Del

Sportsopera på et atletikstadion, opera om klima og kolonisering i en skøjtehal og værker, der kredser om køn, undertrykkelse af minoriteter og kompleksiteten i menneskelige relationer. Nyproduktioner er prioriteret højt i årets program til Copenhagen Opera Festival.

Når Copenhagen Opera Festival løber af stablen fra den 19.-27. august, er det med premierer på en række nykomponerede værker på programmet.

Aktuelle problemstillinger

Fælles for de nye forestillinger er, at de ofte kredser om nogle af tidens store problemstillinger; klima, forholdet mellem Grønland og Danmark, identitetskriser, køn og undertrykkelse af minoriteter. Flere af dem opføres på alternative og stedsspecifikke lokationer som i Østerbro Skøjtehal og på Glostrup Stadion.

“Årets fem nye værker giver scenen til operaens rising stars og nye kreative kræfter. De er kendetegnet ved en stilmæssig diversitet i forhold til komposition og et råt og umiddelbart udtryk i de nyskrevne librettoer. Forestillingerne emmer af en samfundsmæssig aktualitet og reflekterer over og kommenterer på vores verden i dag. Opera er en kunstart i evig udvikling, og for os som festival er det både interessant og vigtigt at give plads og rum til nye talenter og udtryk,” siger Amy Lane, festivalchef og kunstnerisk leder af Copenhagen Opera Festival.

Sportsopera på Glostrup Stadion

På Glostrup Stadion kan publikum den 20. og 21. august opleve en vild og energisk sportsopera, når det tyske kompagni NOVOFLOT indtager grønsværen med deres nye forestilling Die Oper #3 – Die Outtakes.

Musikken spænder lige fra ny kompositionsmusik til jazzrock i internationalt format med Johnny La Marama. Blandt de medvirkende er også den japanske danser Ich Go og nymusik-ikonet Rosemary Hardy sammen med et kæmpe brassband og et mylder af sportsudøvere i en 360 graders performance-iscenesættelse.

copenhagen opera festival
Die Oper #3, NOVOFLOT. Billede fra en opførsel i Tyskland. Foto: Falko Siewert

Die Oper #3 – Die Outtakes er en forestilling om operagenrens fraklip – alle de viltre og sprælske værker, som blev arkiveret lodret i scenekunsthistoriens store papirkurv. I tusmørket på stadion går kompagniet 400 år tilbage – helt tilbage til Claudio Monteverdi – og giver nyt liv til nogle af de glemte og sprælske elementer.

Iskold kammeropera

Jagten på hvalolie og stræben efter lys i forfrosne arier på isen. Det er nogle af elementerne i den nyskabende kammeropera Den Sidste Olie, som skabes specielt til Østerbro Skøjtehal, hvor den uropføres fra den 25.-27. august kl. 22.

Den Sidste Olie er skabt af den prisbelønnede komponist Niels Rønsholdt, som ud fra barokkens tonesprog danner et helt nyt og originalt værk, der spændes ud mellem olieindvindingens begyndelse og den destruktion, vi så tydeligt ser omridset af i dag. Handlingen tager udgangspunkt i 1700-tallets danske koloni- og oplysningstid og udfolder sig som en tragikomisk fortælling om rovdrift på territorier, naturressourcer og medmennesker. 

Der er lagt op til en sansemættet oplevelse, når både publikum og operasangere er fanget i mørket på isen, mens kulden og musikken sniger sig ind.

Europæernes besættelse af lykke

Kolonisering er også et af temaerne i den nykomponerede Die A Happy Man. En kalejdoskopisk opera om vores besættelse af lykke, skabt af den herboende brasilianske komponist og performancekunster Marcela Lucatelli.

Forestillingen tager udgangspunkt i en svimlende alternativ verdenshistorie, hvor Europa bliver koloniseret af en civilisation med oprindelse i Amazonas. Hovedpersonen, den tvivlsomme helt Emo Kneemover, er på jagt efter personlig udvikling i livet, men må som følge af koloniseringen sætte spørgsmålstegn ved det vestlige verdenssyn, han er rundet af. Er det overhovedet muligt at dø som et tilfreds menneske? Die A Happy Man kan opleves i VOLUME på Vesterbro den 26.-27. august.

Reality-inspireret operakomedie

Oplev en surrealistisk og dystopisk operakomedie, når syv bofæller flytter ind på Lisbon Floor i et falleret og hjemsøgt luksushøjhus. Blandt de nytilkomne er blandt andre queer-parret Alex og Alex, der skiftes til at bære deres kommende barn i en ekstern livmoder. Det nyskrevne lyriske værk udspiller sig i et dystert, reality-inspireret univers, hvor forestillingens tre akter undersøger kompleksiteten i menneskelige relationer, identitetskriser og naturens kræfter. 

Operaen er skabt af komponist Matias Vestergård i samarbejde med forfatter og librettist Lea Marie Løppenthin og den britiske instruktør Natascha Metherell.

Lisbon Floor er initieret og produceret af Copenhagen Opera Festivals og har været tre år undervejs. Uropførelsen sker på Takkelloftet, hvor operaen kan opleves fra den 26-27. august. Blandt sangerne er den danske sopran Frederikke Kampmann, som netop er blevet kåret til modtager af Musikanmelderringens Kunstnerpris. Prisen overrækkes på Copenhagen Opera Festival af Musikanmelderringens formand, Politikens musikredaktør for klassisk, opera og jazz. Det sker den 23. august på Festivalscenen på Den Røde Plads i forbindelse med årets Mesterklasse Koncert. Her får publikum også lejlighed til at opleve Frederikke Kampmanns smukke vokal både solo og i duet med Årets Gæstekunstner, den skotske tenor Nicky Spence.

copenhagen opera festival
Alan Turing. Foto: Malin Arnesson

LGBTQ+-ikons liv fortolket som opera

Forestillingen Alan Turing kredser også om emner som køn og undertrykkelse af seksuelle minoriteter, når den behandler matematikeren, pioneren og LGBTQ+-ikonet Alan Turings liv i en tragisk fortælling om kærlighed, smerte, hemmeligheder og videnskabelige nybrud. 

Alan Turing blev forrige år uropført på Halland Opera & Vocal Festival, og nu får publikum i København altså chancen for at opleve det nyskabende værk. Forestillingen kombinerer opera, teater, computergenereret musik og teknologiske elementer og opføres på Sort/Hvid 24.-25. august.

Copenhagen Opera Festival finder sted fra den 19.-27. august. Se hele programmet her.  

Kilde: Pressemeddelelse, Copenhagen Opera Festival