Populært lige nu

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6. - 8. maj. Her stimler indkøbere fra 16 forskellige nationer sammen i Aarhus for at...

De nominerede til Årets Reumert 2024 – få overblikket her

De nominerede til Årets Reumert 2024 er i dag blevet offentliggjort med et bredt felt af genrer og produktioner fra hele landet repræsenteret. Som...

Lad sæson 25/26 blive en sæson med fokus på fairness for scenekunstnere

Produktionsselskabet prfrm opfordrer alle institutionsledere til at arbejde for, at sæson 25/26 bliver en sæson med fairness i højsædet med denne venlige påmindelse om...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ One for the Sea – tankevækkende lydvandring om og ved havet

The Ocean Race, der er verdens hårdeste kapsejlads, gør i disse dage stop i Aarhus, som den første danske by nogensinde. I forlængelse heraf har Teater Fluks premiere på deres nye lydvandring, One for the Sea, der gennem brudstykker af personlige fortællinger, fakta om havet og publikumsinddragende performance-optrin sætter fokus på det hav, der forbinder os alle.

“This is a declaration of love to the sea,” siger performer Rasmus M.L. Skov, der ikke blot indtager rollen som turguide på vores cirka halvanden time lange vandring, men også bærer den rygsæk, der fungerer som radiosender på turen.

Annonce

Alle er vi udstyret med høretelefoner, der dæmper hverdagens lyde omkring os og i stedet lader os lytte til brudstykker af vidt forskellige små fortællinger om havet. Vi følger efter Skov, der med håndtegn viser os rundt i området ved Pier 2 på Aarhus Havn. Vi starter ved Navitas og bevæger os videre over broen til den sandede “Sustainability Island”, der er let at spotte inde fra byen med den enorme blå kugle skabt af plastik.

One for the Sea, Teater Fluks. Foto: Gorm Branderup
One for the Sea, Teater Fluks. Foto: Gorm Branderup

Skiftende stemmer og historier

Lydvandringen One for the Sea består af en række små stop, hvor Skov eller de to andre performere Sara Fink Søndergaard og Annikki Wahlöö med ord eller handlinger viser os havets betydning. Alle tre er de iført Talita Oliveiras lyseblå kostumer, der på forskellig vis spejler havet. Små detaljer i deres påklædning som fiskenet, tang-imiterende flæser og goplemønstre forstærker fornemmelsen af vandet, ligesom Skovs sorte strikhue uundgåeligt leder tankerne hen på fiskeren, der tilbringer størstedelen af sit liv på en kutter.

Blandt stemmerne, der lyder i vores ører, er en antropologiprofessor, en sejler og en undervandsfotograf, der i korte lydbidder – blandet med de tre performeres egne, personlige fortællinger – giver os deres blik på havet. Vi hører om koralrevenes betydning, den ubegribelige mængde af affald på bunden af havene og om ambivalente forhold til havet, der både drager og skræmmer på samme tid. Lydbilledet er som en collage af stemmer, der afløser hinanden, men hele tiden med ambient musik som beroligende bagtæppe i Niels Gades velfungerende lyddesign.

One for the Sea, Teater Fluks. Foto: Gorm Branderup
One for the Sea, Teater Fluks. Foto: Gorm Branderup

Når omgivelserne spiller med

Til lydvandringer spiller omgivelser og vejr naturligvis en væsentlig rolle. På premieredagen for One for the Sea viser verden sig fra sin pæne side, da solen skinner ned på det vindomsuste havneområde og får vandet i havnebassiner til at glitre, så det næsten virker som en perfekt iscenesættelse, da en nysgerrig sæl stikker hovedet op og kigger tilbage på os, mens den svømmer langs havnekanten, hvor vi står.

På samme måde forstærkes fortællingen, da vi lytter til en historie om at stå på den græske ø Lesbos og vente på flygtningebåde. Vi betragter Fink Søndergaard i sandet på havnekajen med en orange redningsvest i favnen, mens et kæmpestort tremastet skib sejler ud i havnen bag hende.

One for the Sea, Teater Fluks. Foto: Gorm Branderup
One for the Sea, Teater Fluks. Foto: Gorm Branderup

Publikum holdes i gang

One for the Sea er en fin, næsten poetisk lydvandring. Her er tankevækkende udsagn, som at vores krop ligesom Jorden består af næsten 70% vand. Vi er på den måde i slægtskab med havene, der også forbinder os med alt andet på Jorden. Der tegnes et portræt af en samhørighed med verdenshavene, som vi alle oprindeligt stammer fra. Og i samspil med snak om klimaforandringer og stigende vandstande, bliver det som en påmindelse om, at havet er måske bare ved at tage det tilbage, som mennesket har haft til låns.

På den lille bro mellem området ved Navitas og “Sustainability Island” gør vi holdt og lytter til vandet. En lille mikrofon sænkes ned i vandet og vores ører fyldes med den diskret klukkende lyd, der findes under overfladen af det stillestående vand i kanalen. Vi får hver vores lille glasflaske i en bomuldssnor om halsen. “This is your part of the ocean,” lader de os forstå. Det er vores ansvar at passe på den.

One for the Sea, Teater Fluks. Foto: Gorm Branderup
One for the Sea, Teater Fluks. Foto: Gorm Branderup

One for the Sea er en alsidig og tankevækkende lydvandring, der formår at inddrage publikum aktivt – som fx gennem en kort dans til piratmusik eller en fællesskål i havvand – uden at det kammer over og bliver for meget. Variationen mellem live performances, lydfortælling og meditative sekvenser, hvor vi blot ser på verden omkring os, fungerer rigtigt fint. Idet alt foregår på engelsk, er det også en oplagt oplevelse for de mange besøgende, der ventes at komme forbi Aarhus, mens The Ocean Race er på visit.

Idé, koncept og performance: Sara Fink Søndergaard, Rasmus M.L. Skov og Annikki Wahlöö. Stemmer: Maja Kristine Christensen, Lars Stenholt Kirkegaard og Niels Ole Bubandt. Lyd og musik: Niels Gade og Merlyn Silva. Kostumedesign: Talita Oliveira. Produceret af Teater Fluks i co-produktion med Temporarity Production.

Spiller ved Pier 2 på Aarhus havn 31. maj – 7. juni 2023.

Udover lydvandringen kan publikum 30. maj – 7. juni 2023 også besøge den gratis lydinstallation Ocean, der er placeret på Sustainability Island.

Seneste

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav...

DANISH+ – kurateret showcase er en del af dansk scenekunsts eksportsucces

Den internationale, kuraterede showcase DANISH+ løber af stablen 6....

Lucia Vinde Dirchsen: “Der er plads til jer – lige præcis som dem, I er”

I sidste uge offentliggjorde Årets Reumert-juryen, at der fremover...
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

Open call: Gæstespil til Teater FÅR302

Ansøgningsfrist: 17. maj 2024

Den Jyske Opera stiller skarpt på flygtningekriser gennem nyt samarbejde 

I forbindelse med den kommende iscenesættelse af tjekkiske Bohuslav Martinůs opera, The Greek Passion, indgår Den Jyske Opera et ekstraordinært samarbejde med Røde Kors og...