Populært lige nu

Annonce

Gunilla Lind om navneændring: “Det nye navn afspejler vores energi, smag og æstetik”

Fra i dag hedder kompagniet, der før var kendt som Gunilla Lind Danseteater, VOMP – et dansekompagni af Gunilla Lind. ISCENE spurgte koreograf og kunstnerisk leder Gunilla Lind om, hvorfor kompagniet skifter navn, og hvilken betydning det får for publikum.

Annonce

“Vi har længe haft et ønske om at skifte dansekompagniets navn, og vores forløb med Den Unge Kunstneriske Elite, Statens Kunstfonds 2-årige karriereprogram, har gjort det muligt for os at gå i dybden med en udviklingsproces, der har gjort os mere skarpe på at formulere både over for os selv og andre, hvem vi er, hvad vi vil, hvor vi vil hen – og hvad vi drømmer om,” fortæller koreograf og kunstnerisk leder, Gunilla Lind, om navneforandringen.

De tre kvinder bag Vomp - et dansekompagni af Gunilla Lind (tidligere Gunilla Lind Danseteater). Foto: Malene Nelting
De tre kvinder bag Vomp – et dansekompagni af Gunilla Lind (tidligere Gunilla Lind Danseteater): Kunstnerisk leder Gunilla Lind, kreativ producent Shuli Nordbek og danser og dramaturg Josefine Ibsen. Foto: Malene Nelting

Det humoristiske og alvorlige

Navnet VOMP peger tilbage på kompagniets debutforestilling Vanity of Modern Panic – V.O.M.P. fra 2017. 

“En forestilling, der har været definerende for kompagniet, og som dyrker det formbare, taktile, humoristiske og det alvorlige. Alt det, som netop er grundstenene i min kunstneriske praksis,” forklarer Gunilla Lind og fortsætter: “V.O.M.P. er en forestilling, der ikke længere turnerer, men et værk, vi ønsker at bære med os videre som en del af kerneidentiteten i kompagniet”.

Gunilla Lind Danseteater
V.O.M.P. Vanity of Modern Panic af Vomp – et dansekompagni af Gunilla Lind (tidligere Gunilla Lind Danseteater). Foto: Kasper Nyby

Generel professionalisering

Et sådant navneskifte er ikke et valg, der træffes fra den ene dag til den anden. Slet ikke efter otte sæsoner og fem produktioner under navnet Gunilla Lind Danseteater.

Annonce

“I løbet af processen har vi arbejdet med kompagniets identitet, hvilken type navn, vi ville have, og hvad vi gerne vil kommunikere med vores navn og brand – og til hvilken målgruppe vi gerne vil kommunikere. Navneændringen har været et led i en generel professionalisering af kompagniet,” siger Gunilla Lind.

It's So Cute I'm Gonna Die af Vomp - et dansekompagni af Gunilla Lind (tidligere Gunilla Lind Danseteater) Foto: Kasper Nybo
It’s So Cute I’m Gonna Die af Vomp – et dansekompagni af Gunilla Lind (tidligere Gunilla Lind Danseteater) Foto: Kasper Nybo

Vækker nysgerrighed

“Vi skifter navn af flere grunde. Bl.a. vil vi gerne vise, at vi er flere kræfter, der bærer kompagniet. At vi ikke er en “one woman army”, men at jeg som koreograf og kunstnerisk leder arbejder tæt sammen med kreativ producent Shuli Nordbek og danser og dramaturg Josefine Ibsen, som begge har været med i kompagniet, siden vi stiftede det i 2016. Med navneændringen ønsker vi bl.a. at tydeliggøre den konstellation af kompagniet,” fortæller Gunilla Lind. 

Det nye navn afspejler vores energi, smag og æstetik

“Navnet skal vække en nysgerrighed blandt publikum. Vi synes, det nye navn afspejler vores energi, smag og æstetik. Og forhåbentlig vil navnet ræsonnere bedre med vores primære målgruppe. Vi ønsker at arbejde mere internationalt, og vi synes, VOMP klinger bedre i udlandet og er nemmere at kommunikere til et udenlandsk publikum,” tilføjer hun.

De tre kvinder bag Vomp - et dansekompagni af Gunilla Lind (tidligere Gunilla Lind Danseteater). Foto: Malene Nelting
De tre kvinder bag Vomp – et dansekompagni af Gunilla Lind (tidligere Gunilla Lind Danseteater): Kunstnerisk leder Gunilla Lind, kreativ producent Shuli Nordbek og danser og dramaturg Josefine Ibsen. Foto: Malene Nelting

Den unge kunstneriske elite

Det har især været forløbet med Statens Kunstfonds karriereprogram, Den Unge Kunstneriske Elite, der har sat skub i navneændringen.

“Den unge kunstneriske elite er en uvurderlig proces, som har bidraget til at udvikle kompagniet både kunstnerisk og professionelt. Kunstnerisk får jeg lov til at sparre med både nationale og internationale kunstnere, der inspirerer mig, og jeg har fået indsigt i andre kunstneriske lederes måde at arbejde på,” fortæller Gunilla Lind.

Den unge kunstneriske elite er en uvurderlig proces, som har bidraget til at udvikle kompagniet både kunstnerisk og professionelt

“Karriereforløbet er også med til at ruste os bedre som kompagni til det internationale arbejde, skabe netværk og nye muligheder. I forløbet har vi kort sagt fået lov til at gå i dybden med ting, vi ellers hele tiden har kørende sideløbende med projekterne. Ro til sammen at tænke mere strategisk og udviklende for kompagniet. Det har givet os et utroligt givende boost, hvor vi har kunnet rykke på nogle af de ting, vi har haft i støbeskeen længe og har givet os mulighed for at kunne definere os skarpere som kunstnere og som kompagni både indadtil og udadtil”.

Seneste

Amy Watson bliver ny kunstnerisk chef for Den Kongelige Ballet

Det Kongelige Teater har fået ny balletchef. Det bliver...

Mungo Park ekspanderer: Ny scenekunst til forstæderne omkring København 

Teater Mungo Park i Allerød er i vækst. Teaterdirektør...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Amy Watson bliver ny kunstnerisk chef for Den Kongelige Ballet

Det Kongelige Teater har fået ny balletchef. Det bliver...

Mungo Park ekspanderer: Ny scenekunst til forstæderne omkring København 

Teater Mungo Park i Allerød er i vækst. Teaterdirektør...

Ny uddannelse i Anvendt scenekunst skal sikre flere kompetente undervisere

VIA University College og Aarhus Teater skaber ny teaterpædagogisk...
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, teaterkritiker for Jyllands-Posten og er medlem af Årets Reumert-juryen. Tidligere teaterkritiker Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

Amy Watson bliver ny kunstnerisk chef for Den Kongelige Ballet

Det Kongelige Teater har fået ny balletchef. Det bliver den 43-årige amerikanske balletinstruktør og tidligere solodanser Amy Watson, der 1. november overtager ansvaret for...

Mungo Park ekspanderer: Ny scenekunst til forstæderne omkring København 

Teater Mungo Park i Allerød er i vækst. Teaterdirektør Anna Malzer og administrativ chef Maja Ries fortæller her om at mødes som ligeværdige partnere,...