HamletScenen på Kronborg i Helsingør vil træde i karakter som hele Danmarks Shakespeare-teater. Teatret ekspanderer og udvider med indendørs teatersal og store ambitioner om at styrke Shakespeare i samarbejde med branchen, såvel nationalt som internationalt.
Hvordan det helt præcist skal udfoldes i praksis, og hvad er det for et blik på Shakespeare, der skal udvikles og undersøges, fortæller HamletScenens direktør Lars Romann Engel her.
Hvad er det, I vil med jeres nye tiltag?
HamletScenen ønsker at være mødestedet – forbindelsesledet – kulturbroen – der rækker ud og favner. Vores nye rolle, som hele Danmarks Shakespeare-teater betyder konkret, at vi gerne vil i dialog med alle professionelle Shakespeare-interessenter til fremme af optimal vidensdeling og kunstudvikling.
Vi tror på, at HamletScenen som et samlingspunkt for Shakespeare-teater nationalt og internationalt vil forløse et scenekunstnerisk potentiale af usete dimensioner på den korte og den lange bane. Jo større viden og indsigt vi alle har i et emne, jo større mulighed for og mod til at flytte sig selv, sit teater og sit Shakespeare-projekt til et nyt og overraskende niveau til gavn og glæde for både teater og publikum.
Kan du give et eksempel på en case – fx hvad kunne et teater/en gruppe byde ind med og hvordan ville I så håndtere det?
Vi vil gerne i dialog med branchen. Det betyder konkret, at teatre, scenekunstnere og frie grupper er velkomne til at kontakte os, hvis de fx drømmer om at skabe en national eller international Shakespeare-turnéforestilling. Så kan vi være sparringspartner og potentiel co-producent. Eller man kan få en uge til at afsøge en scenisk idé så kan vi stille vores Shakespearementarium til rådighed.
LÆS OGSÅ: Hamletscenen i Helsingør laver borgerscene-forestilling
Hvad er det for et Shakespeare-univers, I vil understøtte, udvikle og undersøge?
Vi vil gerne genaktivere og udfordre Shakespeares univers på alle tænkelige måder med afsæt i nye koncepter og anvendelse af teatrets virkemidler og grundparametre, ord, billede, lys, lyd, bevægelse og tid, i ønsket om at afsøge nye veje ind i scenekunstens kerne. Laboratorie- og residency-projekter af en uges varighed, og med en obligatorisk arbejdsdemonstration for et betalende publikum den sidste aften.
Shakespeare-teatertraditionen skal forvaltes, men spørgsmålet er hvordan. Til alle tider har det været gældende, at markante personers vilje til at lave om på verden drives af deres evne til at forestille sig noget på en ny og anderledes måde. En forvandlingsproces som Ophelia i Hamlet-dramaet udtrykker på denne måde: ”Vi ved, hvad vi er, men ikke hvad vi kan blive til”.
Det handler om at skabe en slags Shakespeare-smeltedigel og en ny praksis, hvor vi som teaterforskere vil udfordre og undersøge Shakespeares univers, og herigennem fremkalde nye teaterkoncepter. Et tværkulturelt og dynamisk ståsted, hvor HamletScenen med fokus på Shakespeares fortællinger, tematikker og mangfoldige karakterer vil favne og bearbejde eksistentielle dilemmaer på tværs af race, køn, religion, seksualitet, udseende og evner. Med et menneske-, kunst- og teatersyn, som stræber efter at skabe størst mulig relevans for flest mulige publikummer. Og samtidig en kunstnerisk ambition, der peger på en fremadrettet kunstudvikling med et integreret fokus på mangfoldighed og inklusion, og herigennem vedvarende udfordrer og fornyer Shakespeare-teatertraditionen via bred repræsentation i samarbejder og tilgange samt via fysiske og digitale teater-formater.
LÆS OGSÅ: Richard III kæmper for at vise os mennesket bag ondskaben
Hvorfor er det netop nu, i tilbyder dette nye tiltag?
Ambitionen om at benytte Shakespeares univers som samlingspunkt har boet på HamletScenen i mange år, og er blevet næret løbende af alle teatrets mange Shakespeare-samarbejdspartnere fra både ind- og udland. 1. januar 2021 flyttede HamletScenen ind i nyindrettede teaterfaciliteter i den gamle kaserne på Kronborg, hvilket betød, at teatret ikke længere kun er et udendørsteater, men har fået mulighed for at påbegynde en realisering af helårsaktiviteter til fremme og tilgængeliggørelse af Shakespeares univers til nye målgrupper og samarbejdspartnere via nye teaterformater.
Vi åbnede bl.a. i efteråret 2020 teatrets talentskole Hamlet Studio, som er et treårigt og integreret gymnasieforløb i samarbejde med Helsingør kommunes tre gymnasiale uddannelsesinstitutioner. Interessen for Shakespeare i verden er stor, og ikke mindst for Hamlet-myten og Shakespeare-teatertraditionen på Kronborg, som er verdens ældste og mest anerkendte, der tiltrækker opmærksomhed fra hele kloden. Derfor er det vigtigt, at HamletScenen hele tiden griber nye muligheder, og herigennem vedvarende videreudvikler og genbesøger teatrets relevans og væren i verden.
Midt i en verdensomspændende pandemi, hvor vi alle modvilligt er blevet tvunget til at leve mere afsondret fra sociale fællesskaber, er vi samtidig blevet kastet ind i det personlige refleksionsrum. Her har vi reflekteret over vores egen måde at være i verden på, og indirekte er vi trådt i Hamlets fodspor, da netop evnen til selvrefleksion og italesættelse af vores egen vej ind i fremtiden, er kvintessensen af det at være et moderne menneske.
Læs mere om HamletScenen her.