Populært lige nu

Kaptajnen på skibet – Forenede Forestillingsledere, Regissører og Rekvisitører 

Forestillingsledere, regissører og rekvisitører er nogle af de mere usynlige faggrupper i scenekunsten, men de spiller en afgørende rolle i de fleste forestillinger. Ofte...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Kussesumpen 2 – livsstilskomedie med kant

Aveny-T sætter anden versionering af bloggen Kussesumpen på scenen. Det kommer der en charmerende men også noget forudsigelig omgang evigtgyldige middelklassekvindetemaer ud af.

”Jeg er ikke født af dit ribben. Du er født af min kusse”, gjalder de tre kvinder i Kussesumpen 2, og så er vi i gang med en god halvanden times ridt gennem livet, som det ser ud tæt på de tredive – hvis man altså er en veluddannet, hvid middelklassekvinde fra den første verden. Og det er vi jo en del, der er, her i Danmark, om end nogle af os er noget mere end tredive. 

kussesumpen 2 aveny-t
Kussesumpen 2, Aveny-T. Foto: Camilla Winther

Alligevel er temaerne velkendte, og det er nok derfor, jeg ikke går helt så meget i bro over forestillingen som det tæt på eksalterede premierepublikum. Evigtgyldige emner må godt løftes over det banale, hvis de skal sige noget nyt. Og helt ærligt damer: at jordemorens klip i mellemkødet lyder som et klip i en kylling er en punchline, der gik med krykker i 80’erne (altså 1980’erne, da mor var ung).  

Det sagt, er vi bestemt i godt selskab med Kondo-klonen Jacobe Orry, den lesbiske romantikermor Vanessa M. Petterson og den hjertevarme kyniker, Kimmie Liv Sennova. Damerne klæder og supplerer hinanden godt og forstår at aflevere både pointer, tågesnak og ramsaltede skænderier med tæft og stil. De er seje, charmerende, porøse og liderlige, og særligt Sennov misser ikke en chance for at flirte heftigt med publikum. Hun er jo så også trioens single, der ud over voldtægtsfantasier og sprøjteorgasmer med lakridspibekrymmel også må bære en af de mere kedsommelige tekster om Tinder-dates. 

kussesumpen 2 aveny-t
Kussesumpen 2, Aveny-T. Foto: Camilla Winther

Pivestik og mågestel

Forestillingen er bygget over bloggen af samme navn, som Jacobe Orry og Karen Dich har bestyret siden 2013, og hvor man også kan finde et par af den aktuelle forestillings tekster. Jeg så ikke Kussesumpen I, der spillede til fremragende anmeldelser på Teatret ved Sorte Hest 2017, men den nye forestilling står også fint i egen ret, og har et par virkelig saftige og stærke tekster blandt de lidt mere livsstilsforudsigelige. Orrys fredagsfantasi om pizzabudet ender henrivende orgastisk ud i sort tale a la ”litokris” og ”pivestik”, hendes passion for mågestel er heller ikke ueffen. Petterson bedårer med sine filterløse udbrud, hvad enten de handler om forelskelse, sex eller moderskab, og Sennov punkterer med perfekt timing og hårdkogt skrøbelighed ethvert tilløb til selvhøjtidelighed. 

Scenen er sat med en drejelig kube af strimler, som kvinderne vandrer ind og ud af. Kuben mimer med sine projektioner Instagram-formatet, der ligesom de konstante pornoreferencer er de elementer, der tydeligst gør forestillingen til Generation Y’s. Vi talte ikke så meget om porno i 80’erne, måske fordi et klistret Ugens Rapport-blad ikke havde helt samme attraktion som nettets uendelige tilbud i dag. Vi talte mindst lige så meget om børn og graviditet i 90’erne – og det endda med stort samme vinkler. Selviscenesættelsen havde andre fremtrædelsesformer end firkantede billeder osende af lækkerhed, men heller ikke den er ubekendt for noget menneske, der har været ung de sidste mange, mange årtier. 

kussesumpen 2 aveny-t
Kussesumpen 2, Aveny-T. Foto: Camilla Winther

Jeg kunne nok godt have tænkt mig lidt mere originalitet, for det er jo ikke ligefrem første gang, nogen råber ”kusse” ud i rummet. Men jeg vil da gerne kippe med flaget for de tekstlige snapse og for den forrygende, fandenivoldske spillestil. Og måske i særlig grad for at sætte kroppen og alt dens uvæsen på scenen med barm, bare ben og grimme ankelsokker i en tid, hvor det bornerte konkurrerer med det instagrammable om at holde selvsamme krop i kontrol. 

Læs mere om forestillingen her.

Seneste

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn...

Dansehallerne søger scene-/driftstekniker

Ansøgningsfrist: 15. april 2024
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Teaterkonference 2024: Hvad skal en ny scenekunstreform?

En stor del af teaterbranchen var samlet til Teaterkonferencen i Nykøbing Falster i sidste uge for at diskutere en ny scenekunstreform. Debatten forløb roligt,...

Livet er lige her og nu – generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening

ISCENE lagde vejen forbi den årlige generalforsamling i Frederikshavn Teaterforening, der i år havde indbudt skuespiller Rasmus Krogsgaard til at præsentere næste års program...