Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

Personligt mindeord for teateranmelder Henrik Lyding

Dansk teaterkritik bliver ikke det samme igen, nu hvor Henrik Lyding er gået bort. For få mennesker i Danmark var så vidende som Henrik, om hvad der rørte sig i dansk teater netop nu, og kunne skrive så præcist om, hvordan forestillingen fungerede på scenen.

Henrik så nærmest alt, der blev sat op på de danske scener, hvad enten det var revy, ballet, opera, børne/ungdoms- eller klassisk teater, for bare at nævne et par af hans favoritgenrer. Og hans mangeårige selvsyn med størstedelen af dansk scenekunst resulterede i et imponerende historisk indblik, der aldrig bare blev en kategorisk opremsning, men altid udfoldet i en analytisk kontekst, der på godt og ondt perspektiverede den aktuelle forestilling og understøttede kritikken.

Henrik var et omvandrende teaterleksikon, og lod man sig rive med af et moderne greb i en klassisk opsætning, kunne Henrik næsten altid fortælle hvor og hvordan, det var set før – aldrig nedladende eller bedrevidende, bare lidt drillende og altid med en kærlig undertone.
Henrik holdt af de underspillede og skarpe replikker, og det var en fornøjelse at være med i debatten, når han slog sig løs. Altid var han klar med den satiriske replik, som da jeg i forbindelse med noget fælles tekstarbejde havde lavet en slåfejl i mailen og Henrik straks replicerede: ”Det er fint med tekstudvalg. Især hvis du skriver Lyding og ikke Lydig. Det andet er jeg, det første hedder jeg!”
Lydig eller ej – Henrik var altid klar til at hjælpe, når man mailede eller ringede om råd.

Sidst vi var sammen, var til Græsted Revyen i juni, hvor vi i en lang lun sommeraftenspause fik vendt dansk teater plus det løse på kroens terrasse og aftalte at mødes efter sommer og snakke om det næste ISCENE-magasin – men nu er det hele forandret, og det er så usigeligt trist.
Der er skrevet så meget smukt og rørende om Henrik det sidste døgn, og jeg vil derfor blot citere min gode ven og anmelderkollega Rikke Rottensten, som rammer Henriks væsen så præcist med et minde, der altid vil stå i (også min) erindring:
”… jeg blev altid glad, når jeg kom ind i en teatersal og så ham sidde klar med den sorte taske på knæene, et glad, drillende smil på læben ledsaget af en skarp og munter kommentar. Og man vidste, at om ikke andet blev i hvert fald pausen sammen med Henrik god denne aften!”
Jeg kommer til at savne Henrik så meget fremover – hvil i fred.

Seneste

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...
Annonce
Rie Hammer
Rie Hammer
Rie Hammer, chefredaktør ISCENE. Tidligere ansvarshavende redaktør på teatermagasinet Teater1. Fra 2001-2006 anmelder og skribent på gratisavisen Urban og har sideløbende skrevet stykker for børn og unge. Rie Hammer er formand for Foreningen Danske Teaterjournalister, formand for Forenede Kritikere samt juryformand for Årets Reumert.
Annonce

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...