Populært lige nu

Her er de seks nominerede til Teaterpokalen 2024 – Danmarks ældste teaterpris

Foreningen Danske Teaterjournalister afholdt 11. november 2024 generalforsamling, hvor foreningen valgte årets prismodtagere af foreningens instruktørpris Teaterkatten og af Initiativprisen, der går til et innovativt...

Mindeord – Ulla havde revyen helt inde i hjertet

Skuespiller Ulla Jessen døde i går 15. november 2024, 77 år gammel. Lars Arvad, formand for Revy Danmark, mindes her Ulla Jessen, der blandt...
Annonce

★★★☆☆☆ Waitress – Skønne sangere i tidsforvirret miskmask

Det Ny Teater byder med Waitress inden for i tærtebageriet, hvor hjerte rimer på smerte, og veninder har hinandens ryg. Det er en sød historie, der serveres med tindrende dygtige sangere, der desværre har for lidt at rive i.

Annonce

Musicalen Waitress, der havde premiere på Broadway i 2015 er baseret på drama-comedyfilmen af samme navn fra 2007. Den blev skrevet og instrueret af Adrienne Shelly, der også spillede karakteren Dawn i filmudgaven. Jeg har ikke set filmen, men ud fra de gavmilde klip på Youtube, er der ikke ændret væsentligt på storyline i musicalen, blot tilført musik.

Jeg ville helt utrolig gerne være gladere for Waitress, end jeg blev. Jeg har tidligere skoset Det Ny Teater for at vælge forestillinger med meget traditionelle (læs svage) kvindekarakterer og får nu en musical centreret om tre på hver sin måde ganske stærke kvinder. Tak for det, om end vi stadig befinder os på den relativt traditionelle del af kønsskiven, hvor man ikke kan forlade sin sociopatiske stodder af en husbond, fordi man ikke kan forsørge sig selv og sit kommende barn.

Waitress Det Ny Teater
Waitress på Det Ny Teater. Foto: Det Nye Teater.

Danmark er ikke USA

Sådan er det måske fortsat i USA, men det er det ikke i Danmark, og selvom fantasien gerne må flyve, er det altså svært at engagere sig i et samfundsbillede fra 50’erne, når man samtidig er stærkt i tvivl, om man overhovedet befinder sig i det årti. For de havde vel ikke mobiltelefoner dengang, vel? Scenografien funkler i 50’erstil med Joes Pie Diner som det samlende punkt. Det gør nogle af kostumerne også, mens andre lige så godt kunne have siddet på min sidemand eller en cowboy. Da førnævnte Dawns bejler Ogie dukker op i ternet buks og danser i blandt andet musichall-stil er tidsforvirringen komplet. Det er altså noget unødigt sjusk.

Nå, vi køber den bedagede præmis og overgiver os til de tre veninder, der alle arbejder i dineren. Maria Lucia Heiberg Rosenberg stråler i rollen som Jenna, der er uønsket gravid og går så grueligt meget igennem, før moderkærligheden forlener hende med den magt over eget liv, hun ikke havde før. Boblende Monica Isa Andersen rammer den lidt skæve Dawn lige på kornet og Sara Gadborgs Becky jonglerer det følsomme hjerte under sin barske pondus excellent.

Annonce

Omkring damerne er Lars Mølsted lige præcis så kejtet charmerende, som man kan ønske af Jennas bejler, Dr. Pomatter. Jesper Paasch får vist fin farlighed i udskudsrollen som Jennas mand Earl. Sebastian Harris er henrivende som den opkørte, men søde Ogie. Dick Kaysø tilfører stilfærdig troværdighed som Jennas mæcen Joe, mens Mads M. Nielsen nusser rundt som cafebestyrer Cal. Hans lettere indebrændte kommentarer vækker stor moro i salen, men på humorfronten er jeg nu langt mere til Camille Cathrine Rommedahls bryske sygeplejerske med den søde tand.

Waitress Det Ny Teater
Waitress på Det Ny Teater. Foto: Det Ny Teater

Tærter skal der til

Jenna er nemlig en suveræn tærtebager, der lægger alle sine følelser i bagningens kunst, som hun lærte af sin mor. Jenna gør op med en kæde af hustrumishandling, og det er jo aldeles livsbekræftende, ligesom Becky og Cals midaldrende flirt og Dawn og Ogies store romance.

Det kunne alt sammen være lige så sødt som tærterne, men rytmen vil ligesom ikke indfinde sig. En del rappe replikker fungerer, men mange andre lyder, som om der læses op af en bog. Værre er, at mystikken mangler, fordi der kun tales i undertekst.

Amerikanske musicals er ofte jævne, uden de store udsving, men at komponisten Sara Bareille har vundet både en Tony og en Grammy for sit score, undrer mig såre, da musicalen lider alvorligt under en mangel på hits. De få gange, vi er tæt på at kunne nynne med, får et afvigende C-stykke spoleret festen. Næsten hver gang, der er ansats til, at spillerne kan fyre den af, sker det samme. Det er altså knaldærgerligt, når man har castet den ypperste sangelite i landet.

Giv dem dog et bedre materiale, så vi igen kan få fejet fødderne væk under os i Det Ny Teater. Det er jo det, vi allerhelst vil.

Seneste

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver...

Skab dig! Live Art for børn har fokus på identitet

Live Art for børn er en festival for alle aldre...

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver...

Skab dig! Live Art for børn har fokus på identitet

Live Art for børn er en festival for alle aldre...
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Republique/Revolver vil lytte til de unge – og give dem medbestemmelse i et ungepanel

Gennem hele 2025 vil de to københavnske teaterscener Republique/Revolver engagere et særligt ungepanel, der aktivt skal være med til at udvikle det københavnske teater...

Skab dig! Live Art for børn har fokus på identitet

Live Art for børn er en festival for alle aldre produceret af Live Art Danmark. I år har festivalen 10-års jubilæum, og over fire uger...