Fra i dag hedder kompagniet, der før var kendt som Gunilla Lind Danseteater, VOMP – et dansekompagni af Gunilla Lind. ISCENE spurgte koreograf og kunstnerisk leder Gunilla Lind om, hvorfor kompagniet skifter navn, og hvilken betydning det får for publikum.
“Vi har længe haft et ønske om at skifte dansekompagniets navn, og vores forløb med Den Unge Kunstneriske Elite, Statens Kunstfonds 2-årige karriereprogram, har gjort det muligt for os at gå i dybden med en udviklingsproces, der har gjort os mere skarpe på at formulere både over for os selv og andre, hvem vi er, hvad vi vil, hvor vi vil hen – og hvad vi drømmer om,” fortæller koreograf og kunstnerisk leder, Gunilla Lind, om navneforandringen.
Det humoristiske og alvorlige
Navnet VOMP peger tilbage på kompagniets debutforestilling Vanity of Modern Panic – V.O.M.P. fra 2017.
“En forestilling, der har været definerende for kompagniet, og som dyrker det formbare, taktile, humoristiske og det alvorlige. Alt det, som netop er grundstenene i min kunstneriske praksis,” forklarer Gunilla Lind og fortsætter: “V.O.M.P. er en forestilling, der ikke længere turnerer, men et værk, vi ønsker at bære med os videre som en del af kerneidentiteten i kompagniet”.
Generel professionalisering
Et sådant navneskifte er ikke et valg, der træffes fra den ene dag til den anden. Slet ikke efter otte sæsoner og fem produktioner under navnet Gunilla Lind Danseteater.
“I løbet af processen har vi arbejdet med kompagniets identitet, hvilken type navn, vi ville have, og hvad vi gerne vil kommunikere med vores navn og brand – og til hvilken målgruppe vi gerne vil kommunikere. Navneændringen har været et led i en generel professionalisering af kompagniet,” siger Gunilla Lind.
Vækker nysgerrighed
“Vi skifter navn af flere grunde. Bl.a. vil vi gerne vise, at vi er flere kræfter, der bærer kompagniet. At vi ikke er en “one woman army”, men at jeg som koreograf og kunstnerisk leder arbejder tæt sammen med kreativ producent Shuli Nordbek og danser og dramaturg Josefine Ibsen, som begge har været med i kompagniet, siden vi stiftede det i 2016. Med navneændringen ønsker vi bl.a. at tydeliggøre den konstellation af kompagniet,” fortæller Gunilla Lind.
“Navnet skal vække en nysgerrighed blandt publikum. Vi synes, det nye navn afspejler vores energi, smag og æstetik. Og forhåbentlig vil navnet ræsonnere bedre med vores primære målgruppe. Vi ønsker at arbejde mere internationalt, og vi synes, VOMP klinger bedre i udlandet og er nemmere at kommunikere til et udenlandsk publikum,” tilføjer hun.
Den unge kunstneriske elite
Det har især været forløbet med Statens Kunstfonds karriereprogram, Den Unge Kunstneriske Elite, der har sat skub i navneændringen.
“Den unge kunstneriske elite er en uvurderlig proces, som har bidraget til at udvikle kompagniet både kunstnerisk og professionelt. Kunstnerisk får jeg lov til at sparre med både nationale og internationale kunstnere, der inspirerer mig, og jeg har fået indsigt i andre kunstneriske lederes måde at arbejde på,” fortæller Gunilla Lind.
“Karriereforløbet er også med til at ruste os bedre som kompagni til det internationale arbejde, skabe netværk og nye muligheder. I forløbet har vi kort sagt fået lov til at gå i dybden med ting, vi ellers hele tiden har kørende sideløbende med projekterne. Ro til sammen at tænke mere strategisk og udviklende for kompagniet. Det har givet os et utroligt givende boost, hvor vi har kunnet rykke på nogle af de ting, vi har haft i støbeskeen længe og har givet os mulighed for at kunne definere os skarpere som kunstnere og som kompagni både indadtil og udadtil”.
VOMP – et dansekompagni af Gunilla Lind (tidligere Gunilla Lind Danseteater) blev stiftet i 2016 af koreograf og kunstnerisk leder, Gunilla Lind, og kreativ producent, Shuli Nordbek.
Kompagniet debuterede med forestillingen Vanity of Modern Panic – V.O.M.P i 2017, og i 2018 modtog Gunilla Lind en Reumert Talentpris for sit arbejde med dette værk.
Siden har kompagniet skabt LOVEU2ND (2019), Sorry Not Sorry (2021), Thank You Have a Nice Day (2023) og It’s so Cute I’m Gonna Die (2024), der modtog en Reumert for Årets Danseforestilling.