Populært lige nu

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en bæredygtig udvikling af cirkusdisciplinerne – og samtidig skabe lokalt forankrede forbindelser på tværs af erhverv...

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys jury løfte sløret for, hvem der er nomineret til den 46. udgave af Revyernes Revy...
Annoncespot_imgspot_img

Hvordan kurateres en festival? Waves Festival 2021 satser på scenekunstnerisk sansebombardement

Det sanselige og inddragende er i fokus på årets Waves Festival i Vordingborg. ”En undertitel til Waves Festival kunne være ’Tilbage til kroppen, tilbage til de fem sanser’ – for det har vi savnet det sidste halvandet år,” siger kurator Nullo Facchini om årets program.

På rådhuset i Vordingborg skal publikum bygge et helt samfund op fra bunden og tage stilling til helt grundlæggende spørgsmål om fordeling af magt og ressourcer. På slotstorvet giver to franske performere og en hund i en meget lille ambulance et temmelig alternativt førstehjælpskursus. Og ikke langt derfra popper en udendørs frisørsalon op, hvor du kan få sat dit hår i skulpturelle former, der forvandler hårstyling til levende teater. 

Sanserne i centrum

Når Waves Festival 2021 skydes i gang den 22. august, kan man opleve næsten alle former for scenekunst i Vordingborgs offentlige rum og i naturen omkring byen – dans, nycirkus og visuelt teater. Alt andet end traditionelt taleteater med lineær dramaturgi, for fokus er hovedsageligt på det, der udtrykkes uden det talte ord – på det musikalske, på det inddragende og på det sanselige. Sådan har det egentlig altid været på Waves Festival, men i denne tid er der særligt behov for det, siger Nullo Facchini, festivalens kurator og kunstnerisk leder på Cantabile 2, egnsteateret i Vordingborg. På spørgsmålet om, hvordan en festival kurateres, siger han: 

”Hvad er det for forestillinger, hvor sanserne er 100% i centrum? Dér har jeg lagt min prioritering, frem for på de intellektuelle aspekter. Efter halvandet år med digitale møder og nedlukning har vi brug for at ramme alle de sanser, der ellers ikke har været i brug,” forklarer han. ”Vi ønsker – stadigvæk og igen – at bevise, at man kan skabe en scenekunstfestival til et bredt publikum, gennem stor diversitet i det kunstneriske udtryk, uden at gå på kompromis med kvaliteten. Waves Festival tiltrækker årligt 20-25.000 mennesker, og det gør den med forestillinger, der ikke nødvendigvis er ’nemme’ at gå til. Forestillinger, der ikke er båret af dialog, og som ofte ikke indeholder nogen lineær dramaturgi.”

Nullo Facchini cantabile 2
Nullo Facchini, kurator for Waves Festival og kunstnerisk leder af Cantabile 2. Foto: Paolo Nani

Publikum får værkerne til at leve

Som antydet i eksemplerne øverst i artiklen spiller publikumsinddragelse en væsentlig rolle under udvælgelsen af de værker, der opføres under Waves Festival – som en direkte forlængelse af Cantabile 2s ønske om at skabe nærvær og udveksling publikum imellem og mellem publikum og performere. Det, som teatret selv kalder ’human specific performance’, fordi det kræver den enkelte publikummers deltagelse, for at værket kan folde sig ud.

”I scenekunsten er der unikke muligheder for aktivt samspil mellem performere og publikum. De fleste forestillinger på Waves Festival er valgt blandt andet for deres forskellighed i, hvordan de udnytter dette særlige potentiale,” siger Nullo Facchini.

Men også i de værker, hvor publikum ikke indtager en medspillende rolle, er det sanseligheden frem for intellektet, der er i fokus, fortæller han: ”De værker, som bliver præsenteret i det klassiske frontale teaterrum, byder også på billedlige, sensuelle og musikalske oplevelser. Der er som regel ingen talte ord. Det er et kunstnerisk felt, der har meget nyt at sige i sit cross-over mellem alternative dramaturgier, ny dans, nycirkus og scenografi”.

waves festival cantabile 2
Premiers Secours af franske Odile Pinson kan opleves på Waves Festival 2021. Foto: Odile Pinson

Waves Festival tiltrækker kunstnere og performancegrupper fra hele verden. Et dedikeret mål med kurateringen af festivalen er at præsentere et dansk publikum for scenekunst, der adskiller sig fra det, der bliver produceret herhjemme. Dels fordi scenekunst produceret i lille Danmark i forvejen har gode muligheder for at turnere bredt inden for landets grænser, takket være teaterforeningernes programmer, men mest af alt for at bringe ny inspiration til både publikum og fagfolk.

