Fredericia Musicalteater præsenterer til foråret Danmarkspremieren på off-Broadway musicalen Murder Ballad. ISCENE spurgte teatrets direktør Ferry Hogeboom, hvorfor netop denne musical har fundet vej til en dansk scene og hvad publikum kan glæde sig til af i deres version.
Hvad er Murder Ballad?
Murder Ballad er en musical, der ved præcis, hvad den vil, og så gør det, uden undskyldninger eller tilbagetrækning. Det er en knivskarp samtidshistorie om en dødelig kærlighedstrekant, bevidst om den store tradition med pirrende historiefortælling gennem ballader.
Hvorfor valgte du Murder Ballad?
Jeg blev grebet af Murder Ballads udtryksevne og forførende musik. Soundtracket til produktionen er fænomenalt, det både forfører dig og samtidig forudsiger det hele tiden den forestående dødsfald. Musicalen trækker på ældgamle fortælletraditioner for at fortælle en moderne historie om besat kærlighed og kombinerer det med menneskelig virkelighed. Her er kun sang og ingen dialog, mens historien udspilles midt i en snavset bar, hvor lokalet er fyldt med cigaretrøg, ølspild og knuste drømme.
Hvad er det for en historie publikum præsenteres for?
Grundlaget for historien ligger i de traditionelle ballader fra det 19. århundrede. Det er sange, der beskriver grufulde dødsfald baseret på faktiske begivenheder i en form for en mundtlig tabloid, som overdrev begivenhedens blodige detaljer for at begejstre publikum. I produktionen af Murder Ballad præsenterer vi publikum for en ren og skær musikalsk spænding, der kombinerer traditionen fra den fængslende subgenre med et spændende pop-rock-score. Parallelt hermed fortæller vi med Murder Ballad publikum en historie, der er baseret på en gammeldags yndlingsvariation af romantiske trekanter.
Nogen skal dø til slut
Hvordan er jeres version af Murder Ballad unik?
Udover de individuelle fortolkninger er der tre hovedelementer, som vil være i fokus for den danske version af musicalen. Først og fremmest vil vi transformere historien til en dansk historie og integrere specifikke kulturelle elementer i produktionens konstruktion. Derudover vil vi justere teaterarrangementet for at skabe en ramme, hvor intimiteten i produktionen forstærkes og bringe historien tæt på publikum. Endelig vil vi gerne konceptualisere sceneriet, så scenografien tegnes som silhuetter, publikum frit kan udfylde med deres egen fantasi.
Hvad er du mest spændt på i arbejdet med Murder Ballad?
Helt ærligt må jeg indrømme, at vi alle er meget begejstrede for processen som helhed. Det er spændende at få folk til audition og arbejde med kunstnerne og opdage den måde, de bringer karaktererne til live på. Den første prøvedag, hvor det nye danske materiale skal bruges for første gang, generalprøven hvor alt arbejde og forberedelser samles for første gang, åbningsaftenen og sådan kan jeg blive ved. Ikke desto mindre, når du virkelig vil have mig til at give et specifikt svar, tror jeg, at jeg er mest begejstret for den allerførste gang, publikum vil opleve dødsulykken, for det eneste, vi ved med sikkerhed, er, at nogen skal dø til slut.