Mest læste lige nu

Teaterpokalen 2022: Her er de nominerede til Danmarks ældste teaterpris

Foreningen Danske Teaterjournalister afholdt onsdag generalforsamling med valg af prismodtagere til instruktørprisen Teaterkatten, Initiativprisen og nomineringer til Teaterpokalen 2022 på baggrund af forestillinger inden...

Dansens økosystem er ved at bryde sammen

Kommunale sparerunder i Aarhus foreslår udflytning af Bora Bora til et alt for lille scenerum. Dansehallerne i København står fortsat uden fast scene en...

Jens Arentzen efterlader os sine stærke holdninger, finurlige udtalelser og gode råd

Jens Arentzen (1958-2022) var et af de mest begavede mennesker, jeg har kendt i mit liv. Han var sprudlende, kompromisløs, højlydt, eftertænksom, lyttende, engageret...
Annoncespot_imgspot_img

Fremtidens stemmer – Søstre i scenekunsten

Fremtidens scenekunstnere – hvem er de og hvad vil de med deres kunst? Vi spurgte søstrene Eusebius, Mathilde, der er uddannet skuespiller, og Josephine, der netop er optaget som dramatiker på den Danske Scenekunstskole. Sammen laver de forestillinger for unge, men hvorfor har de valgt teatret, og hvad kan de kunstnerisk tilbyde deres egen generation?

Hvorfor har I valgt teatret?

Josephine: ”Jeg har altid været tiltrukket af teatret på grund af det sammenhold og fællesskab, som man er en del af, når man laver en forestilling.”

Mathilde: ”Jeg har valgt teatret, fordi det er en kunstform, som er utrolig rummelig. Nogle af de største aha-oplevelser, jeg har haft i mit liv, har jeg haft undervejs i en forestilling, eller når jeg har reflekteret over den bagefter.”

Annonce

Hvad kan teatret særligt tilbyde jeres generation?

Mathilde: ”Der er så meget af det, vi ser, hører og læser, som er manipuleret og så gennemtilrettelagt, gennemsponsoreret og gennemvinklet, at jeg nogle gange kan opleve verden som helt utroværdig og uigennemskuelig. Når jeg er i teateret, får jeg oplevelsen af noget ægte og oprigtigt menneskeligt. Teatret udspilles i dét der magiske øjeblik, som ikke kan pauses. Jeg tror, vi i dag har brug for noget, der ikke kan sættes på pause. Vi har brug for at opleve nogle rigtige mennesker – sammen.”

Josephine: ”Jeg tror, at teatret kan give nogle fortættede øjeblikke, hvor man kan holde en pause fra at iagttage sig selv og fra at opleve verden som filtreret gennem den selviagttagelse. Det er jo lidt paradoksalt – at det, der er så åbenlyst iscenesat, måske giver et rum, hvor man kan være til stede og opleve verden stærkere.”

Hvad vil I med jeres scenekunst?

Mathilde: ”Jeg vil gerne undersøge, hvordan vi kan konkurrere med ‘skærmene’. Derfor arbejder jeg meget med, hvordan man gennem fx interaktivitet, tekniske virkemidler og det helt nære møde mellem scenekunstnerne og publikum kan skabe en oplevelse, der kan slå det at scrolle på Instagram eller at kigge på nogen, der gamer på Youtube. Jeg tror, at en af de vigtigste egenskaber, vi fortsat skal træne som mennesker, er forståelsen og empatien.”

Josephine: ”Jeg vil gerne prøve at skabe refleksionsrum i mine tekster, der sætter spørgsmålstegn ved det, der er accepteret som sandheder i vores samfund. Og så vil jeg også gerne lave teater, der giver folk lyst til at leve endnu mere intenst, når de kommer ud fra forestillingen.”

Hvad er det gode, som sker i teaterverdenen – netop nu?

Josephine: ”Det er fedt at se flere teaterinstitutioner åbne sig mere og mere for undergrunden i de her år. Det er den vej, man kommer ind i miljøet som ung, og det er så vigtigt, at de etablerede institutioner tilbyder et rum, hvor de uprøvede kan få lov til at lave teater.”

Hvordan bruger I hinanden som scenekunstnere?

Josephine: ”Vi har sammen med to andre kvinder teaterkollektivet teater [døgdi], som vi startede i 2013. Vi er begge involverede i alt produktions-, salgs- og PR-arbejde. Vi har delt vores muligheder med hinanden, og det at lave teater er blevet en måde, vi er sammen på.”

Hvad vil du gerne sige til den ældre generation af scenekunstnere?

Mathilde: “Tak til alle dem, der er nysgerrige på det nye, på de unge, på det som ikke er “som vi plejer”…”

Seneste

Move Your Mind – velbesøgt festival understreger Bora Boras centrale placering på den danske dansescene

Den seneste måneds tid, nærmere bestemt fra 1. –...

Branchen kan opleves som lukket land – Lokal international i det frie felt

Ønsker Det frie felt internationale impulser og samarbejder? Sådan...

Karin Betz og Palle Granhøj modtager hædersydelse af Statens Kunstfond

Statens Kunstfonds hædersydelse går i år til 15 kunstnere,...

Nyhedsbrev

spot_img

Udforsk videre

Move Your Mind – velbesøgt festival understreger Bora Boras centrale placering på den danske dansescene

Den seneste måneds tid, nærmere bestemt fra 1. –...

Branchen kan opleves som lukket land – Lokal international i det frie felt

Ønsker Det frie felt internationale impulser og samarbejder? Sådan...

Karin Betz og Palle Granhøj modtager hædersydelse af Statens Kunstfond

Statens Kunstfonds hædersydelse går i år til 15 kunstnere,...

Fix & Foxy søger produktionsleder

Ansøgningsfrist: 12. december kl. 12 

★★★☆☆☆ Aurelias Vals – gåpåmod hos morgendagens stjerner

Copenhagen International Arts Collective er et produktionsfællesskab for internationale...
spot_imgspot_img

Move Your Mind – velbesøgt festival understreger Bora Boras centrale placering på den danske dansescene

Den seneste måneds tid, nærmere bestemt fra 1. – 25. november, har festivalen Move Your Mind trukket tilskuere fra nær og fjern til Bora Bora i...

Branchen kan opleves som lukket land – Lokal international i det frie felt

Ønsker Det frie felt internationale impulser og samarbejder? Sådan spurgte Udviklingsplatformen for Scenekunst og TOASTER på et dialogmøde i september som optakt til det internationale symposium Toaster -...

Karin Betz og Palle Granhøj modtager hædersydelse af Statens Kunstfond

Statens Kunstfonds hædersydelse går i år til 15 kunstnere, der hver især har ydet en stor og betydningsfuld kunstnerisk indsats på tværs af forskellige...