I takt med at restriktionerne på kulturområdet er bortfaldet, har Applaus offentliggjort en række nye kurser, der har til formål at give kulturinstitutionerne endnu flere redskaber til at nå publikum.
Blandt kurserne er onlinekurset Fremtidens Publikumsudvikler, hvor Ph.d. i ledelse Søren Friis Møller er underviser. Kurset har til formål at give deltagerne redskaberne til at arbejde målrettet og effektivt med publikumsudvikling.
”Vi udbød kurset for første gang sidste år, og det blev meget hurtigt meget populært, og deltagerne har undervejs og efterfølgende været meget begejstrede for det. Vi har derfor valgt at udbyde det igen i år og samtidig udvide med en række andre kurser, for dem der ikke vil forpligte sig til et længerevarende publikumsudviklingsforløb, men blot ønsker særlig viden indenfor f.eks. pressehåndtering, SoMe-strategier eller annoncering,” udtaler projektleder for Applaus, Lene Struck-Madsen.
Fokus på publikumsudvikling
På kurset Fremtidens Publikumsudvikler vil hver kursusdeltager arbejde med sit eget publikumsudviklingsprojekt og man vil undervejs gennemgå processen fra en analytisk tilgang til nuværende publikum over tilrettelæggelse, implementering og afsluttende evaluering af projektet.
Kenneth Gall, administrativleder og producent på Teater Hund og Co. og tidligere kursusdeltager udtaler: ”Man har fået virkelig meget stof til 1. salen, men tilrettelagt sådan, at man aktiverer det i konkrete opgaver i sin egen praksis”.
Applaus’ kurser udbydes kort efter restriktionerne på kulturlivet er blevet ophævet og kulturinstitutionerne igen kan byde publikum velkommen med fuld kapacitet.
”Jeg tror desværre, at vi må se i øjnene, at COVID-19 har skabt en ny hverdag for kontakten mellem de danske kunst- og kulturinstitutioner og publikum. I 1,5 år har vi levet med COVID-19 hængende over hovedet, og vi har fået flyttet, aflyst og ombooket de kulturelle arrangementer, der er blevet købt billet til. Det påvirker naturligvis publikums kulturvaner og det er noget, som kulturinstitutionerne bliver nødt til at tage højde for,” udtaler Lene Struck-Madsen.
Læs mere om kurset i publikumsudvikling her.