Populært lige nu

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsudvalg møder kritik efter uddeling af ny scenekunstpakke

Da Kultur- og Fritidsudvalget i Københavns Kommune for nylig udmøntede en ny scenekunstpakke, lød der kritik fra branchen om, at kommunen løb fra sine...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på en række danseperformances, som vi løbende giver minianmeldelser under festivalen. Under programmets tematiske overligger Utopia...
Annoncespot_imgspot_img

★★★★☆☆ Grænsen – herligt livsbekræftende og underholdende gadeteater

De kommende måneder kan man møde Dansk Rakkerpak på gader og stræder i hele landet, hvor de spiller Grænsen. Et aktuelt tema finurligt behandlet for børn og voksne i klassisk gadeteaterstil.

En gammeldags pedelagtig type med strikket trøje og kittel herser os venligt og bestemt og uden mange ord på plads på de tætbesatte rækker på Frue Plads i København. Premieren på Grænsen er i gang, før forestillingen rigtigt starter, som en god gadeteaterforestilling skal være. Niels-Peter Kløfts pedel er ikke så larmende som tidligere tiders udråbere, der kaldte publikum til, men han forstår at samle folk og skabe en dirrende forventning.

Grænsen
Grænsen. Dansk Rakkerpak på turné. Foto Søren K. Kløft.

Marchere i takt eller ej?

Dansk Rakkerpak har i årtier dyrket deres moderne variant af det klassiske gadeteater, hvor karakterer og slapsticks skaber en letafkodelig historie, der taler universelt til både børn og voksne. Denne gang har truppen allieret sig med italienske Claudio Levati og spanske Cristina Aguirre, der også var på banen under mini-cirkusfestivalen DYNAFUK for et par uger siden. Maja Rehøj fuldender kvartetten af klovne, der entrer scenerummet. Levati med en kæmpefisk på stangen, Aguirre med kort og vandrestøvler, Rehøj med vandrestave og et nysgerrigt blik på verden. Måske er vi i de østrigske alper, måske et helt andet sted – vi er i hvert fald på vej.

Alle mødes de ved skiltet til kasernen. De skal vejes og vaccineres. En moustache bliver klipset på. En Storm P-hjernevask gør dem klar. ”Yes, Sir,” råber de og gør honnør for stemmen fra højttaleren, der udstøder ordrer, som ingen helt forstår. Snart er de fire i uniform og kæmper med at komme ind på række og marchere i takt. Remsen ”Stop – Pasport – Mmm Mmm – Yes” gør det klart for alle, at de skal være grænsevagter.

Grænsen
Grænsen. Dansk Rakkerpak på turné. Foto Søren K. Kløft.

Yes eller No?

Én får medaljer, grænsebom og skilderhus. De andre tre trækker atter i civil og skal nu forcere bommen. ”Stop – Pasport – Mmm Mmm – Yes”. Men “Yes” bliver til “No” i et nyt land med andre regler for grænsekrydsning. De tre må vente og gennemgår alskens bureaukratisk ulidelighed, mens de venter på adgang til det forjættede land på den anden side af bommen. Stor opfindsomhed udvises i forsøget på at komme over, men grænsebetjenten er ubøjelig. Kun flamencoens dragende toner gør ham kortvarigt blød.

Vagten får assistance fra en lille pige, så han kan bade i fred for de tre påhitsomme grænsebestormere. Men hun svigter ham og slår sig sammen med de andre, og selvom vagten har kors og bånd og stjerner på, bliver ensomheden, der følger med urimeligheden i hans job, ham til sidst for meget. Alt kan, som det skal i en god komedie, ende godt, mens firkløveret drager bort på nye eventyr.

Grænsen
Grænsen. Dansk Rakkerpak på turné. Foto Søren K. Kløft.

Ekvilibristisk klodset

Grænsen er en underholdende forestilling, der behandler flygtningeproblematikken med en humanistisk tilgang, som nogle vil finde naiv, men som bærer en almenmenneskelig sandhed i hjertet. De fire spillere har hver sin elskelige, skarptskårne klovnefigur, der henrykker hver for sig og i de skønne fælleskoreografier, der på ægte klovnevis er ekvilibristisk klodsede.

Niels Grønne har instrueret med den rette balance mellem kaos og disciplin. Christian Q. Clausen og NadjaViga V. E. Jensen skaber universet med minimalistisk fabulerende scenografi og kostumer med høj hatteføring, mens Claudio Levati har komponeret den klassiske cirkuslyd, der af og til brydes af nutidens poptoner. Dansk Rakkerpak holder flot gadeteatertraditionen levende med dette herligt livsbekræftende bud på sommerteater.

Se forestillingstrailer her.

Fakta

Instruktør: Niels Grønne. Scenograf: Christian Q. Clausen. Dramaturg: Jane Rasch. Komponist: Claudio Levati. Orkestrator: Rasmus Christensen. Kostumer: NadjaViga.

Medvirkende: Claudio Levati (IT), Cristina Aguirre (ES), Maja Rehøj (DK) og Niels-Peter Kløft (DK).

Grænsen er for voksne og børn fra 6 år og som skoleforestilling fra 3. klasse.

På Danmarksturné 26. juni – 24. september 2022.

Seneste

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

Nyhedsbrev

Annonce

Udforsk videre

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort,...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys...

★★★★★☆ Genesis – komplekse samtidsproblematikker i et forrygende og originalt artistisk sprog

Det spritnye danskbaserede, internationale cirkuskompagni Copenhagen Collective debuterede forleden...

Roskilde 2024 Art & Activism – minianmeldelser af danseperformances

Roskildes Art & Activism-program bød blandt meget andet på...
Annonce
Anne Liisberg
Anne Liisberg
Kritik- og debatredaktør ISCENE. Fagansvarlig lex.dk. Cand. mag. i Dansk & Dramaturgi. Har siden 1985 arbejdet som instruktør, forestillingsleder, PR-ansvarlig, underviser, skribent, redaktør og producent af både kulturelle og kommercielle produktioner. Tidligere blandt andet fast anmelder på Teater 1 fra 2011-2016 og på Berlingske fra 2016-2019.
Annonce

Ny forskning om scenekunstnere og arkiver

Hvordan skal scenekunsten bevares, hvis det skal give mening i et kunstnerisk kredsløb? Og hvad gemmer kunstnerne selv? Den digitale bevægelse i samfundet har...

Kirsten Dehlholm er død

Instruktør og kunstnerisk leder Kirsten Dehlholm er gået bort, 79 år gammel. Det skriver Hotel Pro Forma i dag i en pressemeddelelse. Kirsten Dehlholm...

Her er de nominerede til Revyernes Revy 2024

I dag kan Skuespillerforeningen af 1879 og Revyernes Revys jury løfte sløret for, hvem der er nomineret til den 46. udgave af Revyernes Revy...