Populært lige nu

Den underfundige sønderjyske humor skal stadig mærkes i Sønderborg Sommer Revy Show

I dag overtager Jeff og Kim Ace Schjerlund officielt ledelsen af Sønderborg Sommer Revy Show. Jeff Ace Schjerlund fortæller derfor her i ISCENEs serie...

Horsens Teaterfestival har godt fat i de unge

Lange køer med forventningsfulde, unge mennesker er nok mest noget, man forbinder med koncerter eller hypede lagersalg. Men det var ikke desto mindre også...
Annonce

★★★★☆☆ Hjørring Revyen 2021 – stærkt hold i underholdende revy

Hjørring Revyen 2021 byder på stærke sangpræstationer, velkendte karakterer og sjove sketches.

Annonce

Hjørring Revyen åbnes med en kort sketch, hvor Trine Gadeberg og Preben Kristensen som et aldrende ægtepar taler om, hvem de medvirkende i årets revy er – og hvor dejligt stille der var sidste år, da det hele blev aflyst. Årets revyhold præsenteres i alternative, uskønne vendinger som “oldtidsfundet fra De Nattergale” og “Tina Gadeberg”, der har taget sin søn med – som en kommentar på, at Trine Gadeberg er gift med den lidt yngre Kasper le Fevre. Det er altid morsomt, når nogen på så åbenlys vis gør grin med sig selv, så publikum er med fra start.

Det er da også et stærkt hold, revydirektør Henrik Baloo Andersen har fået samlet til årets revy i Hjørring. Stort set identisk med succesholdet fra 2019 blot med Troels Malling i stedet for Carsten Svendsen. Det er da også holdet selv, der i forskellige konstellationer står bag teksterne til halvdelen af årets 26 numre, som leveres med glimt i øjet og skarp timing fra alle fire medvirkende.

Lidt mere bid, tak!

Birgitte Næss-Schmidt står bag instruktionen af Hjørring Revyen 2021, som er morsom, men også lidt ufarlig. Der er ingen parodier og heller intet skarpt politisk bid, selvom regeringen, ministrene og corona-håndteringen får hilsner med på vejen. Som i Martin Jantzen og Lasse Aagaards tekst Det skal bygges væk, hvor Preben Kristensen giver den i rollen som regeringskonsulent, der hjælper ministrene ud af penible situationer. “Vi bygger bare en motorvej et sted, hvor ingen bor,” er hans løsning på alle former for dårlig medieomtale for at flytte pressens fokus.

Også som klassisk sanger viser Preben Kristensen sine talenter. Først alene i Troels II Munks alternative version af Schuberts Frühlingsglaube, der handler om de frisklagte hundelorte på gaden, som varsler forårets komme. Og siden i selskab med en lige så velsyngende Trine Gadeberg i Niels Hausgaards skældsordsfyldte Ægteskabsopera med musik af Henrik Baloo Andersen. Det er begge numre med masser af vellyd og humor, men ikke meget bid.

Annonce
Hjørringen Revyen 2021. Foto: Thomas Petri
Hjørringen Revyen 2021. Foto: Thomas Petri

I det hele taget swinger musikken upåklageligt i Hjørring Revyen – både fra de seks musikere, der er placeret på to podier i hhv højre og venstre side af scenen, og fra de fire medvirkende skuespillere. Men lidt mere bid i de mange morsomme, men almengyldige scener, ville have klædt revyen.

Velkendte karakterer

Det er også i de musikalske numre, at Troels Malling for alvor viser sine styrker. Han er skøn som den ene halvdel af de to nyudklækkede musikanter i Kjeld Torbjørns De raske spillemænd, hvor han sammen med Kasper le Fevre på underspillet vis demonstrerer for publikum, hvordan musikken har reddet dem fra depressionen. Med en harmonika i favnen og siddende på en badering fortæller han om sine mange dårligdomme – ikke ulig hans velkendte hypokonderkarakter fra Krysters Kartel.

I den mere traditionelle revyvise De blev allesammen drillet med tekst og musik af Kjeld Torbjørn viser Troels Maling en klædelig, følsom side, mens han synger om den hårde jargon i skolegården, og hvordan han forestiller sig, at barndommens drillerier har sat hårde spor på voksenlivet hos de drillede.  

Kasper le Fevre, der har sit navn på hele otte af revyens tekster, giver revyen et umiskendeligt strejf af Specialklassen, når han – iført trikot og tylskørt – indtager rollen som den ukrainske danser i Ukrainske tableauer. På rent volapyk med ukrainsk klang forklarer danseren om handlingen i sine to tableauer, mens Preben Kristensen fuldstændigt monotont og nærmest uden at bevæge sig tolker ordene til dansk. Selve dansen placerer sig i udtryk ikke langt fra Specialklassens populære tegnsprogstolkning – og det er også næsten lige så morsomt.

Hjørringen Revyen 2021. Foto: Thomas Petri
Hjørringen Revyen 2021. Foto: Thomas Petri

Ingen Trine uden Pelle

Som et højdepunkt for aftenens program kommer Trine Gadebergs succeskarakter, Pelle på 5 ½ år (i øvrigt også skrevet af Kasper le Fevre). Det er aftenens næstsidste nummer, som var det netop Pelle, publikum var kommet for at se. De bliver da heller ikke skuffede. For Trine Gadebergs evne til at mime bevægelser og sprogfejl som en femårig er særdeles imponerende. Og måden, le Fevre i teksterne lader “barnet” gentage alt det uhørte, som forældrene har sagt, er morsomt. Det er ikke uden grund, at videoer med Pelle er blevet så populære på de sociale medier også.

Men Trine Gadeberg kan langt mere end bare være Pelle. Hun viser udsøgt komisk timing i rollen som den ældre dame, der vil aflevere gamle ting til genbrugsbutikken i Jan Svarrer og Søren Anker Madsens Genbrug. Med små hilsner til Corona-situationen minder hun sig selv (og publikum) om, at vi skal huske at hoste i ærmet. Hendes gamle arme kan bare ikke helt bevæge sig hurtigt nok, og det er sjovt at se, hvordan hun igen og igen hoster og først flere sekunder senere får armen op foran munden.

Hjørring Revyen 2021 byder ind til en god aften i godt, musikalsk selskab. Der er flere virkeligt sjove numre iblandt og de fire medvirkende på scenen leverer deres punchlines med skarp præcision.

Seneste

Nyhedsbrev

Udforsk videre

Trine Wøldiche
Trine Wøldiche
Redaktionssekretær, journalist og kritiker på ISCENE. Arbejder som freelance kulturjournalist, teaterkritiker for Jyllands-Posten og er medlem af Årets Reumert-juryen. Tidligere teaterkritiker Dagbladet Information. Uddannet cand.mag i Moderne Kultur ved Københavns Universitet og bachelor i Dramaturgi ved Aarhus Universitet.
Annonce