Populært lige nu

Læs anmeldelser af forestillinger, du kan opleve på KLAP Festival i Esbjerg

KLAP - Teaterfestival for små og store, der før hed Aprilfestival, afholdes i år i Esbjerg. Festivalen afvikles 14.-21. april. Årets program byder på...

De glemte kroppe i moderne dans

Foreningen for integreret moderne dans har 10-års-jubilæum og inviterer i den anledning til Festivalen PÅ TVÆRS den 12.-14. april. Kunstnerisk leder Janne Weidinger Kristensen...

★★★★★☆ Aarhus Revyen 2024 – ung, blæret musikalsk revy har karakter

Aarhus Revyen, Hermans, Tivoli Friheden
Annoncespot_imgspot_img

For Det Lille Teater er det ikke nok, at teatret får lov at åbne, hvis ikke daginstitutionerne må komme på besøg

“Vi spiller for daginstitutioner, så det hele kommer også an på, hvad de må,” fortæller Camilla Hübbe, leder af Det Lille Teater og Marionet Teatret, til ISCENE.

Hvor de fleste teatre lige nu fokuserer på, hvornår de kan få lov til spille for publikum igen, eller alternativt, hvornår de kan få lov at aflyse, uden at miste retten til kompensation via hjælpepakkerne, så har Det Lille Teater i København et ekstra benspænd, de skal være opmærksomme på.

Det Lille Teater spiller nemlig – som mange af landets børneteatre – primært forestillinger for byens daginstitutioner. Og bare fordi teatret måske får lov at åbne, er det på ingen måde sikkert, at børnene fra institutionerne må komme på besøg. Det oplevede teatret i 2020, og teaterleder Camilla Hübbe kan lige nu kun gisne om, hvordan restriktionerne i år kommer til at påvirke teatret.

“Vi har besluttet at tage det, som det kommer. Hvis vi lukker teatret, kan vi ikke søge om kompensationer. Så vi prøver, som vi oprindeligt havde planlagt, og så håber vi, at vi får lov at åbne og spille,” siger Camilla Hübbe.

Lige nu forbereder Det Lille Teater en genopsætning af Okker Gokker, der egentlig skulle have haft premiere 4. februar. “Det er jo svært, for vi har et produkt, der skal forberedes, som ikke bare står klar på hylden. Okker Gokker er en repremiere, dvs. vi har en forholdsvis kort prøveperiode. Skuespillerne kører en turnus, så de bliver testet på skift hver dag, og så går vi alle med mundbind uden for scenerummet og spiser hver for sig. Det er det bedste, vi kan gøre. Selvom jeg jo måske synes, det ville være det sikreste at sende dem hjem, så er det ikke en mulighed. Vi lytter til restriktionerne og følger med i situationens udvikling”.

LÆS OGSÅ: Bodil Alling: “Vi er et teater, og for os betyder det nærvær og RUM”

En sangforestilling uden sang

I dagligdagen holder administrationens medarbejdere sig videst muligt væk fra teatret og arbejder hjemmefra, så teknikkerne kan være på teatret og gøre scenen klar. Men for det kunstneriske hold giver restriktioner og afstandskrav lidt flere udfordringer.

Okker Gokker er en sangforestilling, så hvis vi skal have prøver, kan vi ikke overholde restriktionerne. En sangforestilling, hvor alle nynner bag et visir, er jo absurd. Selvfølgelig kan spillerne i princippet stå i hver sin ende af lokalet og synge, men scenen er ret lille. Vi gør det bedste, vi kan, som situationen er,” siger Camilla Hübbe.

Selvom uvisheden omkring tidspunktet for genåbningen af teatret er udfordrende, er Camilla Hübbe fortrøstningsfuld. “Heldigvis er det jo en repremiere, så jeg tænker ikke, at restriktionerne vil ødelægge resultatet. Selvom der først skulle blive åbnet i marts, kan vi stadig nå at spille en måned. Så må vi i mellemtiden holde forestillingen varm med en ugentlig prøve, så skuespillerne er klar til at spille, så snart vi åbner”.