LÆS OGSÅ: Waves Festival 2021 – kærlighed og kleptomani

”Tænk, hvis vi kun havde læst dansk litteratur eller dansk musik? Hvor smuk dansk musik og litteratur end er, så har vi brug for at hente inspiration fra den store, vide verden,” siger Nullo Facchini. ”Der er nogle scenekunstneriske formater, som man ikke kan finde magen til i Danmark, men som virkelig fortjener at blive præsenteret herhjemme.”

Mindre by, stor effekt

Under Waves Festival møder omkring 25.000 tilskuere op i en by, der til daglig har 14.000 indbyggere. At lægge gader, pladser og natur til en scenekunstfestival kræver dog også noget af Vordingborg, siger byens borgmester Mikael Smed:

”Det kræver en velvillighed hos borgerne. For eksempel skal man kunne acceptere, at veje, stræder og pladser bliver afspærrede, og at man kan risikere at skulle køre en omvej. Så der skal være et fokus på at få det til at fungere. Og det må jeg sige, at både byen og kommunen har taget til sig. I kommunen har vi – udover samarbejdet om Waves Festival – et fast samarbejde med Cantabile2 om en lang række aktiviteter som for eksempel børneteaterforestillinger for skoleklasser og skoleelever, der bliver tilbudt undervisning af professionelle teaterfolk. Derfor har vi faste månedlige møder mellem teatret og administrationen om stort og småt. Der er en forskellighed mellem teaterfolk og politikere og administration, og den skal ses som en kilde til konstant gensidig udfordring og forståelse.”

mikael smed borgmester vordingborg
Borgmester Mikael Smed. Foto: Vordingborg Kommune

Festivalen giver en fornemmelse af fællesskab

Under tilblivelsen af festival oplever kurator Nullo Facchini netop en stor velvilje hos byens borgere: ”Hvis man skal låne et lokale eller en baggård, så skal man efterhånden bare nævne Waves, og så er goodwill garanteret.”

Borgmester i Vordingborg, Mikael Smed, ser da også festivalen som et stort plus for Vordingborg: ”Waves Festival er med til at understøtte den positive fortælling om Vordingborg som Kulturspot i Sydsjælland. Cantabile2 og Waves har medvirket til, at mange andre teatre har valgt at etablere sig i Vordingborg kommune. Det giver også en stolthed over, at ’vi bor i en kommune, der kan det her!’. Mange borgere ser frem til de uger i august, hvor festivalen gennemføres. Adskillige benytter festivalen til et samlingspunkt for familie og venner. Det giver alle borgere mulighed for at få fælles oplevelser – og derigennem en fornemmelse af et fællesskab. Det faktum, at frivillige fra byen udfører en lang række opgaver i forbindelse med festivalen, viser også, at festivalen er ’vores alle sammens’.”

Se programmet for Waves Festival 2021 her.

waves festival logo

Artiklen er udgivet i et mediesamarbejde med Waves Festival med fuld redaktionel frihed for ISCENE.

Seneste

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art...

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art...

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent,...

Hand to hand – europæisk samtidscirkus-projekt på PASSAGE Festival 2024

Hvordan kan samtidscirkus i offentlige rum bidrage til en...

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...
Annonce
Jens Østergaard
Jens Østergaard
Uddannet journalist fra Journalisthøjskolen i Aarhus. Tidligere magasinredaktør på bl.a. Where2go og BilMagasinet og radiojournalist på P4, men arbejder i dag primært som kommunikationsspecialist.
Annonce

Cirkusvognen 2024 – udendørs festival for børn og forældre

Børnekulturhuset Sokkelundlille sender igen i august Cirkusvognen ud på tur på Bispebjerg i København med en blanding af nycirkus, værksteder, musik og Marionetteatret fra...

Roskilde 2024 Art & Activism – reportage fra festens aktivistiske potentiale

Roskilde Festival udvider år for år sit kunstprogram, Art & Activism. I år med fokus på bæredygtighed og kønsdiversitet under det overordnede tema Utopia....

★★★★★☆ Et skærsommernats drøn – dekonstrueret woke-schwung galore

Et skærsommernats drøn på Teatret Slotsgaarden er et intelligent, stringent mashup af blankvers, shakespearesk seriøsitet, rablende farcetempo, balstyriske karakterer og samtidssatire, der svider, forløst...