Tirsdag lancerede Bæredygtig Scenekunst Nu deres nye klimaberegner og digitale portal til vidensdeling under navnet Rethink Scenekunst Nu. Branchefolk fra hele landet var mødt op, og stemningen var optimistisk for fremtidens bæredygtige scenekunst.
“Vi er med til at skrive historie lige nu,” sagde Christian Gade Bjerrum, der sammen med Jacob Teglgaard har stiftet Bæredygtig Scenekunst Nu, som i samarbejde med brancheorganisationen Dansk Teater lancerer den nye kampagne Rethink Scenekunst Nu.
Dansk teater er på vej ind i en ny æra. Bæredygtighed og klimavenlige tiltag fylder meget i bevidstheden hos danske scenekunstnere. Det stod klart under lanceringen af den nye kampagne, der blev afholdt i de historiske omgivelser på Aarhus Teater tirsdag den 22. februar 2022.
“Vi er nødt til at tage aktivt del og være frontrunners, hvis vi også vil have, at dansk teater bliver 400 år,” understregede formand for Dansk Skuespillerforbund, Benjamin Boe Rasmussen, i sit indlæg på dagen. Og selvom det kan lyde som en dyster forudsigelse, så var dagen mestendels præget af festlig stemning og en grundlæggende begejstring over dette vigtige skridt for den bæredygtige scenekunst.
Vi skylder hinanden at gøre noget
Allerede inden dagens program begyndte, fyldte lyden af glade stemmer i samtale buegangen på Aarhus Teater. Mere end 60 aktører fra hele landet med tilknytning til scenekunstbranchen var mødt op for at få en introduktion til Rethink Scenekunst Nu. Dagens agenda var både at høre om den nye digitale portal med tilhørende CO2-beregner og at netværke, vidensdele og sparre om, hvordan den danske scenekunstbranche kan blive mere grøn.
En række forskellige talere primært fra branchen var inviteret til at at komme med korte indlæg om deres arbejde med bæredygtighed, ligesom vejrvært og klimaekspert Nina Bendixen gav sit bud på, hvorfor klimaet er det vigtigste emne lige nu overhovedet. De to frontløbere – og stiftere af Bæredygtig Scenekunst Nu – Christian Gade Bjerrum og Jacob Teglgaard bød velkommen til en dag i den bæredygtige scenekunsts tegn. Og gav dernæst ordet videre til dagens to medarrangører fra Dansk Teater og Aarhus Teater.
“Publikum kommer til at forvente det af os,” sagde direktør i Dansk Teater Peter Mark Lundberg om teatrenes grønne omstilling. “Men vi er her, fordi vi skylder det til hinanden og vi bliver nødt til at gøre det sammen”. Peter Mark Lundbergs ord var meget kendetegnende for alle dagens indlæg, der var præget af en stærk fællesskabsånd og et ønske om at nå et fælles mål for hele branchen.
Mere åbenhed om tiltag
Direktør på Aarhus Teater, Allan Aagaard, forklarede, hvordan Aarhus Teater har arbejdet mod større bæredygtighed i deres produktion blandt andet ved at få udformet en indkøbsguide, der skal hjælpe til en sikker vej gennem junglen af forskellige certificeringer. Han lagde vægt på, at det kræver en kulturændring – både administrativt og kunstnerisk – at omstille teatret til en mere grøn linje.
Et af de aktive valg, som Aarhus Teater har truffet, er, at de skal kunne måle og dokumentere alle klimaforbedringerne og fortælle omverdenen om deres tiltag. Mange teatre kommunikerer ikke deres bæredygtige skridt. Enten for at undgå kritik for ikke at gøre nok eller for at undgå at blive beskyldt for greenwashing. Aarhus Teater har valgt en linje med “mere åben og ærlig kommunikation”. “Vi bliver ikke verdensmestre og CO2-neutrale fra den ene dag til den anden,” understregede Allan Aagaard, “men vi er nødt til at fortælle, hvad vi gør”. Og netop denne åbenhed omkring teatrenes tiltag efterspurgtes af alle deltagerne på dagen.
Som et lille afbræk midt i dagens program bad vejrvært Nina Bendixen alle fremmødte om at notere på et stykke papir, hvad de selv ville kunne sætte af mål for at blive mere bæredygtige. Alle disse ark foldedes efterfølgende til papirfly, som – til stor begejstring for alle – blev kastet mod midten af lokalet, hvor Christian Gade Bjerrum holdt en hulahopring frem som mål. De indsamlede fly med deres tanker om målsætninger tages med videre og skal indgå i et senere event fra Bæredygtig Scenekunst Nu.
Konkret fokus på bæredygtighed
Også på Det Kongelige Teater har man nu i en årrække arbejdet på en strategi for bæredygtighed, fortalte teatrets chefkonsulent Camilla Lisager Petersen. Det Kongelige Teater er en omfattende arbejdsplads, der “udleder en væsentlig grad af CO2,” som Camilla Lisager Petersen udtrykte det. Men hun understregede, at Det Kongelige Teater har et “ambitiøst mål” om at benytte den nye CO2-beregner på Rethink Scenekunst Nu – ikke nødvendigvis for de eksakte tal, men som et dialogværktøj, der også vil kunne hjælpe på klimabevidstheden internt på teatret.