Det lille teater okker gokker
Fra forestillingen Okker Gokker på Det Lille Teater. Foto: Sine Kristiansen

Det Lille Teater er klar, men hvad med publikum? 

Som nævnt er en af de væsentligste faktorer for Det Lille Teater, hvorvidt deres publikum kan få lov at komme på besøg, når teatret igen åbner. “Vi spiller for daginstitutionerne, så når forestillingen spiller, er næste udfordring, hvad de må. Sidst måtte flere af dem fx ikke tage offentlig transport, så de, der kunne, ankom på Christiania-cykler,” fortæller Camilla Hübbe om sidste års restriktioner. “Nu holder vi hovedet koldt og løser et problem ad gangen. Vi aner ikke, hvad der sker og hvornår. Det er en mental øvelse, der kræver is i maven”.

“Vi kan jo ikke begynde at arrangere med daginstitutioner i februar, før vi ved, om vi må spille for dem på det tidspunkt. Vi har nogle erfaringer fra Klar Parat Start i efteråret, som vi kan trække på nu. Problemet var på det tidspunkt institutionernes udfordringer med at komme afsted – og selvfølgelig pædagogernes bekymring for børnenes sikkerhed. Det gik godt, indtil restriktionerne og bekymringerne blev for store. Det på trods af, at vi har gjort alt for at oplyse om, at vi overholder alle corona-krav og spiller for en tredjedel af, hvad vi har kapacitet til”.

Sommeren tegner lys

Det Lille Teater er lagt sammen med Marionet Teatret i Kongens have, hvor der normalt spilles forestillinger under åben himmel i pavillonen hver sommer. I 2020 måtte forestillingen på Marionet Teatret dog aflyses, hvilket man ikke regner med bliver tilfældet i år. Marionet Teatret har i 2021 skaffet finansiering og planlagt vagtløsninger, der skal sikre, at de gældende restriktioner – når det kommer til forsamlingsforbud – kan overholdes.

“Vi regner med at kunne spille i Marionet Teatret fra juni frem til 15. august som planlagt,” siger Camilla Hübbe. “Og så satser vi på at kunne gennemføre de to planlagte forestillinger i Marionet Teatret til sommer. Det er udendørs, og der er vi nødt til at have vagter på, så vi ikke overskrider forsamlingsforbuddet, der sidste sommer var på 50 personer”. 

Udover optimismen for sommeren, forventer Det Lille Teater også, at den næste sæson bliver mindre problemfyldt. “Vi har forkortet efterårets forestillinger en lille smule i tilfælde af, at restriktionerne endnu ikke er væk,” siger Camilla Hübbe.

LÆS OGSÅ: Camilla Hübbe bliver ny leder af Det Lille Teater & Marionet Teatret

Børn vil gerne gense teater

Men hvordan ser et børneteater som Det Lille Teater på de alternative muligheder til planlagte forestillinger som fx digitale løsninger?

“Vi vil lave en videooptagelse af Okker Gokker, som børnene kan se efter forestillingen med deres institution eller deres forældre. Det giver dem en mulighed for at tale om forestillingen bagefter og synge de vidunderlige sange,” fortæller Camilla Hübbe. “Men videoregistreringen kan ikke træde i stedet for forestillingen. Teater skal ses i teatret, ligesom film skal ses i biografen. Interaktionen mellem publikum og scene er alfa og omega. Forestillingen er forskellige fra gang til gang. Den er afhængig af de børn, der er til stede”.

Seneste

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på...

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i...

Flere unge går i Det Kongelige Teater – interview med Kasper Holten

Den seneste årsrapport fra Det Kongelige Teater viser både...
Annonce
Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, er medlem af Reumert-juryen og har Kulturmor.dk. Tidligere teaterkritiker for Jyllands-Posten og Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce

Silas Holst stopper som professionel danser

Silas Holst har snart danset for sidste gang på de skrå brædder, hvor han ikke længere skal have de store danseroller i musicals. Det...

Årets ultimative højdepunkt i TeaterVejle

Det er tid for præsentation af sæsonprogrammer og i Vejle har teaterforeningen TeaterVejle i et par år satset stort på at sende deres trykte...