Moderne dans er fedt, men hvem er kompagnierne bag? ISCENE har spurgt fire af Danmarks vidt forskellige dansekompagnier om, hvad de vil med deres danseforestillinger. Mød Gunilla Lind Danseteater.
Kostumer som benspænd og satiriske karikaturer
”Gunilla Lind tegner til at blive en koreograf, der kan få selv botoxlæber til at smile!” lød det bl.a. i Reumertjuryens motiveringstale, da koreograf og kunstnerisk leder af Gunilla Lind Danseteater modtog en talent-Reumert i 2018 for danseforestillingen V.O.M.P. – Vanity Of Modern Panic (2017). Her fik hun med juryens ord ”seks kvindelige dansere til at ramme tidens forfængelighed med vild humor”, og Lind siger selv om sine visioner med dansen:
”Det er vigtigt, at mine forestillinger kan kommunikere emner som identitet, køn, kropsidealer og opgør med identitetsprojekter i et spiseligt format. Jeg ønsker at lade kunsten være et rum, hvor man visuelt og med humor kan invitere publikum til at reflektere over emnerne uden en moralsk løftet pegefinger.”
LÆS OGSÅ: Kunstsalon VISION – når dans reflekterer internettets virtuelle karakterer
“Kostumerne spiller en stor rolle” – Gunilla Lind Danseteater
I forestillingen V.O.M.P – Vanity of Modern Panic var det den kirurgiske jagt på skønhed, der blev sat under lup. Iført tætsiddende kostumer med indlagte puder og pølser, blev dansernes kroppe forvrængede. Lind fortæller: ”Jeg arbejder ofte med karikaturer, som jeg giver et absurd twist ud fra et håb om, at publikum via dansen kan se disse ’typer’ og situationer i et andet lys. Kostumerne spiller en stor rolle. Jeg bruger dem ikke kun som et æstetisk udtryk, men også som en funktion og et benspænd for dansernes og min egen måde at arbejde med kroppen på. Jeg ændrer kroppen ved hjælp af kostumer for at udfordre måden, vi opfatter os selv og andre på.”
Læs mere om Gunilla Lind Danseteater her