Et helt konkret tiltag, der arbejdes på i det jysk-fynske, er et fælles materialelager, hvor scenografier kan køres hen efter brug i stedet for at ryge på forbrændingen, fortalte Allan Aagaard fra Aarhus Teater. Dette tiltag, der er blevet støttet af Den Jyske Kunstfond, mødte stor begejstring hos mange af de mindre teatre, som ikke har så store budgetter som Aarhus Teater til at skabe scenografier.
Især scenografier og genanvendelse af materialer til disse var et tema, der dukkede op flere gange i løbet af dagen. Per Smedegaard, der er direktør og kunstnerisk leder på Teatret Svalegangen, fortalte blandt andet om Folkes Garage, som bygger scenografier og lejer dem ud til teatrene, fordi de så efterfølgende kan genanvende materialerne i anden sammenhæng og benytte dem op til fem gange, før de kasseres. Derudover blev også Materialepyramiden fremhævet som et oplagt sted for scenografer at hente inspiration til at benytte de mest bæredygtige materialer.
Publikum skal også indtænkes
“Hvordan er transportmønstret ved publikum, og hvordan kan vi påvirke det?” Det spørgsmål stillede Camilla Lisager Petersen fra Det Kongelige Teater, og ramte dermed et andet væsentligt element i teatrenes opgave.
En del af den bæredygtige omstilling handler nemlig om at indtænke publikum og deres transport til teatrene. For det har stor betydning, om publikum ankommer i bil, med offentlig transport eller på cykel. Derfor havde Bæredygtig Scenekunst Nu – for at sætte fokus på emnet – opstillet en klimavæg, hvor alle deltagere med et lille grønt mærke kunne markere, hvordan de havde transporteret sig til Aarhus Teater. En sådan klimavæg forventer Aprilfestival også at opstille på årets festival i Esbjerg, fortalte direktør for Teatercentrum, Henrik Køhler.
Netop publikums transport har man også hos Teaterhuset Filuren i Aarhus valgt at sætte fokus på. Det fortalte produktionskoordinator på Filuren, Charlotte Bruun, om. Hos Filuren kan publikum nemlig fra den næste sæson vælge at købe ”klimabilletter” til nedsat pris, hvis de ankommer til teatret med offentlig transport, på cykel eller til fods. Og det er netop den form for nudging, der kan være med til at ændre publikums vaner.
Grøn omstilling kan blive et krav
Som det ser ud lige nu findes der ingen krav fra politisk side om indrapportering af klimaaftryk fra teatre, men den grønne omstilling og klimabevidstheden fylder så meget, at det virker sandsynligt at sådanne krav snart vil opstå. Denne udvikling imødekommer den nye CO2-beregner på Rethink Scenekunst Nu.
De aarhusianske teatre møder allerede visse krav, fortalte Aarhus Kommunes kulturrådmand, Rabih Azad-Ahmad, der forklarede, hvordan kommunen, når den giver driftstilskud til teatre, stiller krav til bæredygtighed og CO2. Det gør man netop, fordi man mener, at scenekunsten kan være med til at gøre “klimadannelse til almen dannelse”.
Festivalproducent på CPH Stage Sarah Rommedahl kunne fortælle, at de beder alle teatre om at redegøre for deres tanker om bæredygtighed, allerede når de indsender materiale til open call. Som optakt til årets festival kan publikum desuden læse en redegørelse for bæredygtighed under alle de 17 showcase-forestillinger, som findes på CPH Stages hjemmeside.
Forskellige behov, men fælles mål
Efter denne dag på Aarhus Teater, er der ingen tvivl om, at der hersker en stor velvillighed i branchen og et enormt ønske om at gøre en forskel for klimaet. Der er kæmpe stor forskel på, om man er et lille turnéteater, en festival, en stor landsdelsscene med mange scener og underleverandører eller om man som fx Teaterhuset Filuren, der ligger midt i Musikhuset Aarhus, ikke har mulighed for at påvirke alle sine tal. For nogle giver det mening at benytte CO2-beregneren på Rethink Scenekunst Nu til det samlede forbrug i et hus, mens det for andre vil være tal pr. forestilling, der kan indtastes.
CO2-beregneren, der er inspireret af britiske Julie’s Bicycles, som er målrettet hele kultursektoren, er stadig en prototype under udvikling. Der arbejdes på højtryk for at skabe løsninger, som kan benyttes af alle. Men det er første skridt på vejen til en fælles platform, hvor teatrene kan finde hjælp til at udregne deres CO2-aftryk.
En anden væsentlig del af Rethink Scenekunst Nu er netop vidensdeling. Derfor findes der på platformen også redegørelser af forskellige teatres klimainitiativer, som andre teatre kan læse og hente inspiration i. Tanken er, at alle tilmeldte teatre kan beskrive deres initiativer og således dele med hinanden på sitet. Det er et fællesprojekt for hele branchen, som alle bør støtte og hjælpe hinanden i. Det er det fællesskab, Rethink Scenekunst Nu giver platform til at udvikle.
Læs mere og find CO2-beregneren her.
Bæredygtig Scenekunst Nu er Danmarks første forening der arbejder målrettet på at inspirere den danske scenekunstbranche til at arbejde mere bæredygtigt.
Rethink Scenekunst Nu lanceres i et samarbejde mellem Bæredygtig Scenekunst Nu og Dansk Teater.