytmisk; fem ned foran til en ny stabel, mens den sidste bliver den første i næste. Stadigt afsøgende nye veje, parallelt, vinkelret på hinanden eller modsat retning, godt nede i knæ for at løfte, indædt i rytmen på fem: Tema med variationer!

Vi kan i forestillingen genkende Sisyfos, Troldmandens lærling eller hamsterhjulet, da der klart er handling i den. Men den er samtidig abstrakt og åben, ligesom musik, eller dans. Den bygger sine temaer og forløb op, den gentager, varierer og den slutter som den begyndte. Men først og fremmest med kroppen, dens arbejde i centrum. Og den er i al sin renhed og enkelhed et befriende bud på en bæredygtig udvikling af Circus Art-genren fra Circus Katoen.

Seneste

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....
Annonce
Nanina Freud-Magnus
Nanina Freud-Magnus
er oprindeligt uddannet som mimer hos Etienne Decroux i Paris. Har siden medvirket i børne-, og aktionsteater samt performances og været teaterlærer bl.a. på højskoler. Har arbejdet med kulturformidling og er uddannet i litteratur fra Københavns Universitet.
Annonce